MATEMATYK DZIEKANEM FILMÓWKI? Szukanie recepty na idealne kreacje telewizyjne w oparciu o analizy ekonometryczne.

CZWARTEK 24.X, godz. 15.50, sale D+E+F
Najważniejsza myśl prezentacji
Agregując wiedzę o wpływie na sprzedaż różnych typów kreacji telewizyjnych, zawartą w 10 latach analiz ekonometrycznych podjęliśmy próbę zrozumienia co działa, a co nie działa w komunikacji. Co rzeczywiście wpływa na to, że dana kopia buduje sprzedaż? Czy istnieją wzorce, schematy i narzędzia kreatywne, które powodują, że mamy przepis na efektywną sprzedażowo kreację? Czy schematy kreatywne i heurystyki, które znamy z ekonomii behawioralnej działają także w rzeczywistym świecie, a nie tylko w laboratoriach psychologów? W oparciu o rzetelne dane, jakie dały nam setki modeli ekonometrycznych postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Opis
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat marketing ewoluował od modelu intuicyjnego, opartego na autorytecie ekspertów w stronę marketingu opartego o dane i wiedzę. Najbardziej pożądane dane są oczywiście związane ze sprzedażą i powinny dawać odpowiedzi na pytania: co dostanę za te pieniądze? i kiedy?” Dlatego ekonometria, która takich odpowiedzi udziela stała się jednym z głównych strategicznych narzędzi w marketingu.
Ale o ile buduje ona wiedzę o strukturze generowanego biznesu i efektywności poszczególnych kanałów komunikacji, to wiedza o kreacji, o tym „co i jak” mówimy w komunikacji, jakich narzędzi kreatywnych używamy i jak to wpływa na ROI pozostawała nieodkryta.
Aż do teraz. Zagregowaliśmy bowiem wyniki modeli ekonometrycznych z ostatnich kilku lat w celu odkrycia przepisów na efektywne kreacje i sprawdziliśmy:
- jak wykorzystywanie szablonów kreatywnych (Goldenberg, Mazursky i Solomon, 1999), wpływa na efektywność kopii telewizyjnych,
- czy heurystyki, które znamy z ekonomii behawioralnej wzmacniają efektywność komunikatu,
- jakiego rodzaju narzędzia i zabiegi kreatywne rzeczywiście działają (np. czy celebryci rzeczywiście sprzedają),
- oraz jak powyższe zmienne wyglądają w zależności od kategorii produktowej, w której są obserwowane.
I o tych (często zdumiewających!) wynikach opowiemy w naszym wystąpieniu.
W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?
Zagregowane wnioski z modeli ekonometrycznych wspierają decyzje o budowaniu skutecznej kreacji TV:
- czy istnieją narzędzia kreatywne, które generalnie wspierają efektywność w komunikacji TV?
- jak schematy kreatywne i wykorzystywanie heurystyk ekonomii behawioralnej w kreacjach TV wpływa na skuteczność przekazu?
- jak długookresowo budować komunikację marki? A jak krótko-okresowo podbijać sprzedaż?
- czy komunikacja emocjonalna jest bardziej skuteczna od promocyjnej?
- i jak się to różni w zależności od kategorii produktowej?
Źródła, materiały, dane:
- Modele ekonometryczne realizowane w Publicis Media
- Schematy kreatywne (The fundamental templates of quality ads, Goldenberg, Mazursky, Solomon, Marketing Science, Vol. 18, No. 3, 1999, pp. 333-351)
- Heurystyki ekonomii behawioralnej (Nudge, Thaler, Sunstein, 2008)

Michał
PYC
Business & Communication Director
Spark Foundry

Marek
ROSŁAN
Strategy Group Head
Saatchi & Saatchi IS