fbpx
szk mod heade8d
Jak być (dobrym) moderatorem badań jakościowych?
O rzemiośle i sztuce moderowania on/offline
20 i 21 stycznia 2022 r.
trenerki:
Patrycja Szymańska (Ipsos)
i Katarzyna Lusińska (Ipsos)

„Moderowanie, co w tym trudnego? Każdy przecież potrafi zadawać pytania”. Jeśli słyszeliście kiedyś taką wypowiedź i zastanawialiście się, czy jest w tym jakaś mądrość, czy jest to strasznie powierzchowna głupota/ prawda, to nasze szkolenie jest dla Was 😊

Naszym zdaniem moderowanie to nie zadawanie pytań, a raczej umiejętność prowadzenia rozmowy - często na temat, na który ludzie wcale nie mają ochoty rozmawiać. Przy użyciu technik, których w przeciętnej rozmowie ludzie nie używają. Rozmowy, która powinna być lekką konwersacją, która nie męczy ani osoby prowadzącej, ani respondentów, ani obserwatorów - klientów. A co najważniejsze - rozmowa ta powinna prowadzić do odpowiedzi na bardzo konkretne pytania badawcze i biznesowe.

Praktycznie każdy może zostać moderatorem-rzemieślnikiem. Oczywiście wymaga to szkolenia w używaniu konkretnych technik i sposobów stymulowania aktywności respondentów. Oraz pokornego przyjmowania feedbacku od obserwatorów… ale da się to wyćwiczyć. Niewielu jednak potrafi nauczyć się moderować z lekkością, dzięki której osiąganie celów badawczych wygląda jak dobra rozrywka i przyjemnie spędzony czas. Tu zaczyna się sztuka.

Przed moderatorem stoi wiele zadań, często ze sobą pozornie sprzecznych. Bo jak doprowadzić do odpowiedzi na pytania badawcze i biznesowe, ale nie zanudzić i nie zamęczyć ludzi? Dowiedzieć się wszystkiego, nawet tego czego ludzie nie są świadomi, i nie zadręczyć ich przesłuchiwaniem? Prowadzić rozmowę zgodnie z ustalonym scenariuszem, ale jednocześnie swobodnie podążać za tokiem wypowiedzi respondentów? Prowadzić dynamiczną dyskusję grupową, ale uwzględnić perspektywę pojedynczego uczestnika? Być zaangażowanym i motywować ludzi do dzielenia się swoimi odczuciami i opiniami, a jednocześnie nie ujawniać swoich przekonań i odczuć? Jak sprawić, żeby obcy sobie ludzie otworzyli się przed sobą i dzielili się prawdą o sobie? I w końcu: jak słyszeć jedno, z obserwacji i czytania między wierszami wyczytać kolejne, a potem wszystko przeanalizować i podsumować w formie wniosków i rekomendacji?

„Fajnie, dowiedziałam się tego, czego potrzebowałam i się nie nudziłem”, „lubię słuchać i patrzeć jak moderujesz”, „Jak to robisz, że ludzie mówią Ci takie rzeczy 😊”, „Nie spodziewałem się, że się tyle od nich dowiemy” … Jeśli do tej pory nie słyszeliście od obserwatorów Waszego moderowania takich feedbacków, a chcielibyście, to koniecznie się zapiszcie na nasze szkolenie. Zapraszamy!


Szczegółowy zakres szkolenia podstawowego:

  1. Miejsce i rola moderowania w procesie badawczym, czyli wpływ pracy moderatora na wynik badania
  2. Moderator: dobry, zły i brzydki, czyli cechy dobrego moderatora i style moderowania
  3. Złote zasady struktury dyskusji, czyli jak budować scenariusz rozmowy i jak z niego potem korzystać
  4. Warsztat moderatorski: co ważnego jest we wstępie i rozgrzewce, jak podawać instrukcje, jak prowadzić techniki projekcyjne, czyli podstawy warsztatu rzemieślnika
  5. Moderowanie wywiadów indywidualnych vs grupowych, twarzą w twarz vs online, w domu respondenta vs w fokusowni
  6. Wyzwania moderatora, czyli jak radzić sobie z respondentami i klientami 😊 liderem, leniwcem, uzależnionym od smartfona, nadaktywnym, wesołkiem i podrywaczem

Do kogo kierowane jest szkolenie:

Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób, które stawiają pierwsze kroki jako moderatorki i moderatorzy lub którzy chcieliby uporządkować swoją wiedzę teoretyczną oraz poćwiczyć pod okiem doświadczonych badaczek i moderatorek.
Serdecznie zapraszamy: 
- początkujących badaczy jakościowych,
- osoby pracujące po stronie klienta, które samodzielnie prowadzą wywiady w ramach badań DIY,
- osoby pracujące w procesach, gdzie etap empatyzacji (czyli obserwacji, słuchania i zadawania pytań) jest kluczowy, czyli  UX i Design Thinking.

Korzyści dla uczestników:

Po szkoleniu uczestnik będzie:

- wiedział czym jest prawidłowa moderacja i jak odróżnić dobrego moderatora od takiego, który musi się jeszcze podszkolić
- czuł nad czym sam powinien pracować dalej
- potrafił zaplanować i poprowadzić rozmowę tak, aby dowiedzieć się wszystkiego czego potrzeba
- umiał zastosować podstawowe zasady moderowania w praktyce, znał narzędzia rzemieślnika  

Kluczowe pojęcia i zagadnienia:

#dobry moderator, #nie każdego da się tak samo dobrze słuchać i obserwować, #jak rozmawiać, żeby ludzie mówili, #jak odpowiadać na cele badawcze i biznesowe #sensowneGadanie #knowledgeBUTfun

Forma szkolenia:

Szkolenie online, w formie wykładu (ok 30%), pracy w grupach i ćwiczeń praktycznych (ok. 70%).

Zakłada aktywne uczestnictwo tj. moderowanie fragmentów spotkań przez uczestników w trakcie szkolenia (oraz poddawanie się feedbackowi grupy i prowadzących)

Stopień zaawansowania:

Szkolenie z podstawowych umiejętności dla początkujących lub średniozaawansowanych w rzemiośle i sztuce moderowania.

MODUŁ ROZSZERZONY DLA CHĘTNYCH: TOTALNA PRAKTYKA*

Indywidualny feedback na moderowanie wywiadu grupowego lub indywidualnego po zakończonym podstawowym szkoleniu; czyli co robię dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować.

Jedna z nas obejrzy 2h prowadzonego przez Ciebie spotkania grupowego lub indywidualnego, a potem przekaże Ci ustnie feedback - analizę Twoich umiejętności i zachowań moderatorskich.

Do zadań uczestnika należy: zorganizowanie wywiadu, zaproszenie respondentów, ich wynagrodzenie, napisanie scenariusza wywiadu oraz moderacja.

Do zadań feedbackującego należy: obejrzenie wywiadu, udzielenie ustnego feedbacku na temat mocnych stron moderatora i elementów moderowania do optymalizacji i dalszej pracy wraz z konkretnymi przykładami pochodzącymi z obserwowanego wywiadu.

*Moduł dostępny tylko w pakiecie ze szkoleniem podstawowym
pdf

szk mod kafelek
szymanska l
Patrycja
Szymańska
Ipsos
szk mod kafelek
lusinska l
Katarzyna
Lusińska
Ipsos
termin: 20 i 21 stycznia 2022 r.
czas trwania: 2 dni w godz. 9.00-13.00 + moduł dodatkowy 3h
miejsce: ONLINE

w cenie: udział w szkoleniu, materiały elektroniczne, certyfikat elektroniczny
najlepsza cena: do dnia:
699/1199 zł 31.XII
regularna cena:
749/1249 zł
ceny netto format podstawowy/ z modułem rozszerzonym

Chcesz wiedzieć więcej?

więcej informacji udzieli Ci koordynator szkoleń
Anna Chodkiewicz