head13
Newsletter Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii Nr 15 (grudzień 2020)
zapytajnik14
Newsletter PTBRiO Nr 15 (grudzień 2020)
 
 
 


zapiszsie

Szanowni Państwo,

Powiedzieć, że dużo się ostatnio dzieje, to nie powiedzieć w sumie nic. Mamy Grudzień, co jest wiadomością przewspaniałą, bo oznacza to, że rok 2020 zaraz wyzionie nam ducha i stanie się tylko niemiłym wspomnieniem, które będziemy wspominać już tylko podczas wizyt u psychologa próbując poradzić sobie jakoś z zespołem stresu pourazowego. W sumie w konwencji takiego Newslettera grudniowe wydania powinny być poświęcone jakimś podsumowaniom, ale bądźmy ze sobą szczerzy, nikt o zdrowych zmysłach nie ośmieliłby się na jakiekolwiek recenzje czy prognozy. Nasza przyszłość, jest równie nieodgadniona co myśli brand managera, który przyklepał i wypuścił w świat ostatnio „piękną i długą” reklamę Apartu. Co jednak możemy ogarnąć swoimi umysłami i na czym się z całą pewnością wszyscy tu dobrze znamy to badania, dziś więc będziemy podsumowywać nie naszą szarą rzeczywistość, a rzeczywistość ostatniego Kongresu Badaczy, wypełnionego wiedzą, prezentacjami i ciągłym buforowaniem streamu. I mówię tutaj „my” nie bez powodu, zaprosiliśmy bowiem ekspertów, którzy chętnie zrecenzują Wam najfajniejsze kongresowe wystąpienia. To ludzie bardzo mądrzy, wyważeni i z wielkim doświadczeniem – dlatego też to im dziś pozostawimy „po-newsowy segment”, który zazwyczaj brutalnie zawłaszczam na swoje długie wywody.

Dziś więc będzie krótko i na temat – a dokładniej na temat szkoleń i wydawnictw.

 
 

 
 

#1 Szkoła Consumer Intelligence

 
 

Szkoła Consumer Intelligence, jak całe nasze tegoroczne życie przenosi się do online. Nie oznacza to jednak, że nie da się tak przenieść wiedzy do Waszych głów, „downloadnijcie” sobie więc jakiś fakultet o tutaj

 
 

 
 

#2 Szkolenia

 
 

Zapraszamy też na szkolenie Ani Rychlik „Added value, czyli jak wycisnąć więcej z badań i analiz w biznesie”. W dużym skrócie chodzi tutaj o to, by z badaczy v1.0 zrobić z Was badaczy v1.5. W pakiecie macie między innymi lepsze kodeki na wyświetlanie briefów, nowe oprogramowanie przetwarzające dane w insighty oraz 30m liny do łączenia kropek w postaci różnych informacji i wniosków. Jak ktoś potrzebuje upgrade’u, to Ania Wam te sterowniki wgra tu

 
 

Bart Jurkowski za to szykuje dla Was „warsztaty improwizacji stosowanej”, których celem jest nauczenie Was, jak lepiej być człowiekiem i jak rozmawiać z innymi człowiekami, żeby Ci nie zauważyli, że ostatni rok przesiedzieliście w dresach przed kompem, bez krzty ludzkiej interakcji. Naprawdę polecam tego allegrowicza - 90% wszystkich numerów „Zapytajnika” powstało dzięki improwizacji stosowanej i jestem z tego bardzo dumny <3 Zobaczcie

 
 

I absolutna nowość szkoleniowa: Badania w czasach VUCA by Ania Mazerant i Adam Polasz. Jak już nauczycie się być lepszym badaczem i lepszym człowiekiem, to koniecznie zapiszcie się tu, bo Adam i Ania pokażą Wam, jakie trudności, bóle i szeroki wachlarz przeszkód, będzie Wam towarzyszyć w pracy przez pandemię. W programie przewidywane jest między innymi użycie słowa „COVID” 468 razy oraz słowa „Pandemia” 935 razy. No co, myśleliście, że na koniec będzie lekko i przyjemnie? Nie, nie, nie kochani, mamy 2020 i jakbyście nie uciekali od współczesności nie uciekniecie! Zobaczcie

 
 

Popraw swoją widoczność w serwisie LinkedIn!
Kamil Sokołowski i Robert Zydel po raz drugi poprowadzą bezpłatne szkolenie dotyczące marki osobistej w serwisie LinkedIn. Propozycja wyłącznie dla członków PTBRiO. Przyjęcia według kolejności zgłoszeń. Szkolenie online w dniu 12 stycznia 2021 o godzinie 18:00. Przybliżony czas szkolenia 3,5h. Więcej

 
 

 
 

#3 Pierwsza w Polsce (i druga na świecie) książka o gamification w badaniach już dostępna!

 
 

gamificationOd dobrych kilku lat na Kongresach Badaczy, Cyberach i w trakcie szkoleń Anna Gorączka i Michał Protasiuk dzielili się z nami swoją wiedzą dotyczącą stosowania mechanizmów znanych z gier w badaniach rynku. Z wielką radością informujemy, że teraz spisali swoją wiedzę i doświadczenie w formie książki: „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta”. Jak sami zauważają: „Bitwa współczesnego marketingu toczy się przede wszystkim o uwagę konsumenta. Do opisu nowej rzeczywistości stworzono pojęcie „attention economy", zakładające, że uwaga jest zasobem rzadkim i to o nią należy przede wszystkim rywalizować. A jest to zadanie coraz trudniejsze (…) W jaki sposób my – badacze marketingowi – nadążamy za zmianami? Czy używane przez nas narzędzia są dobrze dopasowane do wyzwań współczesnego świata i błyskawicznie zmieniającego się respondenta? Czy potrafimy modyfikować swoje podejście i instrumenty badawcze, którymi się na co dzień posługujemy?”. Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie na ponad 200 stronach, na których autorzy przeprowadzają czytelników przez różne „levele” gamifikacji: surveytainment, soft gamification oraz hard gamification. W ostatnim podsumowującym rozdziale o wymownym tytule „Game is (NOT) over” obalają dziewięć mitów krążących w branży badawczej. Cytując recenzentkę prof. dr hab. Małgorzata Bombol z SGH: „To nowatorska publikacja na naszym rynku wydawniczym”. Bez wątpienia warto ją mieć w swoim wirtualnym (książka również dostępna jako ebook) lub fizycznym księgozbiorze!

Książka Ani i Michała to już drugi owoc współpracy PTBRiO z Wydawnictwem Naukowym PWN. Pierwszym było wydanie w 2018 roku „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”. Kolejnym, planowanym na pierwsza połowę 2021 roku, będzie wydanie książki „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” napisaną przez ponad 50 autorów z naszego Towarzystwa. Więcej szczegółów wkrótce! Więcej

 
 

 
 

#4 Nowi

 
 

Grono członków naszego Towarzystwa systematycznie rośnie, co bardzo nas cieszy. Z przyjemnością informujemy, że w ostatnim czasie dołączyli do nas:

Avatar

Paweł Kurowski
Marketing Plus

Avatar

Magdalena Urban
Research Breath Magdalena Urban Consulting | Santander Bank Polska

Serdecznie gratulujemy!

 

 
 

 
 


I z mojej strony to już wszystko, teraz oddaję głos naszym gościom, którzy opowiedzą trochę więcej o tegorocznym Kongresie i jego najlepszych wystąpieniach:





Krzysztof Domeradzki
PTBRiO

autor1

 
 

 
 


W tym roku, jako uczestnicy Kongresu, wszyscy doświadczyliśmy „oswajania niepewności” na własnej skórze. Ostatecznie zostaliśmy „zmuszeni” zaadaptować się do onlajnu. Nie była to pierwsza taka sytuacja w tym roku - mieliśmy już za sobą miesiące zdalnych spotkań ze współpracownikami, klientami i co najistotniejsze - uczestnikami badań. Kongres jest jednak wydarzeniem, które daje nam możliwość oderwać się od „bieżączki” i przyjrzeć się z boku temu, co się dzieje - do czego zachęcało wiele wystąpień w tym roku. Jako uczestnicy możemy teraz pokusić się o autorefleksję - jak czuliśmy się z tą formułą wydarzenia? Niektórzy oceniali ją jako wyłącznie „adaptacyjną”, a nie „ewolucyjną”. Ale pojawiały się też głosy mówiące o tym, że wymian opinii i pytań było niemal tyle co „w dawnych dobrych czasach” mimo (a może właśnie dlatego?), że miały miejsce online. Teraz możemy zaczerpnąć z tego wydarzenia, żeby przemyśleć to, czy jednak w tym roku nie zostały wypracowane rozwiązania, które zostaną z nami na dłużej, nie tyle dlatego (odpukać), że będziemy do tego „zmuszeni”, ale dlatego, że aktywnie odpowiadamy na zmieniającą się rzeczywistość wokół nas. Bo jak trafnie podsumowano naszą, aktualnie „zamgloną”, perspektywę w jednej z prezentacji -„lepiej mądrze stać, niż głupio biegać” - kto to powiedział i jak to zrobić? Odsyłam do biblioteki VOD tegorocznego Kongresu.





Katarzyna Lipińska
Consumer Insights, 4P research mix

lipinska

 
 


Najważniejszy temat XXI Kongresu Badaczy? Ekologia. Już w sesji otwierającej Marcin Popkiewicz nakreślił wizję świata, w której tylko jedno jest pewne – z naszą planetą będzie źle. Oczywiście, o ile nie zmienimy swojego postępowania. Jak pokazały inne wystąpienia, jako konsumenci chcemy być ekologiczni, choć nie zawsze możemy sobie na to pozwolić, a marki niekoniecznie nam to ułatwiają. Zmiany klimatyczne nie napawają optymizmem, ale cieszy obecność na kongresie tego i innych tematów społecznych. To kolejny rok, gdy kongres udowadnia, że badaczy interesuje coś więcej niż sprzedaż czy oglądalność. Co jeszcze cieszy? Pojawienie się na kongresie dzieci i młodzieży nie jako grupy komercyjnej, ale jako grupy, której zdrowie psychiczne martwi oraz której przyszłość warto zaplanować. Cieszy także, że kongresu nie zdominował temat pandemii. Była ona w tle, bywała punktem wyjścia, od którego trudno dziś uciec. Ale chyba nie utraciliśmy właściwej perspektywy, w duchu wystąpienia Agaty Kostrzewy i Jacka Wasilewskego, opowiadających o innych kryzysach i klęskach z przeszłości. Bywało zatem bardzo ciekawie, ale… do dziś nie obejrzałem nawet połowy wystąpień. Czy jeszcze je obejrzę? Być może, choć na pewno nie wszystkie. I tak jedyny, potencjalny plus organizacji kongresu online znika. Oby to był pierwszy i ostatni taki kongres.





Marcin Hinz
research manager w Ipsos

hinz