Temat: PTBRiO Newsletter nr 16, czerwiec 2005 r.

 

 

Szanowni Państwo!

 

Serdecznie zapraszamy do lektury kolejnego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. W tym wydaniu newslettera chcemy zwrócić Państwa uwagę na zamieszczenie na naszej stronie internetowej nowej listy szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006, rozpoczęcie prac nad Katalogiem PTBRiO 2005 oraz na relację z konferencji prasowej zorganizowanej przez OFBOR „Sondaże w przededniu wyborów – standardy i wyniki”. Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa najciekawsze wyniki badań przeprowadzonych w ostatnim czasie przez agencje badawcze.

 

Oczekujemy również na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

 

Zarząd PTBRiO

 
SPIS TREŚCI 
  1. Lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006
  2. Katalog PTBRiO 2005
  3. Nowi członkowie PTBRiO
  4. Konferencja prasowa „Sondaże w przededniu wyborów – standardy i wyniki” 
  5. Od czerwca wyniki sondaży przedwyborczych na stronie OFBOR
  6. Publikacje na temat badań
  7. Wyniki badań
  8. Nastroje konsumenckie

 

 

1. LISTA SZKOLEŃ PTBRiO NA SEZON 2005/2006

 

Na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Szkolenia" znajduje się lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006. W tegorocznej ofercie znalazło się kilka nowych i interesujących propozycji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem szkoleń oraz do uczestnictwa w interesujących Państwa kursach.

 

 

2. KATALOG PTBRiO 2005

 

Rozpoczęliśmy już prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO coroczną ankietę na temat rynku badawczego, także w tym roku w katalogu znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Ponadto w katalogu opublikujemy m.in. informacje na temat badaczy skupionych w PTBRiO oraz agencji zajmujących się badaniem rynku. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egzemplarzy. Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Ze szczegółami mogą Państwo zapoznać się na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Publikacje/Katalogi PTBRiO".

 

 

3. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

W czerwcu do grona członków PTBRiO dołączyli:

 

  • Agnieszka Komarczewska (Sequence HC Partners)
  • Katarzyna Lachowicz (Novartis Poland)
  • Małgorzata Manikowska (PBS)
  • Dorota Pawelec (PBS)
  • Michał Beszczyński (PBS)
  • Jakub Jerz (PBS)
  • Tomasz Milczarczyk (PBS)

 Serdecznie gratulujemy!

 

 

4. KONFERENCJA PRASOWA „SONDAŻE W PRZEDEDNIU WYBORÓW – STANDARDY I WYNIKI”

 

15 czerwca br. odbyła się konferencja pt.: Sondaże w przededniu wyborów - standardy i wyniki, która zorganizowana została przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku. Konferencja odbyła się w Centrum Prasowym Polskiej Agencji Prasowej przy ul. Brackiej 6/8 w Warszawie. 

Celem konferencji była prezentacja metodologicznych i jakościowych standardów prowadzenia badań preferencji politycznych, przedstawienie wyników najnowszych sondaży, a także interpretacja różnic notowań w sondażach wyborczych poszczególnych instytutów badawczych. W trakcie konferencji przedstawiciele OFBOR zaprezentowali mechanizmy zapewniania jakości badań, stosowane przez wiodące instytuty realizujące sondaże wyborcze. Przedstawiona została także nowa inicjatywa prezentowania na stronie www.ofbor.pl zestawionych wyników badań preferencji politycznych.

Konferencja znalazła swoje odzwierciedlenie w mediach ogólnopolskich. O roli sondaży wyborczych i konferencji OFBOR napisała m.in. Gazeta Wyborcza w dniu 16 czerwca br. Reportaż na te same tematy przygotowała i wyemitowała w dniu 19 czerwca br. Panorama.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami:

Politycy buszujący w słupkach, wykresach i liczbach, Gazeta Wyborcza, 16 czerwca 2005 r.

Panorama, TVP2, 19 czerwca 2005 r.

ośrodki sondażowe.

 

5. OD CZERWCA WYNIKI SONDAŻY PRZEDWYBORCZYCH NA STRONIE OFBOR           

 

Zapraszamy do zapoznawania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS, Pentor i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności, w zakładce Sondaże przedwyborcze zamieszczane będą najnowsze wyniki sondaży przedwyborczych.

Dodatkowych informacji udziela Tomasz Sławiński z Biura Zarządu OFBOR

tel./fax. (0-22) 648 45 17, e-mail: biuro@ofbor.pl

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Jerzy Głuszyński „Polubić sondaże”, Rzeczpospolita (23 czerwca 2005)

 

Arkadiusz Wódkowski „Mystery Shoping – odsłanianie firmy”, Marketing w praktyce, nr 6/2005

Coraz częściej w Polsce prowadzone są pomiary typu Mystery Shopping na klientach biznesowych. Nadszedł czas obserwacji zaawansowanych – audytu biznesowego. Audytor jest przedstawicielem realnie istniejącej na rynku firmy i prowadzi kontakty biznesowe z bankiem, firmą telekomunikacyjną, urzędem i wszystkimi innymi podmiotami, które chcą się dowiedzieć, na jakim poziomie obsługiwani są ich klienci biznesowi i korporacyjni.

 

Dominika Socha „Dzieci na badaniach (marketingowych), Marketing w praktyce, nr 6/2005

Ideał badanego konsumenta to osoba szczera, otwarta, bezpośrednia, której deklaracje mogą z dużym prawdopodobieństwem przełożyć się na faktyczne decyzje zakupowe. Ideałów nie ma, jednak są dzieci. Z pewnością mają wymienione cechy i choć ich siła nabywcza jest znikoma, potrafią skutecznie wpływać na osoby dorosłe dokonujące zakupów w ich imieniu.

 

„Filozofia zen a pre-testy reklam”, Brief (69/06/2005)

 

„Wojny sklepów”, Brief (69/06/2005)

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Reakcje Polaków na wybór Papieża Benedykta XVI (CBOS)

Zdecydowana większość Polaków (81%) jest zadowolona, że nowym papieżem został kardynał Joseph Ratzinger, w tym ponad jedna trzecie (35%) wyraża swoją opinię w sposób zdecydowany. Niezadowoleni są jedynie nieliczni respondenci (4% wskazań), natomiast 15% nie ma zdania na ten temat. Więcej>>

 

Opinia publiczna o sprawie ojca Konrada Hejmy (CBOS)

Wśród badanych przeważa opinia, że prezes Instytutu Pamięci Narodowej postąpił niesłusznie ujawniając nazwisko o. Hejmy. Warto jednak zwrócić uwagę, że odmienne zdanie w tej sprawie najczęściej maja najmłodsi respondenci, a jedyną z wyróżnionych grup społecznych i demograficznych, w której przeważa aprobata posunięcia profesora Leona Kieresa, są uczniowie i studenci. Więcej>>

 

Kolejki w kapitalizmie? (ARC Rynek i Opinia)

Kolejki pamiętamy z okresu PRL-u. Tymczasem, okazuje się że i dziś są one chlebem powszednim – zarówno Polaków jak i innych mieszkańców Europy. Szczęśliwie czas oczekiwania w kolejce liczony jest już nie w godzinach ale w minutach.  Średnio Europejczycy tracą na stanie w kolejce 5 minut i 25 sekund, a razem z nami czekają jeszcze ponad dwie osoby (dokładnie 3,52) - wynika z badania Mystery Shopping wykonanego w 14 krajach Europy przez członków MSPA Europe. Więcej>>

 

Tożsamość narodowa Polaków oraz postrzeganie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce (CBOS)

Zdaniem większości ankietowanych (69%), aby uznać kogoś za Polaka, konieczne jest, żeby on sam czuł się Polakiem. Drugim co do ważności kryterium polskości jest posiadanie polskiego obywatelstwa. Więcej>>

 

Jak szkoły średnie przygotowują młodzież do życia? (CBOS)

Szczegółowe opinie na temat wywiązywania się niezreformowanych szkół średnich z przygotowania absolwentów do życia są wyraźnie zróżnicowane. Większość badanych jest zdania, że tegoroczni maturzyści – absolwenci zreformowanych szkół średnich – są przygotowani do życia trak samo jak absolwenci szkół niezreformowanych (43%) lub gorzej od nich (21%). Więcej>>

 

Wakacje Polaków 2005 (Pentor)

Prawie dwie trzecie Polaków (62%) nie planuje w tym roku wyjazdu na letni odpoczynek. Wypoczywać w tym czasie zamierza 33%, a 6% w czasie badania nie miało jeszcze sprecyzowanych planów. Odsetek osób planujących letni wyjazd wzrósł w stosunku do ostatniego roku o 3 punkty procentowe. Wynik ten jest jednak o 4 punkty procentowe gorszy od przełomowego roku 1999, kiedy to ponad jedna trzecia Polaków (37%) zamierzała ruszyć na wakacje. Więcej>>

 

Polski rynek dużego sprzętu AGD (GfK Polonia)

Po wejściu Polski do struktur europejskich nastąpiła zmiana stawki podatku VAT na kuchnie – z 7 na 22 procent. Wywołało to olbrzymi wzrost popytu w okresie bezpośrednio poprzedzającym akcesję (o 48 proc.) i dramatyczny spadek zakupów w okresie czerwiec-lipiec 2004 (o 28 proc.). To zaburzenie trendów – zwłaszcza w kategorii kuchni do zabudowy – miało wpływ na sprzedaż innych grup towarowych tej kategorii. Sprzęt do zabudowy jest bowiem kupowany zazwyczaj w komplecie (płyta, piekarnik, chłodziarka, zmywarka). Więcej>>

 

Większość Polaków słyszała o nowej maturze (Ipsos)

Niemal dwie trzecie Polaków słyszało o obowiązującej od tego roku nowej maturze. Zmianę tę pozytywnie ocenia jedynie co czwarty z badanych. Większość uważa, że jest ona trudniejsza od starej - wynika z sondażu Ipsos przeprowadzonego tuż przed rozpoczęciem matur. Więcej>>

 

Mężczyźni lubią e-banki (TNS OBOP)

Z roku na rok Polacy coraz częściej załatwiają swoje codzienne sprawy przez Internet. Dużą popularnością cieszą się nie tylko sklepy internetowe, ale też ”wirtualne” banki. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba użytkowników bankowych kont internetowych wzrosła przeszło dwukrotnie i obecnie wynosi blisko 1,9 miliona – wynika z badania TNS Telecoms Index* prowadzonego przez TNS OBOP. Więcej>>

 

Czy uważamy się za Europejczyków (TNS OBOP)

Czy uważamy się za Europejczyków? Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, że w pewnych kwestiach bliżej nam do Amerykanów, niż do Europejczyków. Aż 86 % Polaków przyznaje, że religia pełni ważną rolę w ich życiu. Z kolei obywatele innych europejskich krajów deklarują zdecydowanie większą liberalność w stosunku do mniejszości seksualnych, aborcji oraz Kościoła. Więcej>>

 

Przejrzeć telewidza (TNS OBOP)

Jak poznać zwyczaje konsumenckie polskich telewidzów, a jednocześnie przeprowadzić badanie oglądalności? Można tego dokonać za pomocą TV SCAD - nowego projektu TNS OBOP, który pozwala na szczegółową analizę zwyczajów i zachowań konsumentów, przeprowadzoną w ramach badania telemetrycznego. Więcej>>

 

Polska uwielbia lody śmietankowe (TNS OBOP)

Spośród wszystkich smaków lodów, Polacy najbardziej lubią lody śmietankowe - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez TNS OBOP. Najczęściej kojarzoną i najchętniej wybieraną marką lodów  śmietankowych jest Algida. Więcej>>

 

Polacy najchętniej piją kawę mieloną (Ipsos)

Jeśli pić kawę, to mieloną, w domu i co najmniej raz dziennie - wynika z sondażu Ipsos. Niemal trzy czwarte (74%) ankietowanych przez instytut Ipsos Polaków, przynajmniej od czasu do czasu pija kawę. Spośród amatorów tego napoju aż 76% deklaruje przywiązanie do kawy mielonej, podczas gdy kawą rozpuszczalną delektuje się zaledwie co drugi ankietowany (50%). Więcej>>

 

Poparcie Polaków dla idei organizacji Euro 2012 (Pentor dla PZPN)

Z sondażu przeprowadzonego przez Pentor na zlecenie Polskiego Związku Piłki Nożnej wynika, że 67 proc. Polaków popiera kandydaturę Polski (wspólnie z Ukrainą) do organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012, a 72 proc. uważa, że może to być dla Polski korzystne. Więcej>>

 

Dystrybucja produktów IT w Europie (GfK Polonia)

Wymagania stawiane producentom i dystrybutorom specjalistycznych produktów IT w Europie są bardzo zróżnicowane. Ponad 80.000 sprzedawców dostarcza produkty IT rozmaitej wielkości firmom działającym na rynkach europejskich o bardzo zróżnicowanej strukturze. Dostawcy zmuszeni są zatem dostosowywać swoje strategie marketingu i sprzedaży do specyfiki rynku w poszczególnych krajach. Więcej>>

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Wskaźnik klimatu konsumenckiego PENKON w czerwcu wzrósł w porównaniu do ubiegłego miesiąca o 0,4pkt. Równocześnie nieznacznie wzrósł wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość -24,8pkt. Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw OGD w tym miesiącu wyniósł -14,9pkt.

 

Ipsos

W czerwcu nastroje wśród konsumentów nieznacznie się pogorszyły. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił nieco ponad 1 punkt i przyjmuje obecnie wartość 87,85 pkt. Najwięcej, bo o blisko 4 punkty stracił wskaźnik klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi obecnie 76,70 pkt. O blisko 1 punkt zwiększyła się natomiast wartość wskaźnika skłonności do zakupów (95,28). Nieco lepiej od ocen sytuacji bieżącej wypadają oczekiwania konsumentów odnoszące się do przyszłej sytuacji gospodarczej.

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.