K16 (Konsument 2016) – największy w Polsce projekt trendwatchingowy.
Blisko rok zbierania materiału. Specjalnie powołany badawczy zespół trendwatcherów. Dziesiątki ekspertów analizujących zachowania konsumpcyjne z perspektywy różnych sektorów rynku. Wywiady z zawodowymi insiderami. Analiza wskaźników ilościowych gromadzonych latami w agencjach badawczych. Mający już blisko dziesięcioletnią tradycję projekt K16 to największe tego typu przedsięwzięcie realizowane w Polsce. Wszystko po to, aby uchwycić zachodzące na naszych oczach przemiany, zdiagnozować, w jakim kierunku ewoluują nasze konsumpcyjne wzorce i nakreślić mapę, odzwierciedlającą aktualny obraz polskiego konsumenta.
Czy zachłyśnięcie się światem i zwrot w kierunku tego co bliskie i znane, to zachowania wykluczające się nawzajem? Jak pogodzić ze sobą postępującą automatyzację i jednocześnie coraz większe zainteresowanie konsumpcją typu DIY? Dlaczego warto przyjrzeć się bacznie przemianom zachodzącym w obszarze zachowań związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną? I jak się to wszystko ma do wszechobecnego poczucia kryzysu rzeczy trwałych, niezmiennych, na których można polegać dziś i w przyszłości? Na te pytania odpowiada raport K16.
Artykuły:
Nota metodologiczna
produkt | czas trwania |
---|---|
Prezentacja wyników projektu K16
Prezentacja dostarczy skumulowanego zastrzyku inspiracji, pokazując, jak zmieniają się nasze wzorce konsumpcyjne. Wskaże najbardziej motywujące obecnie konsumenckie potrzeby i nabierające na sile idee, które w ciągu najbliższych kilku lat trzeba będzie znać. Materiał zilustrowany będzie przykładami konkretnych zjawisk i konceptów rynkowych, które zyskują na znaczeniu niesione na fali nowych nurtów konsumpcyjnych.
|
1,5 h |
Warsztat inspiracyjny
Warsztat inspiracyjny pozwoli uczestnikom wyjść poza utarte schematy myślenia i zastanowić się, dokąd zmierzamy jako konsumenci w perspektywie najbliższych kilku lat. W naszej pracy uwzględnimy dynamikę nowych nurtów w świecie konsumenckim oraz uwarunkowania związane m.in. z rozwojem technologii i biotechnologii oraz możliwe i realne scenariusze katastroficzne na większą i mniejszą skalę.
Efektem warsztatu będą futurystyczne koncepty produktów i usług, jakie mogą pojawić się wokół nas już w niedalekiej przyszłości.
|
1,5 h prezentacja + 2 h warsztat |
Dedykowany warsztat trendwatchingowy
Na życzenie Klienta przygotujemy warsztat dedykowany określonej branży. Podczas warsztatu pracować będziemy nad zastosowaniem wiedzy o trendach rynkowych do wypracowania konceptów na potrzeby Zleceniodawcy. Wspólnie zastanowimy się, które trendy będą miały największy wpływ na interesująca nas kategorię i w jaki sposób na nią wpłyną. Dokonamy strategicznej oceny ważności poszczególnych zjawisk i scenariuszy z perspektywy Klienta a następnie wypracujemy pomysły na ich wykorzystanie. Efektem warsztatu będą pomysły na takie działania i kierunki rozwoju w ramach kategorii, które umiejętnie wykorzystają aktualne wzorce konsumpcji.
|
1 dzień lub 2 dni |
Prowadzącymi warsztaty i prezentację są liderzy projektu K16
Dowiedz się więcej i skontaktuj: szkolenia@ptbrio.pl, 22 648 44 92.
Przygotujemy dla Ciebie indywidualną propozycję.
Dla uczestników konferencji przygotujemy specjalną ofertę cenową.
9.15 | rejestracja uczestników i kawa powitalna |
9.45-10.15 | Nie dajcie się nabrać na normcore! Witamy w świecie permanentnej transgresji! Kasia Gawlik (uselab) |
10.15-11.00 | Autonomiczność, Arek Wódkowski (ABM) i Oskar Żyndul (TNS Polska)
Idealny żytni słonecznikowy piekę dziesięć tysięcy godzin, popołudniami, zupełnie jakbym miał drugi etat. Sam zbudowałem piec, w którym powstaje. Zanim stanę się mistrzem i rozstawię stoisko na targu śniadaniowym, piekę dla siebie i rodziny - to zdrowsze niż pszenna gąbka z fabryki. W weekend wzmacniam ciało i oczyszczam umysł biegając po górach. Kiedy wracam z Wetliny, kupuję kozie sery od producenta. On tez kiedyś pracował w Warszawie.
Opowieścią o dążeniu do autonomii rozpoczniemy podróż po labiryntach K16.
![]() ![]() |
11.00-11.45 | Detox, Kasia Gawlik (uselab)
Zmęczeni światem, jego intensywnością i jednoczesną ulotnością, szukamy oparcia w tym, co bliskie, swojskie, znane. Wyciszamy się, relaksujemy, oczyszczamy umysł i ciało z cywilizacyjnych szumów, z pośpiechu i zgiełku. Izolujemy się w całkowitej samotności lub angażujemy we wspólnoty. Ładujemy baterie. O tym, w jaki sposób osiągamy nasz stan harmonii i regeneracji opowie prezentacja DETOX.
Kasia Gawlik – Badaczka z kilkunastoletnim doświadczeniem. Obecnie specjalizuje się w badaniach użyteczności, user experience i customer experience, pracując blisko z projektan ![]() |
11.45-12.15 | przerwa kawowa |
12.15-13.00 | Automatyzm, Michał Kociankowski (Synergion)
Świata, nawet własnego świata każdego z nas, jest już za dużo. Potrzebujemy oddać jakąś jego część w dobre ręce. Ręce pewne, przewidywalne. Ręce maszyny. Algorytmy filtrują bodźce, automaty podążają za nami z usługami, czujniki weryfikują zmysły, symulacje planują decyzje. Maszyny pilnują aktywności i snu. Wybieramy z gotowych zestawów, ufamy nieznanym ekspertom, udajemy, że nie ponosimy odpowiedzialności. Tworzymy gigantyczną przestrzeń dla usług które będą niemal niewidzialne.
![]() |
13.00-13.45 | Ekstremalność, Agnieszka Warzybok (ABM)
Wyżej, mocniej, szybciej, bardziej, dalej, intensywniej… żyj tak żeby nic Cię nie ominęło! Przełamuj ograniczenia, decyduj, wybieraj, doświadczaj w pełni, nie daj się zaskoczyć i poznaj siebie. Co zyskujemy dzięki ekstremalności? Na ile świadomie umiemy z niej korzystać? Jak wpływa ona na nasze zachowania konsumenckie? Czy ekstremalność to dziś wciąż synonim skrajności? O zamiłowaniu do ekstremalności opowiemy podczas ostatniego z tegorocznych wystąpień. ![]() |
13.45- 14.30 | lunch |
14.30-16.30 | warsztaty inspiracyjne do wyboru: Ciało - prowadzi Dorota Cudna-Sławińska, (MillwardBrown Health)
Najważniejsze dziś insighty konsumenckie determinujące zmiany zachodzące w obszarze naszej konsumpcji wiążą się z nieuchronną redefinicją naszego stosunku do ciała i relacji z nim. Intensyfikują się interakcje człowiek-maszyna, coraz częściej przekraczając granice naszej fizycznej odrębności. Nasza efektywność poddawana jest drobiazgowemu monitoringowi i staje się wymogiem czasów. Mózg awansuje do rangi mięśnia, który tak samo jak brzuch i nogi należy trenować, aby osiągał maksymalną sprawność. A nasze zmysły pracują mocniej niż kiedykolwiek przedtem nad tym, aby poradzić sobie z ilością i intensywnością bodźców. Na warsztacie przyjrzymy się, w jaki sposób zachodzące zmiany zaznaczają się w obszarach związanych z ciałem takich jak health, beauty, food, ale i wielu innych, wykraczających poza tradycyjne jego rozumienie.
![]() Crossover - prowadzą Arek Wódkowski (ABM) i Agnieszka Warzybok (ABM)
Podobno wszystko już było… ale czy na pewno? Szukając nowych możliwości i wrażeń chętnie wychodzimy ze strefy komfortu. Z niebywałą łatwością łączymy dziś z pozoru niepasujące do siebie elementy. Łamiemy obowiązujące normy, bawimy się formą tworząc nową jakość. Cechuje nas niechęć do ustalonych kategorii i deklaracji przynależności. Coraz mniej jest zdarzeń, które wywołują w nas szok i oburzenie, w ich miejsce pojawia się zaciekawienie nowopowstałą kategorią. Jakie zmiany wprowadza to w nasze życie? Jak zmienia to nas jako konsumentów? Jak wpływa na oferty, produkty i usługi?
![]() ![]() Post-apo - prowadzą Michał Kociankowski (Synergion) i Oskar Żyndul (TNS Polska)
Co zrobisz, kiedy zgasną światła? Ile dni przetrwasz na zapasach zgromadzonych w domu? W 2015 roku wskazówki Zegara Zagłady przestawiono na 23:57. Bliżej północy były tylko raz – kiedy w 1953 roku USA i ZSRR przetestowały swoje pierwsze bomby wodorowe. Dzisiaj preppersi w internecie uczą się nawzajem technik przetrwania po upadku cywilizacji, a wytwory postapokaliptycznej popkultury święcą komercyjne triumfy i wywołują wzmożone zainteresowanie naukowców.
Na warsztacie przyjrzymy się stalkerom, wojownikom szos, bohaterom Krypty 13 i żołnierzom Posterunku. Wejdziemy w ich skórę, zajrzymy im do głowy. Poszukamy autonomii w automatyzacji, by przetrwać zagładę.
![]() ![]()
Roboty - prowadzi Sebastian Starzyński (ABR SESTA)
Aplikacje cyfrowe zaspokajają coraz więcej naszych potrzeb. Interfejsy rozwijają się w kierunku coraz bardziej intuicyjnym a internet rzeczy wprowadza nową jakość w nasz kontakt z technologią. Zapominamy, jak wiele urządzeń stale komunikuje się ze sobą. Otaczające nas roboty i automaty są dla nas coraz mniej widoczne i jednocześnie coraz inteligentniejsze. Technologia pozwala nam zarówno wzmacniać, jak i ograniczać doznania, wyręcza nas, ale i służy wsparciem na drodze do samodoskonalenia. Na warsztacie postaramy się odpowiedzieć na pytanie, co czeka nas w przyszłości.
![]() |
Warsztaty posłużą twórczemu przepracowaniu efektów projektu tak, aby wysnuć z nich wizje i scenariusze przyszłości. Każdy warsztat osnuty będzie wokół jednego pojęcia, stanowiącego pryzmat do oglądu wyników i stimulus do pracy kreatywnej. Gośćmi każdego warsztatu będą osoby, dla których omawiane zjawiska stały się sposobem na życie – prywatne lub zawodowe, zaś moderatorem – pasjonat tematu. Dzięki połączeniu różnych perspektyw, doświadczeń i interpretacji tych samych wartości, uczestnicy warsztatu dostaną zastrzyk inspiracji do myślenia o tym, co ciekawego dzieje się dziś i co może wydarzyć się wkrótce w świecie naszej konsumpcji. Będą też mieli okazję zapoznać się z twórcami konceptów biznesowych opartych na najgorętszych obecnie insightach konsumenckich.
K16 nie powstałby bez wsparcia firm: 4P research mix, ABM, ARC Rynek i Opinia, Ariadna, CADAS, Gemius, GfK Polonia, IQS, Imas, Ipsos, Millward Brown, Nielsen, Norstat oraz TNS Polska
Szczególne podziękowania kierujemy do firmy Orange – partnera projektu K16.
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11
02-609 Warszawa
tel.: (22) 648 44 92
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl