WSZYSTKO CO CHCESZ WIEDZIEĆ O BUDOWANIU CONSUMER EXPERIENCE, ale nie ma kogo zapytać.

CZWARTEK 24.X, godz. 12.40, sale A+B+C
Najważniejsza myśl prezentacji
Bezustannie napędzana konsumpcja oraz paradygmat ciągłego wzrostu doprowadziły do sytuacji, w której albo zmieniamy nasze wartości, aspiracje, postawy i przemodelowujemy gospodarkę, albo czeka nas – jako ludzkość - zagłada w ciągu kilku dziesięcioleci wskutek utraty habitatu. Pokażemy, co i jak zmienić.
Opis
Ludzkość zjadła Ziemię. Tak – to nasze, wątpliwej jakości dokonanie. Po stuleciach niedostatku zachłysnęliśmy się nowymi możliwościami. Zaczęliśmy funkcjonować na kredyt, zaciągany w środowisku i u przyszłych pokoleń. Chwilowy dobrobyt zbudowaliśmy na rabunkowej gospodarce zasobami. Jesteśmy niczym imprezowicz, do którego nie dociera chwilowo, że rachunek za szampańską zabawę będzie słony.
Tymczasem świat nie jest oswojony. Nigdy nie był. Zdołaliśmy się od niego odgrodzić zdobyczami cywilizacyjnymi – ale moment odpłaty zbliża się nieubłaganie. Jesteśmy pokoleniem granicznym. Przypuszczalnie na własnej skórze zaznamy bezwzględności reakcji fizyki, która nie zamierza się liczyć z naszą koncepcją wzrostu w nieskończoność. Jutra może po prostu nie być. Nie mamy czasu. Musimy zmienić wszystko już – tu i teraz. Wszyscy jesteśmy i sprawcami i ofiarami sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Na nas (badaczach i marketerach, kształtujących postawy) spoczywa szczególna odpowiedzialność. Redukcja beztroskiej konsumpcji jest kluczowa dla przetrwania biosfery – i nabiera obecnie wymiaru politycznego.
Sprawa jest zimna i beznamiętna niczym sylogizm. Nasz styl życia jest niszczący dla habitatu ludzkości. Albo zmienimy wszystko: od aspiracji i pożądanego modelu życia, przez potrzeby, postawy i przyzwyczajenia, aż do kapitalistycznego modelu gospodarczego, albo fizyka zmiecie życie w znanym nam kształcie z powierzchni Ziemi. Może za 80 lat? Może za 50? A może 10?
Uważamy, że wszyscy powinniśmy to wiedzieć. Im więcej świadomości, tym więcej szans na przebudowanie rzeczywistości tak, by dać sobie szanse. Nie powinniśmy udawać, że wszystko jest w porządku, bo nie jest. Samoograniczenie dla dobra habitatu to nasza wspólna odpowiedzialność. Chcemy pokazać, gdzie w tej dramatycznej sytuacji znajduje się umysł zbiorowy Polaków. Co wie, a czego nie. Czego się boi? Co wypiera? Na co ma nadzieję? Na co jest gotów? Jak z nim postępować, żeby uzyskać efekt?
Chcemy pokazać najlepsze naszym zdaniem drogi wyjścia z karuzeli niekończących się aspiracji i modelu ciągłego wzrostu.
W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?
Megatrendy o charakterze przyrodniczym (głównie zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności), które już teraz powodują wielomiliardowe straty, a które są raczej pomijane niż uwzględniane przez świat marketingu. Być może dlatego, że nie są to trendy, na których da się zbić fortunę, raczej będzie się na nich tracić. Co nie zmienia faktu, że są to megatrendy, które już teraz kształtują byt milionów ludzi, z tendencją szybkiego wzrostu znaczenia w najbliższych latach.Źródła, materiały, dane:
- Kilkuetapowe badanie własne agencji, warsztaty + qual + quant
- Książki i publikacje prelegentów (tj. prelegeci są autorami i współautorami)

Krzysztof
JODŁOWSKI
Account Director
Kantar Polska

Marcin
POPKIEWICZ
fizyk jądrowy, redaktor naukowy, przedsiębiorca
Nauka o Klimacie, Ziemia na Rozdrożu

Paweł
SZYPULSKI
Manager Departamentu Klimat i Energia
Greenpeace