Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 32
   październik 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii przeszedł już do historii. W tym roku Kongres zgromadził rekordową liczbę 500 uczestników, którzy wysłuchali ponad 40 prezentacji dotyczących najbardziej aktualnych i najistotniejszych zagadnień związanych z badaniami oraz marketingiem. Tak jak w roku ubiegłym Kongresowi towarzyszyło wieczorne Research Mix Party, które było doskonałą okazją do dyskusji i wymiany poglądów. Odbyła się również premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO. Więcej informacji dotyczących tegorocznego Kongresu - opinie oraz relację zdjęciową - znajdziecie w dalszej części newslettera.

W listopadzie zapraszamy do uczestnictwa w Klubie Badacza, który odbędzie się jak zwykle w ostatni czwartek miesiąca. Tym razem porozmawiamy o wynikach Badania Opinii Klientów Branży Badawczej.

Jak co miesiąc w newsletterze znajdziecie informacje o szkoleniach i eventach PTBRiO i ESOMAR. Zapraszamy również do zapoznania się z najciekawszymi wynikami badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Gorąco zapraszamy do lenktury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na
e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Lista rankingowa za 2005 rok wg audytu OFBOR

W katalogu PTBRiO 2006 ukazała się niepełna lista firm badawczych, które poddały sie audytowi OFBOR w 2005 roku. Poniżej przedstawiamy pełne zestawienie zaudytowanych firm.

LISTA RANKINGOWA ZA 2005 ROK WG AUDYTU OFBOR

LP Nazwa Firmy Sprzedaż (PLN)
1 MillwardBrown SMG/KRC 80 639 187,12
2 ACNielsen Polska 49 691 909,62
3 GfK Polonia 44 678 351,40
4 Grupa PENTOR 35 458 894,81
5 TNS OBOP 32 871 840,05
6 Grupa IPSOS 27 660 197,00
7 IQS and QUANT Group 26 226 105,32
8 PBS DGA 18 811 601,62
9 Synovate 16 619 895,12
10 AGB Nielsen Media Research 12 585 517,97
11 4P research mix 10 325 561,04
12 Expert-Monitor 7 165 058,19
13 ARC Rynek i Opinia 5 282 572,01
14 ASM Kutno 5 091 700,45
15 IMAS International 3 821 677,77
16 ABR SESTA 3 402 587,91
17 CBM INDICATOR 3 255 517,84
18 Fundacja CBOS 2 417 382,53
19 Target Group 2 361 396,62
20 ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku 2 111 049,61
21 Agencja Badań Rynku OPINIA 1 663 575,41
22 MARECO Polska 1 309 938,26
23 Estymator 879 574,57
24 P & P Consulting 285 639,51
Zaudytowana suma obrotów 394 616 731,75

Szacowana wielkość rynku 481 239 916,77
Wzrost rynku w stosunku do roku 2004
(w oparciu o obroty 23 firm, które wzięły udział w obu audytach za 2004 i 2005 rok)
16%

Listopadowy Klub Badacza

Badanie na którego wyniki czekacie w nie mniejszym napięciu, niż politycy z pierwszych stron gazet na wyniki sondaży przedwyborczych....

Wyniki dorocznego badania znajomości i wizerunku firm badawczych będą prezentowane na spotkaniu Klubu Badacza 30 listopada o godzinie 18:00.

Spodziewając się dużej frekwencji na prezentacji wyników tego unikalnego badania już dziś prosimy o potwierdzenie swojej obecności e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii już za nami!

W dniach 19 i 20 października 2006 r. odbył się VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Siódma edycja Kongresu zgromadziła rekordową liczbę uczestników - sale warszawskiego hotelu Marriott gościły ponad 500 osób, reprezentujących agencje badawcze oraz firmy i instytucje zlecające badania marketingowe i społeczne.

Uczestnicy Kongresu wysłuchali ponad 40 prezentacji dotyczących najbardziej aktualnych i najistotniejszych zagadnień związanych z badaniami oraz marketingiem. W najbliższych dniach poznamy autora wystąpienia, które zostało najwyżej ocenione przez uczestników imprezy. "Największą frekwencją cieszyły się sesje dotyczące nowych nurtów w zachowaniach konsumenckich, jak na przykład rosnący rynek singli, znaczenia badań marketingowych oraz dyskusja panelowa o wpływie zmieniających się warunków życia na wymagania stawiane badaniom marketingowym i badaczom. Bardzo ciekawe było wystąpienie Marieke de Mooij z Holandii, która opowiadała o zachowaniach konsumenckich z perspektywy międzykulturowej, w tym o specyfice polskiego konsumenta w porównaniu do konsumentów w innych krajach." - powiedziała Dominika Maison, szefująca Radzie Programowej Kongresu.

Już po raz drugi Kongresowi towarzyszyło wieczorne Research Mix Party, które było doskonałą okazją do dyskusji i wymiany poglądów. W tym roku polemiki najwytrwalszych badaczy trwały do białego rana. "Klubowa atmosfera imprezy to doskonałe dopełnienie dużej dawki informacji jaka przekazywana jest w trakcie kongresowych prelekcji" - mówi Paweł Wójcik szef Komitetu Organizacyjnego Kongresu. Organizatorami Kongresu były Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku oraz Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją zdjęciową z tego wydarzenia.

Katalog firm badawczych PTBRiO 2006

Podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO.

Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

Certyfikaty V edycji Audytu PKJPA rozdane

Zarząd OFBOR poinformował, że zakończyła się piąta edycja inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR oraz przestrzegać wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy.

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez niezależnych wyspecjalizowanych audytorów, certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, otrzymało po decyzji Zarządu i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej 26 firm.

I edycja Konkursu Młodych Badaczy

Ruszyła I edycja Konkursu Młodych Badaczy na najlepszą pracę magisterską z zakresu badań rynku i opinii publicznej. Organizatorem konkursu jest Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku. Celem akcji jest promocja branży badawczej i popularyzacja profesji badacza w środowisku studenckim oraz nawiązanie kontaktu z najzdolniejszymi studentami zainteresowanymi praktyką i pracą w firmach badawczych.

Konkurs skierowany jest do studentów socjologii, psychologii, ekonomii, marketingu i zarządzania i dziedzin pokrewnych oraz matematyki, którzy piszą prace magisterskie bezpośrednio związane z badaniami marketingowymi. Tematyka prac może dotyczyć np. metodologii, narzędzi i technik badawczych, badań opinii publicznej, analiz rynku i zachowań konsumenckich, regulacji prawnych i środowiskowych dotyczących branży badawczej.

Na autorów najlepszych prac czekają atrakcyjne nagrody pieniężne oraz staże w renomowanych instytutach badawczych skupionych w OFBOR.
I nagroda - 5000 zł
II nagroda - 3000 zł
III nagroda - 2000 zł

Termin zgłaszania prac upływa 31 maja 2007 r.

Patronat medialny nad konkursem objęli: e-mentor - czasopismo SGH, Polski portal Edukacyjny Edu.info.pl., portal eurostudent.pl, portal Korba.pl, portal studentnews.pl, portal Media Run, portal Onet.pl, portal pracuj.pl, Magazyn Studentów Semestr.

Szczegółowe informacje dostępne na stronie: www.ofbor.pl

Szkolenia PTBRiO

Badania oczekiwań i satysfakcji partnerów handlowych / dystrybutorów (B2B)
szkolenie poprowadzi Roman Baszun (Kinoulty Research) w dniach 9 - 10 listopada 2006 r.

Badania wspomagające wprowadzanie nowego nowego produktu na rynek
szkolenie poprowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW, Dom Badawczy Maison) w dniach 16 - 17 listopada 2006 r.

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny
szkolenie poprowadzi Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW) w dniach 23 - 24 listopada 2006 r.

Socjologia wizualna w praktyce - jak skutecznie wyjść poza deklaracje respondentów wykorzystując zdjęcia w badaniach
szkolenie poprowadzi Krzysztof Presz (niezależny konsultant badań marketingowych) w dniach 30 listopada - 1 grudnia 2006 r.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

Konferencje ESOMAR

Leisure - "Managing the experience"
5 - 7 listopada, Rzym

Panel Research
27 - 29 listopada, Barcelona

Telecom - Convergence revolution
29 listopada - 1 grudnia, Barcelona

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

Wyniki badań

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Zmiany opinii o rynku pracy i bezpieczeństwie zatrudnienia (CBOS)
Opnie o rynku pracy w Polsce są obecnie mniej krytyczne niż w kwietniu. Nadal jednak dominują oceny negatywne (71% , spadek od kwietnia o 7 punktów). Niespełna co piąty respondent (18%, wzrost o 3 punkty) uważa, że sytuacja na rynku pracy jest przeciętna, a tylko 6% ocenia ją pozytywnie.

Więcej »

Polacy, Węgrzy i Czesi o prawach podstawowych (GfK Polonia)
Spośród obywateli państw wyszechradzkich najbardziej świadomi przysługujących im praw podstawowych są Węgrzy, najmniej - Czesi. Wśród Polaków prawie jedna piąta nie potrafi spontanicznie wymienić żadnego z przysługujących jej praw podstawowych.

Więcej »

Jak powstaje i czym objawia się stres? (Pentor Research International)
Aż 70% Polaków żyje w stresie. Pośpiech, nadmiar obowiązków, problemy rodzinne, lęk o pracę, o niespłacone kredyty. Stres towarzyszy nam codziennie. Do tego dochodzą jeszcze: obawa o dzieci, nieporozumienia z partnerem. W ciągu minionych 100 lat nasze życie zmieniło się w o wiele większym stopniu niż przez poprzednie pięć tysiącleci.

Więcej »

Fakty i mity. Odżywianie i zdrowie Polaków w kontekście międzynarodowym (Ipsos)
Zdecydowana większość Polaków dobrze ocenia swój sposób odżywiania się: 65% uważa, że odżywia się "dość zdrowo". Za podstawę zdrowego odżywiania w Polsce uważa się regularne spożywanie trzech posiłków dziennie i jedzenie różnorodnych potraw. Prawie wszyscy Polacy (97%) jedzą mięso, z czego 4% nie je tylko pewnych gatunków mięsa.

Więcej »

O polityce Polski w Unii Europejskiej (CBOS)
Od czasu przystąpienia Polski do UE społeczne poparcie dla naszego członkostwa w tej organizacji systematycznie rośnie. W sierpniu było najwyższe i wyniosło 83% , czyli o 3 punkty procentowe więcej niż w kwietniu 2006 roku, niemal po dwóch latach członkostwa, a o 19 punktów więcej niż w przeddzień akcesji w kwietniu 2004 roku. Obecnie tylko co dziesiąty badany (10%) zalicza się do przeciwników integracji.

Więcej »

O wyborach samorządowych (CBOS)
Zainteresowanie nadchodzącymi wyborami samorządowymi deklaruje mniej niż połowa uprawnionych do głosowania (47%). Udział w nich zapowiada 56% ankietowanych, a więc w zasadzie tyle samo, co w sierpniu 2002 roku - na trzy miesiące przed wyborami władz lokalnych obecnej kadencji.

Więcej »

Sankcje dla posłów zmieniających partię (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
Ponad połowa Polaków jest zdania, że posłowie zmieniający partię w czasie trwania kadencji Sejmu powinni ponosić z tego tytułu karę. Prawie jedna trzecia uważa, że kar i sankcji być nie powinno. Kary jakie powinni ponosić posłowie to według Polaków sankcje polityczne jak np. utrata mandatu posła (49,1% ankietowanych).

Więcej »

Korzystanie z bankowości internetowej (TNS OBOP)
"Bankowanie" w sieci nie jest zjawiskiem popularnym w Polsce. Prawie 60% klientów banku, posiadających dostęp do Internetu nie korzysta z konta osobistego przez Internet. Jedynie co 5 klient banku korzysta z opcji internetowego dostępu do konta osobistego, a 43% klientów banku, posiadających rachunek oszczędnościowo - rozliczeniowy, nie ma dostępu do konta osobistego przez Internet.

Więcej »

"Teraz My" najlepsze w tym roku (TNS OBOP)
Wtorkowe (3 października br.) wydanie programu "Teraz My", prowadzonego przez Tomasza Sekielskiego i Andrzeja Morozowskiego, oglądało przeszło 2 mln Polaków (6,3%). Jest to najlepszy wynik programu w tym roku oraz drugi w historii jego nadawania na antenie TVN. Wydanie programu "Teraz my", w którym wyszła na jaw afera taśmowa była na piątym miejscu w historii nadawania programu (widownia 2,0 mln, shr 27,1%), a najlepiej oglądanym wydaniem "Teraz my" była emisja z 13 grudnia 2005 (widownia 2,3 mln, shr 27,8%).

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

Ipsos

Preferencje polityczne Polaków

PGB

Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w pierwszej połowie października, wygrałaby je Platforma Obywatelska, na którą chce głosować 30% badanych.

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.