O rzemiośle i sztuce moderowania on/offline
Patrycja Szymańska (Ipsos)
i Katarzyna Lusińska (Ipsos)
„Moderowanie, co w tym trudnego? Każdy przecież potrafi zadawać pytania”. Jeśli słyszeliście kiedyś taką wypowiedź i zastanawialiście się, czy jest w tym jakaś mądrość, czy jest to strasznie powierzchowna głupota/ prawda, to nasze szkolenie jest dla Was 😊
Naszym zdaniem moderowanie to nie zadawanie pytań, a raczej umiejętność prowadzenia rozmowy - często na temat, na który ludzie wcale nie mają ochoty rozmawiać. Przy użyciu technik, których w przeciętnej rozmowie ludzie nie używają. Rozmowy, która powinna być lekką konwersacją, która nie męczy ani osoby prowadzącej, ani respondentów, ani obserwatorów - klientów. A co najważniejsze - rozmowa ta powinna prowadzić do odpowiedzi na bardzo konkretne pytania badawcze i biznesowe.
Praktycznie każdy może zostać moderatorem-rzemieślnikiem. Oczywiście wymaga to szkolenia w używaniu konkretnych technik i sposobów stymulowania aktywności respondentów. Oraz pokornego przyjmowania feedbacku od obserwatorów… ale da się to wyćwiczyć. Niewielu jednak potrafi nauczyć się moderować z lekkością, dzięki której osiąganie celów badawczych wygląda jak dobra rozrywka i przyjemnie spędzony czas. Tu zaczyna się sztuka.Przed moderatorem stoi wiele zadań, często ze sobą pozornie sprzecznych. Bo jak doprowadzić do odpowiedzi na pytania badawcze i biznesowe, ale nie zanudzić i nie zamęczyć ludzi? Dowiedzieć się wszystkiego, nawet tego czego ludzie nie są świadomi, i nie zadręczyć ich przesłuchiwaniem? Prowadzić rozmowę zgodnie z ustalonym scenariuszem, ale jednocześnie swobodnie podążać za tokiem wypowiedzi respondentów? Prowadzić dynamiczną dyskusję grupową, ale uwzględnić perspektywę pojedynczego uczestnika? Być zaangażowanym i motywować ludzi do dzielenia się swoimi odczuciami i opiniami, a jednocześnie nie ujawniać swoich przekonań i odczuć? Jak sprawić, żeby obcy sobie ludzie otworzyli się przed sobą i dzielili się prawdą o sobie? I w końcu: jak słyszeć jedno, z obserwacji i czytania między wierszami wyczytać kolejne, a potem wszystko przeanalizować i podsumować w formie wniosków i rekomendacji?
„Fajnie, dowiedziałam się tego, czego potrzebowałam i się nie nudziłem”, „lubię słuchać i patrzeć jak moderujesz”, „Jak to robisz, że ludzie mówią Ci takie rzeczy 😊”, „Nie spodziewałem się, że się tyle od nich dowiemy” … Jeśli do tej pory nie słyszeliście od obserwatorów Waszego moderowania takich feedbacków, a chcielibyście, to koniecznie się zapiszcie na nasze szkolenie. Zapraszamy!
Szczegółowy zakres szkolenia podstawowego:
- Miejsce i rola moderowania w procesie badawczym, czyli wpływ pracy moderatora na wynik badania
- Moderator: dobry, zły i brzydki, czyli cechy dobrego moderatora i style moderowania
- Złote zasady struktury dyskusji, czyli jak budować scenariusz rozmowy i jak z niego potem korzystać
- Warsztat moderatorski: co ważnego jest we wstępie i rozgrzewce, jak podawać instrukcje, jak prowadzić techniki projekcyjne, czyli podstawy warsztatu rzemieślnika
- Moderowanie wywiadów indywidualnych vs grupowych, twarzą w twarz vs online, w domu respondenta vs w fokusowni
- Wyzwania moderatora, czyli jak radzić sobie z respondentami i klientami 😊 liderem, leniwcem, uzależnionym od smartfona, nadaktywnym, wesołkiem i podrywaczem
Do kogo kierowane jest szkolenie:
Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób, które stawiają pierwsze kroki jako moderatorki i moderatorzy lub którzy chcieliby uporządkować swoją wiedzę teoretyczną oraz poćwiczyć pod okiem doświadczonych badaczek i moderatorek.Serdecznie zapraszamy:
- początkujących badaczy jakościowych,
- osoby pracujące po stronie klienta, które samodzielnie prowadzą wywiady w ramach badań DIY,
- osoby pracujące w procesach, gdzie etap empatyzacji (czyli obserwacji, słuchania i zadawania pytań) jest kluczowy, czyli UX i Design Thinking.
Korzyści dla uczestników:
Po szkoleniu uczestnik będzie:- wiedział czym jest prawidłowa moderacja i jak odróżnić dobrego moderatora od takiego, który musi się jeszcze podszkolić
- czuł nad czym sam powinien pracować dalej
- potrafił zaplanować i poprowadzić rozmowę tak, aby dowiedzieć się wszystkiego czego potrzeba
- umiał zastosować podstawowe zasady moderowania w praktyce, znał narzędzia rzemieślnika
Kluczowe pojęcia i zagadnienia:
#dobry moderator, #nie każdego da się tak samo dobrze słuchać i obserwować, #jak rozmawiać, żeby ludzie mówili, #jak odpowiadać na cele badawcze i biznesowe #sensowneGadanie #knowledgeBUTfunForma szkolenia:
Szkolenie online, w formie wykładu (ok 30%), pracy w grupach i ćwiczeń praktycznych (ok. 70%).Zakłada aktywne uczestnictwo tj. moderowanie fragmentów spotkań przez uczestników w trakcie szkolenia (oraz poddawanie się feedbackowi grupy i prowadzących)
Stopień zaawansowania:
Szkolenie z podstawowych umiejętności dla początkujących lub średniozaawansowanych w rzemiośle i sztuce moderowania.MODUŁ ROZSZERZONY DLA CHĘTNYCH: TOTALNA PRAKTYKA*
Indywidualny feedback na moderowanie wywiadu grupowego lub indywidualnego po zakończonym podstawowym szkoleniu; czyli co robię dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować.Jedna z nas obejrzy 2h prowadzonego przez Ciebie spotkania grupowego lub indywidualnego, a potem przekaże Ci ustnie feedback - analizę Twoich umiejętności i zachowań moderatorskich.
Do zadań uczestnika należy: zorganizowanie wywiadu, zaproszenie respondentów, ich wynagrodzenie, napisanie scenariusza wywiadu oraz moderacja.
Do zadań feedbackującego należy: obejrzenie wywiadu, udzielenie ustnego feedbacku na temat mocnych stron moderatora i elementów moderowania do optymalizacji i dalszej pracy wraz z konkretnymi przykładami pochodzącymi z obserwowanego wywiadu.
*Moduł dostępny tylko w pakiecie ze szkoleniem podstawowym
Szymańska
Ipsos
Lusińska
Ipsos
czas trwania: 2 dni w godz. 9.00-13.00 + moduł dodatkowy 3h
miejsce: ONLINE
w cenie: udział w szkoleniu, materiały elektroniczne, certyfikat elektroniczny
Chcesz wiedzieć więcej?
więcej informacji udzieli Ci koordynator szkoleń
Anna Chodkiewicz