Szanowni
Państwo!
Serdecznie zapraszamy do lektury
kolejnego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. W
tym wydaniu newslettera chcemy zwrócić Państwa uwagę na zamieszczenie na naszej stronie internetowej nowej
listy szkoleń PTBRiO na sezon
2005/2006, rozpoczęcie prac nad Katalogiem PTBRiO
2005 oraz na relację z konferencji prasowej zorganizowanej przez
OFBOR „Sondaże w przededniu wyborów – standardy i wyniki”. Ponadto jak zwykle
zebraliśmy dla Państwa najciekawsze wyniki badań przeprowadzonych w ostatnim czasie przez agencje badawcze.
Oczekujemy również na Państwa
sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na
e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd
PTBRiO
1. LISTA SZKOLEŃ PTBRiO NA SEZON
2005/2006
Na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Szkolenia" znajduje się lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006. W tegorocznej ofercie znalazło się kilka nowych i interesujących propozycji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem szkoleń oraz do uczestnictwa w interesujących Państwa kursach.
2. KATALOG PTBRiO
2005
Rozpoczęliśmy już prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO coroczną ankietę na temat rynku badawczego, także w tym roku w katalogu znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Ponadto w katalogu opublikujemy m.in. informacje na temat badaczy skupionych w PTBRiO oraz agencji zajmujących się badaniem rynku. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egzemplarzy. Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Ze szczegółami mogą Państwo zapoznać się na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Publikacje/Katalogi PTBRiO".
3.
NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO
W
czerwcu do grona członków PTBRiO dołączyli:
Serdecznie gratulujemy!
4. KONFERENCJA PRASOWA „SONDAŻE W PRZEDEDNIU
WYBORÓW – STANDARDY I WYNIKI”
15
czerwca br. odbyła się konferencja pt.: Sondaże w przededniu wyborów -
standardy i wyniki, która zorganizowana została przez Organizację Firm
Badania Opinii i Rynku. Konferencja odbyła się w Centrum Prasowym
Polskiej Agencji Prasowej przy ul. Brackiej 6/8 w Warszawie.
Celem
konferencji była prezentacja metodologicznych i jakościowych
standardów prowadzenia badań preferencji politycznych, przedstawienie
wyników najnowszych sondaży, a także interpretacja różnic notowań w
sondażach wyborczych poszczególnych instytutów badawczych. W trakcie
konferencji przedstawiciele OFBOR zaprezentowali mechanizmy zapewniania
jakości badań, stosowane przez wiodące instytuty realizujące sondaże
wyborcze. Przedstawiona została także nowa inicjatywa prezentowania na
stronie www.ofbor.pl zestawionych wyników badań
preferencji politycznych.
Konferencja
znalazła swoje odzwierciedlenie w mediach ogólnopolskich. O roli sondaży
wyborczych i konferencji OFBOR napisała m.in. Gazeta
Wyborcza w dniu
16 czerwca br. Reportaż na te same tematy przygotowała i wyemitowała w dniu 19
czerwca br. Panorama.
Zapraszamy do
zapoznania się z materiałami:
Politycy buszujący w słupkach, wykresach i liczbach, Gazeta
Wyborcza, 16 czerwca 2005 r.
Panorama, TVP2, 19 czerwca 2005
r.
ośrodki
sondażowe.
5. OD CZERWCA WYNIKI SONDAŻY PRZEDWYBORCZYCH NA
STRONIE OFBOR
Zapraszamy
do zapoznawania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków
przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS,
Pentor i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności, w zakładce Sondaże
przedwyborcze zamieszczane będą
najnowsze wyniki sondaży przedwyborczych.
Dodatkowych
informacji udziela Tomasz Sławiński z Biura Zarządu OFBOR
tel./fax.
(0-22) 648 45 17, e-mail: biuro@ofbor.pl
6.
PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:
Jerzy Głuszyński „Polubić sondaże”, Rzeczpospolita (23 czerwca
2005)
Arkadiusz Wódkowski „Mystery Shoping – odsłanianie firmy”,
Marketing w praktyce, nr 6/2005
Coraz
częściej w Polsce prowadzone są pomiary typu Mystery Shopping na klientach
biznesowych. Nadszedł czas obserwacji zaawansowanych – audytu biznesowego.
Audytor jest przedstawicielem realnie istniejącej na rynku firmy i prowadzi
kontakty biznesowe z bankiem, firmą telekomunikacyjną, urzędem i wszystkimi
innymi podmiotami, które chcą się dowiedzieć, na jakim poziomie obsługiwani są
ich klienci biznesowi i korporacyjni.
Dominika Socha
„Dzieci na badaniach (marketingowych), Marketing w praktyce, nr
6/2005
Ideał
badanego konsumenta to osoba szczera, otwarta, bezpośrednia, której deklaracje
mogą z dużym prawdopodobieństwem przełożyć się na faktyczne decyzje zakupowe.
Ideałów nie ma, jednak są dzieci. Z pewnością mają wymienione cechy i choć ich
siła nabywcza jest znikoma, potrafią skutecznie wpływać na osoby dorosłe
dokonujące zakupów w ich imieniu.
„Filozofia
zen a pre-testy reklam”, Brief (69/06/2005)
„Wojny
sklepów”, Brief (69/06/2005)
7.
WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO
I TENDENCJE
Reakcje
Polaków na wybór Papieża Benedykta XVI (CBOS)
Zdecydowana
większość Polaków (81%) jest zadowolona, że nowym papieżem został kardynał
Joseph Ratzinger, w tym ponad jedna trzecie (35%) wyraża swoją opinię w sposób
zdecydowany. Niezadowoleni są jedynie nieliczni respondenci (4% wskazań),
natomiast 15% nie ma zdania na ten temat. Więcej>>
Opinia
publiczna o sprawie ojca Konrada Hejmy (CBOS)
Wśród
badanych przeważa opinia, że prezes Instytutu Pamięci Narodowej postąpił
niesłusznie ujawniając nazwisko o. Hejmy. Warto jednak zwrócić uwagę, że
odmienne zdanie w tej sprawie najczęściej maja najmłodsi respondenci, a
jedyną z wyróżnionych grup społecznych i
demograficznych, w której przeważa aprobata posunięcia profesora Leona Kieresa,
są uczniowie i studenci. Więcej>>
Kolejki
w kapitalizmie? (ARC Rynek i Opinia)
Kolejki
pamiętamy z okresu PRL-u. Tymczasem, okazuje się że i dziś są one chlebem
powszednim – zarówno Polaków jak i innych mieszkańców Europy. Szczęśliwie czas
oczekiwania w kolejce liczony jest już nie w godzinach ale w minutach. Średnio
Europejczycy tracą na stanie w kolejce 5 minut i 25 sekund, a razem z nami
czekają jeszcze ponad dwie osoby (dokładnie 3,52) - wynika z badania Mystery
Shopping wykonanego w 14 krajach Europy przez członków MSPA
Europe. Więcej>>
Tożsamość
narodowa Polaków oraz postrzeganie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce
(CBOS)
Zdaniem
większości ankietowanych (69%), aby uznać kogoś za Polaka, konieczne jest, żeby
on sam czuł się Polakiem. Drugim co do ważności kryterium polskości jest
posiadanie polskiego obywatelstwa. Więcej>>
Jak
szkoły średnie przygotowują młodzież do życia? (CBOS)
Szczegółowe
opinie na temat wywiązywania się niezreformowanych szkół średnich z
przygotowania absolwentów do życia są wyraźnie zróżnicowane. Większość badanych
jest zdania, że tegoroczni maturzyści – absolwenci zreformowanych szkół średnich
– są przygotowani do życia trak samo jak absolwenci szkół niezreformowanych
(43%) lub gorzej od nich (21%). Więcej>>
Wakacje
Polaków 2005 (Pentor)
Prawie dwie trzecie Polaków (62%)
nie planuje w tym roku wyjazdu na letni odpoczynek. Wypoczywać w tym czasie
zamierza 33%, a 6% w czasie badania nie miało jeszcze sprecyzowanych planów.
Odsetek osób planujących letni wyjazd wzrósł w stosunku do ostatniego roku o 3
punkty procentowe. Wynik ten jest jednak o 4 punkty procentowe gorszy od
przełomowego roku 1999, kiedy to ponad jedna trzecia Polaków (37%) zamierzała
ruszyć na wakacje. Więcej>>
Polski
rynek dużego sprzętu AGD (GfK Polonia)
Po wejściu Polski do struktur europejskich
nastąpiła zmiana stawki podatku VAT na kuchnie – z 7 na 22 procent. Wywołało to
olbrzymi wzrost popytu w okresie bezpośrednio poprzedzającym akcesję (o 48
proc.) i dramatyczny spadek zakupów w okresie czerwiec-lipiec 2004 (o 28 proc.).
To zaburzenie trendów – zwłaszcza w kategorii kuchni do zabudowy – miało wpływ
na sprzedaż innych grup towarowych tej kategorii. Sprzęt do zabudowy jest bowiem
kupowany zazwyczaj w komplecie (płyta, piekarnik, chłodziarka, zmywarka). Więcej>>
Większość
Polaków słyszała o nowej maturze (Ipsos)
Niemal
dwie trzecie Polaków słyszało o obowiązującej od tego roku nowej maturze. Zmianę
tę pozytywnie ocenia jedynie co czwarty z badanych. Większość uważa, że jest ona
trudniejsza od starej - wynika z sondażu Ipsos przeprowadzonego tuż przed
rozpoczęciem matur. Więcej>>
Mężczyźni
lubią e-banki (TNS
OBOP)
Z roku na
rok Polacy coraz częściej załatwiają swoje codzienne sprawy przez Internet. Dużą
popularnością cieszą się nie tylko sklepy internetowe, ale też ”wirtualne”
banki. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba użytkowników bankowych kont
internetowych wzrosła przeszło dwukrotnie i obecnie wynosi blisko 1,9 miliona –
wynika z badania TNS Telecoms Index* prowadzonego przez TNS OBOP. Więcej>>
Czy
uważamy się za Europejczyków (TNS
OBOP)
Czy
uważamy się za Europejczyków? Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, że
w pewnych kwestiach bliżej nam do Amerykanów, niż do Europejczyków. Aż 86 %
Polaków przyznaje, że religia pełni ważną rolę w ich życiu. Z kolei obywatele
innych europejskich krajów deklarują zdecydowanie większą liberalność w stosunku
do mniejszości seksualnych, aborcji oraz Kościoła. Więcej>>
Przejrzeć
telewidza (TNS OBOP)
Jak
poznać zwyczaje konsumenckie polskich telewidzów, a jednocześnie przeprowadzić
badanie oglądalności? Można tego dokonać za pomocą TV SCAD - nowego projektu TNS
OBOP, który pozwala na szczegółową analizę zwyczajów i zachowań konsumentów,
przeprowadzoną w ramach badania telemetrycznego. Więcej>>
Polska
uwielbia lody śmietankowe (TNS
OBOP)
Spośród
wszystkich smaków lodów, Polacy najbardziej lubią lody śmietankowe - wynika z
najnowszego badania przeprowadzonego przez TNS OBOP. Najczęściej kojarzoną i
najchętniej wybieraną marką lodów śmietankowych jest Algida. Więcej>>
Polacy
najchętniej piją kawę mieloną (Ipsos)
Jeśli
pić kawę, to mieloną, w domu i co najmniej raz dziennie - wynika z sondażu
Ipsos. Niemal trzy czwarte (74%) ankietowanych przez instytut Ipsos Polaków,
przynajmniej od czasu do czasu pija kawę. Spośród amatorów tego napoju aż 76%
deklaruje przywiązanie do kawy mielonej, podczas gdy kawą rozpuszczalną
delektuje się zaledwie co drugi ankietowany (50%). Więcej>>
Poparcie Polaków dla idei
organizacji Euro 2012 (Pentor dla
PZPN)
Z sondażu
przeprowadzonego przez Pentor na zlecenie Polskiego Związku Piłki Nożnej wynika,
że 67 proc. Polaków popiera kandydaturę Polski (wspólnie z Ukrainą) do
organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012, a 72 proc. uważa, że może to
być dla Polski korzystne. Więcej>>
Dystrybucja
produktów IT w Europie (GfK Polonia)
Wymagania
stawiane producentom i dystrybutorom specjalistycznych produktów IT w Europie są
bardzo
zróżnicowane. Ponad 80.000 sprzedawców dostarcza produkty IT rozmaitej wielkości
firmom działającym na rynkach europejskich o bardzo zróżnicowanej strukturze.
Dostawcy zmuszeni są zatem dostosowywać swoje strategie marketingu i sprzedaży
do specyfiki rynku w poszczególnych krajach. Więcej>>
8.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Wskaźnik
klimatu konsumenckiego PENKON w czerwcu wzrósł w porównaniu do ubiegłego
miesiąca o 0,4pkt. Równocześnie nieznacznie wzrósł wskaźnik percepcji sytuacji
ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość -24,8pkt.
Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw OGD w tym miesiącu wyniósł
-14,9pkt.
W
czerwcu nastroje wśród konsumentów nieznacznie się pogorszyły. Wskaźnik
optymizmu konsumentów (WOK) stracił nieco ponad 1 punkt i przyjmuje obecnie
wartość 87,85 pkt. Najwięcej, bo o blisko 4 punkty stracił wskaźnik klimatu
gospodarczego, którego wartość wynosi obecnie 76,70 pkt. O blisko 1 punkt
zwiększyła się natomiast wartość wskaźnika skłonności do zakupów (95,28). Nieco
lepiej od ocen sytuacji bieżącej wypadają oczekiwania konsumentów odnoszące się
do przyszłej sytuacji gospodarczej.
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.