Newsletter PTBRiO nr 121

W pogoni za ironicznym respondentem

Już 11 czerwca będzie miała miejsce premiera XX edycji rocznika PTBRiO badania marketingowe. W nim wnikliwe obserwacje profesorów, managerów i ekspertów branżowych. Zapraszam do zapoznania się z fragmentami wywiadu z profesorem Tomaszem Szlendakiem zamieszczonego w najnowszym roczniku. Zapraszamy na premierę!

Dożyliśmy czasów, w których wyróżnikiem statusu staje się dążenie do sensu, a nie dążenie do prostego manifestowania statusu. Przejadło się już pokazywanie statusu za pomocą takich prostych narzędzi jak samochód. Nie o to chodzi, że każdego na niego stać, tylko o to, że nie stanowi to już wyróżnika. Coraz bardziej znaczenia nabiera konsumpcja w dziedzinie kultury: co i ile tu konsumujesz, nie zaś: czy i jakiej jakości spożywasz szynkę czy sushi? Dziś chodzi już nie tylko o to, czy konsumujesz sztukę, ale też jak i jaką? Czy rozumiesz sztukę współczesną, sztukę konceptualną, czy rozumiesz jaka jest rola kuratora wystawy? Dzisiaj znaczenie ma to, czy ty pójdziesz na ostatnia premierę "Mamma Mia!" w Teatrze Roma, czy nie pójdziesz. Jak nie pójdziesz, to znaczy konsumujesz wyżej, że to nie jest już dla ciebie. A jeśli już pójdziesz na to "Mamma Mia!" to musisz na Tweeterze i Facebooku zaznaczyć w komentarzu swój ironiczny stosunek: "Poszedłem dla zabawy".

Z badań wynika, że podziały klasowe zaczynają przebiegać po linii rozumienia, bądź nierozumienia postawy ironicznej. Takie fenomeny jak bracia Figo-Fago, posługiwanie się formą disco polo i kierowanie komunikatu do osób z bardzo wysokim kapitałem kulturowym. 10 lat temu nazywaliby się Figo-Fago, a dziś nazywają się Figo-Fagot.

Wyzwaniem dla badań stało się to, że mamy do czynienia z taką sytuacją, w której coraz trudniej trafić do jakiejś szerszej kategorii.

Społeczeństwo różnicuje się i "kapsułuje". Zamyka w swoich gettach, czasem rzeczywiście określonych geograficznie np. w ramach dzielnic. To dzieje się we wszystkich dużych miastach. Polacy bardzo się od siebie separują, czemu internet i Facebook paradoksalnie sprzyjają. Pozwalają tam "zakapsułkować się": tworzyć, pielęgnować i ogradzać swój ogródek. Ten ogródek to spersonalizowana siatka twoich doświadczeń. O tym, że Rosja zaatakowała Ukrainę możesz się nawet nie dowiedzieć, jeśli nie czytasz gazet czy portali mainstreamowych. Wiele osób tego nie robi, wiedzą tylko o tym, co mówią znajomi na Facebooku.
Arkadiusz Wódkowski
Redaktor rocznika



Premiera rocznika PTBRiO

Już 11 czerwca o godz. 15.00 w Warszawie odbędzie się premiera jubileuszowej XX edycji Rocznika Badania Marketingowe. W trakcie eventu wysłuchamy redaktora oraz ekspertów i komentatorów zaproszonych do udziału w projekcie. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o rejestrację udziału tutaj Członków PTBRiO prosimy o wypełnienie formularza dostępnego tutaj


Marketing Pokoleń

Do sali konferencyjnej w Miasteczku Orange przybyło prawie 130 osób! Zapraszamy do obejrzenia relacji fotograficznej tutaj


Letnie Seminarium Badawcze

Tym razem w Badowie Historie Opowiadaliśmy Obrazem. Zapraszamy do obejrzenia relacji zdjęciowej


Konkurs zbadaj.to!

Do finału konkursu zabdaj.to, zakwalifikowało się 21 studentów, którzy 24-26.06.2015 spotkają się na Warsztatach Badawczych w Rybienku. Partnerem Merytorycznym konkursu jest LOTTO. Więcej informacjitutaj .


badaniamarketingowe.mobi
Na smartphonie możecie korzystać z:
Wyszukiwarki Ekspertów Badawczych
Wyszukiwarki Agencji Badawczych
Tabel Rankingowych
zawierających dane z corocznego badania realizowanego wspólnie z ESOMAR-em
Zapraszamy na badaniamarketingowe.mobi




LOTTO i zbadaj.to
Partnerem merytorycznym V edycji zbadaj.to jest marka LOTTO. Uczestnicy konkursu zostaną zaproszeni do pracy z najdynamiczniej rozwijającym się w ostatnim roku produktem Totalizatora Sportowego - grą Keno. Ich zadania będą koncentrowały się na opracowaniu badawczego wsparcia związanego z rozwojem produktu. Więcej o konkursie  www.zbadaj.to i facebook.com/zbadaj.to

Zostań współtwórcą newslettera PTBRiO
Newsletter PTBRiO to inicjatywa tworzona z udziałem członków Towarzystwa. Czekamy na artykuły, ciekawe raporty badań i Wasze propozycje. Napiszcie o czym chcielibyście przeczytać w naszym newsletterze? Nasz adres: sekretariat@ptbrio.pl

Zgłoś swój projekt
Jeśli masz pomysł lub projekt, który moglibyśmy tworzyć razem, wypełnij formularz dostępny tutaj zyskaj patronat PTBRiO!

Zostań recenzentem książek branżowych
Szanowni Państwo, wszystkich, którzy chcą podzielić się z czytelnikami newslettera PTBRiO swoimi opiniami na temat ekscytujących lektur, które mogą zainteresować nas jako badaczy zachęcam do współpracy. Napisz do nas na adres sekretariat@ptbrio.pl
Barbara Frątczak-Rudnicka

Zapraszamy do zapoznania się z dotychczasowymi recenzjami tutaj



25 lat nowoczesnego brandingu
Projekt THINKTANK mający na celu pokazanie, czym jest dziś silna marka i jakie jest jej znaczenie. Więcej informacji tutaj
 

VI Ogólnopolska Konferencja Metodologiczna Medioznawców
Warsztaty i konferencja pt "Grywalizacja mediów - czyli o zmianach w komunikacji społecznej" odbędą się w dniach 19-20 listopada 2015 r. w Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego w budynku dawnego Centrum Informatycznego UW. Więcej informacji tutaj

BIQdata
serwis "Gazety Wyborczej" z dziennikarstwem danych. Więcej informacji na stronie biqdata.pl



Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
w dniu 15 maja 2015 r. .

Wspieramy Misię
Córka naszego kolegi z branży Przemka Krawczyńskiego, czteroletnia Misia, cierpi na lekooporną białaczkę. Wspieramy akcję zbierania dla małej Misi pokolorowanych misiów, dzięki którym okazujemy jej wsparcie i przekazujemy pieniądze na leczenie. Wy także możecie pomóc wchodząc na www.misiedlamisi.pl .
 

Walne Zebranie Członków PTBRiO
Wszystkich członków PTBRiO zapraszamy na Walne Zebranie, które odbędzie się 11 czerwca 2015 r. Szczegóły i informacje tutaj.
 

Nowi członkowie
Do grona członków PTBRiO dołączyli: Piotr Ślusarski, Bartosz Rychlicki i Marek Biskup.. Więcej .
 

Uzyskaj 100% zniżki na wydarzenia organizowane przez PTBRiO.
Trwają prace nad udoskonaleniem bazy wiedzy. Członków PTBRiO, którzy chcą pomóc w realizacji tego projektu oraz uzyskać 100% zniżki w opłacie za udział w jednym z naszych eventów, zapraszamy do kontaktu z koordynatorką projektu Agnieszką Łebkowską lub biurem PTBRiO. Więcej tu i tu .



Zapraszamy do przejrzenia propozycji szkoleń.

Jak w badaniach jakościowych z gąszczu luźnych wypowiedzi zbudować solidne wnioski i rekomendacje?
Termin: 9 i 10.06.2015 r.  
Trenerzy:  Patrycja Szymańska i Monika Marzęda-Mieleniec

Strategia Customer Experience Management - wsparcie badawcze.
Termin: 24.06.2015 r.   
Trener: Janusz Kamieński





Stanowisko: Kierownik Projektów - Badania społeczne i ewaluacje
Nazwa firmy: Bluehill
Szczegóły oferty

Stanowisko: Menedżer Projektów Badawczych w obszarze Badań Zaangażowania Pracowników
Nazwa firmy: Aon Hewitt
Szczegóły oferty

 


Pływy koniunktury a wiatr zmian.


felieton Sławka Wilskiego

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, fax 22 649 97 75, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl