FACEBOOK.COM/BADACZE
9 lutego, godz. 15.30-17.00

Przyszłość - prognozować czy projektować?

Jeszcze przed pandemią powstał cały nurt podejścia do zarządzania organizacjami poprzez zarządzanie zmianą, obserwowanie trendów i prognozowanie możliwych scenariuszy przyszłości. Startupy tworzy się w coraz szybszych procesach design sprint, zarządzane są oczywiście zwinnie, a iterowane niemal z dnia na dzień. Chodzi o to, by nie przegapić jakiejś świeżej potrzeby czy konkurencyjnego zagrożenia. W ostatnich latach coraz bardziej dyskutowaliśmy o nieprzewidywalności przyszłości i o wyzwaniach jakie się z nią wiążą. Jak możemy pracować z przyszłością nie mając szklanej kuli? Czy jesteśmy w stanie skutecznie odpowiadać na nadchodzące zmiany, a może jesteśmy w stanie je sami kształtować?

INSIGHT CLASH

Insight clash to arena, na której zderzają się różne perspektywy. Zaprojektowana jako swobodna przestrzeń wymiany myśli dla architektów doświadczeń, data scientist, psychologów, socjologów i każdego kto interesuje się wiedzą nt. człowieka i otaczającego nas świata.

PRELEGENCI


Czym nie jest trend?

W świecie nadmiaru każda marka szuka sposobów, aby dotrzeć do jak największej liczby klientów i wyróżników, które pomogą zostać dostrzeżonym szybciej niż konkurencją. Chcą spełniać potrzeby i oczekiwania, coraz bardziej świadomych a może przez to i wybrednych konsumentów. Intensywność poszukiwań przybiera na sile w pierwszych miesiącach nowego roku, kiedy tworzone są plany i budżety na kolejny rok. To w tym czasie spotkać możemy najwięcej opowieści o rokowaniach na przyszłość. Czy możemy bazować na zgromadzonej w tym czasie wiedzy, a może jest to zwykłe wróżenie z fusów?
Baczna obserwatorka rzeczywistości i trendów konsumenckich. W branży badawczej od 2010 roku. Specjalizuję się w prowadzeniu i realizacji projektów związanych z doświadczeniami klientów, budowaniem relacji z klienta z marką, wizerunkiem marek oraz badań na potrzeby B2B. W pracy ceni niestandardowe podejście, łącząc różne metody badawcze i podejścia metodologiczne

Przyszłość zaczyna się tam, gdzie kończą się trendy.

Myśląc o przyszłości firmy mają tendencję do ekstrapolowania dzisiejszych trendów podświadomie zakładając, że nie zostaną one zaburzone w kolejnych latach. Jednak przyszłość nie jest przesądzona, a jej rozwój podążać może wieloma różnymi ścieżkami. W swojej prezentacji opowiemy o tym, dlaczego firmy powinny kwestionować aktualne trendy i jakimi metodami mogą eksplorować wariantowe scenariusze przyszłości, po to by podejmować trafne decyzje w teraźniejszości.
Kacper Nosarzewski jest partnerem w 4CF The Futures Literacy Company i członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Jest autorem metodologii i współautorem raportów foresightowych dla klientów cywilnych i wojskowych, ekspertem NATO. Doradza w dziedzinie foresightu strategicznego przedsiębiorstwom oraz instytucjom międzynarodowym, takim jak UNFCCC, UNESCO i UNDP. Kierował projektem Scenariuszy rozwoju kraju 2050 dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (2019). Prowadził projekty dla średnich i dużych firm oraz agencji rządowych na całym świecie m.in. w branży wysokich technologii, energetycznej, spożywczej, finansowej, logistycznej i zbrojeniowej. Jest członkiem władz polskiego oddziału The Millennium Project – największego światowego think-tanku foresightowego członkiem Association of Professional Futurists oraz World Future Society – głównej światowej organizacji branżowej. Wykłada foresight w Akademii Marynarki Wojennej i Akademii Górniczo-Hutniczej.

Od Futures Thinking do Futures Doing - czego tak na prawdę potrzeba i co jest ważne w pracy z przyszłością?

To historia o działaniu, nie prognozowaniu. O tym, dlaczego dogłębne analizy trendów, sygnałów zmian i tworzenie scenariuszy może nie wystarczyć. Jak pracować z przyszłością tak, aby już dziś wpływać na teraźniejszość? Czas rozpocząć dyskusję o działaniu.
Projektantka usług i doświadczeń użytkownika, strateżka przyszłości. W projektowaniu szczególnie skupia się na nowych znaczeniach i nieoczywistych połączeniach, eksperymentowaniu z i w procesie, szukając wszędzie nowych dróg i form innowacji. Entuzjastka świata designu o szerokim spektrum zainteresowań w zakresie analizy trendów, projektowania i strategii. Doświadczona facylitatorka, trenerka warsztatów Service Design i Futures Thinking wykorzystywanych w trakcie procesu projektowego m.in. dla FLOWAIR, DELL TECHNOLGIES, ING BANK, ALLEGRO, PZU, SIEMENS. Wykładowczyni na studiach podyplomowych SWPS.