CZY PORA MA ZNACZENIE? O tym, jak zmieniał się optymizm konsumentów na przestrzeni ostatnich trzech dekad.

PIĄTEK 25.X, godz. 12.10, sale A+B+C
Najważniejsza myśl prezentacji
Optymizm Polaków spada pod koniec każdej kolejnej dekady czy tak jest i teraz?
Opis
Głębokie zmiany strukturalne w Polsce po 1989 roku bez wątpienia odbiły się na życiu każdego Polaka. Jednym z najważniejszych wskaźników używanych w badaniach jest optymizm Polaków, który jest monitorowany na bieżąco co najmniej od 1989 roku.
Celem wystąpienia jest zwrócenie uwagi na społeczne zmiany w ocenie poziomu satysfakcji zarówno z życia jak i z jego poziomu, które miały miejsce w ostatnich 30 latach. Zidentyfikujemy istotne wydarzenia, które znacząco zmieniły tę perspektywę Polaków Prezentacja będzie się składała z następujących części:
- Optymizm Polaków – jak się zmieniał, od czego zależy (od sytuacji politycznej, ekonomicznej, zasobności portfela, innych czynników)?
- Ocena sytuacji finansowej Polaków – jak się zmieniała na przestrzeni lat? Co się zmieniło?
- Ocena sytuacji ekonomicznej kraju – jak ewoluowała na przestrzeni 30 minionych lat? Co się zmieniło? Jak Polacy oceniają ten okres wolnej Polski? Jak wiek respondentów wpływa na tę ocenę?
- Powody, które wpłynęły na takie postrzeganie własnej sytuacji finansowej oraz sytuacji gospodarczej Polski.
- Czego Polacy boją się w tej chwili najbardziej? Jakich czynników (utraty pracy, chorób, zmiany klimatu, innych)? Czy obecnie jest dobry czas na konsumpcję dóbr?
- Polacy na tle mieszkańców innych krajów.
- Jak będzie wyglądać najbliższa przyszłość? Jak Polacy widzą swoją przyszłość? Jak się zmieni sytuacja gospodarcza naszego kraju?
- Jakie są najważniejsze wyzwania przed którymi stoi Polska? Na co powinno się kłaść nacisk?
W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?
Zapoznamy słuchaczy z aktualną oceną sytuacji życiowej Polaków na tle innych krajów. Oszacujemy scenariusze na kolejne lata: co może się wydarzyć i jak będzie zmieniał się optymizm Polaków?
Źródła, materiały, dane:
- Financial Confidence Survey 2009, IRIS Network
- Financial Confidence Survey 2019, IRIS Network
- OBOP/TNS/KANTAR – dane archiwalne

Krzysztof
SZCZERBACZ
Kierownik Zespołu Badawczego
ARC Rynek i Opinia