Esencja wiedzy, jak stworzyć raport idealny, pochodząda od ekspertów zajmujących się na co dzień badaniami rynku i marketingiem
Czy istnieje raport idealny? Raczej nie. A czy istnieje budynek idealny? Też nie, jednak wszystkich architektów obowiązują zasady, których powinni przestrzegać, kreując swoje dzieła. To opracowanie powstało na podstawie wiedzy i opinii kilkudziesięciu ekspertów zajmujących się na co dzień badaniami rynku, marketingiem i komunikacją. Korzystaliśmy z doświadczenia osób, które w zawodowym życiu tworzą raporty, bądź starają się na ich podstawie podejmować biznesowe decyzje. Rozmawiając z odbiorcami informacji marketingowej z różnych branż, usłyszeliśmy wiele dobrych, ale też i cierpkich słów pod adresem raportów badawczych. Okazało się, że jakość raportowania agencji badawczej ma duży wpływ na przebieg procesów biznesowych w firmie klienta. Dobry raport jest w stanie dużo zbudować, a zły może wiele popsuć. Warto podkreślić, że w tym projekcie nie dotykaliśmy kwestii merytorycznej jakości pracy agencji badawczych i badaczy (choć przy okazji wielokrotnie usłyszeliśmy dobre opinie na ten temat). Skupiliśmy się całkowicie na procesie powstawania i użytkowania raportu z badań rynku i opinii. Praktyki godne pochwały, ale i te godne potępienia, zebrane zostały w formie 11 rozdziałów, które pomogą zarówno badaczom, jak i ich klientom we wspólnym tworzeniu dobrych opracowań z badań marketingowych.
Podziękowania
Niniejszy poradnik, a także inne owoce projektu Raport Idealny, nie powstałyby bez zaangażowania grona ekspertów, którzy zgodzili się podzielić swoją wiedzą i czasem, by podnieść jakość dostarczania informacji z badań marketingowych w Polsce.
Dziękuję Magdzie Chojnowskiej, Agacie Grabowskiej, Ani Karczmarczuk, Kasi Gawlik, Adamowi Polaszowi, Kubie Piwowarowi i Tomkowi Jędrkiewiczowi za pomoc w przeprowadzeniu poszczególnych etapów badań i dostarczenie użytecznych wniosków.
Szczególne podziękowania kieruję do Marty Szycman, Ani Karczmarczuk, Kuby Piwowara i Leszka Szycmana za wnikliwą analizę wyników badań, chęć do dyskusji i przełożenie przemyśleń na niniejsze opracowanie.
Ilościowe badanie opinii klientów nie odbyłoby się bez pomocy i zaangażowania firmy CADAS Software, za które pragnę również podziękować.
Dziękuję wreszcie sponsorowi, firmie Orange Polska, za zainteresowanie jakością dostarczania wyników przez branżę badawczą i pomoc w realizacji całego projektu.
Mateusz Galica
PTBRiO