Newsletter PTBRiO nr 137

Cyber-wszechświat i niewidzialny konsument

Na pewnym etapie piekielnie szybkiego rozwoju internetu wydawało się, że pewnego dnia zdoła on odzwierciedlić rzeczywistość. Dziś już wiadomo, że nic z tego. To rzeczywistość odzwierciedla internet i pozwala mu się kształtować. Coraz większa część ludzi na świecie widzi rzeczywistość "analogową" tak, jak prezentuje ją rzeczywistość cyfrowa, bo ta, choćby z powodu łatwej dostępności w miliardach ekranów, jest im jakby bliższa. Jest też często bardziej zrozumiała. Naprzeciw siebie stanęły dwa światy i nie wiadomo, który jest wzorcowy, a który odwzorowany. Można powiedzieć, że nie pierwszy raz, w końcu religie czy filozofii to też jakieś wzorce dla świata realnego. Tym razem jednak nierealny świat wzorcowy powstaje sam z siebie i na własnych zasadach. Ma ogromny wpływ na świat rzeczywisty, ale możliwości celowego modelowania poprzez niego analogowej rzeczywistości są ciągle zagadką.

Dziś wydaje się, że nawet mechanizmy poważnych, globalnych zmian w świecie polityki są zakotwiczone w sieci. Jeśli prawdą jest, że pojawianie się w różnych miejscach globu podobnych postaw i wątpliwości ma wspólne źródło, to znaczy, że cyber-świat przejmuje kontrolę nad ludzkością. Cyber-świat, czyli co? Czy to propagandowa maszyna jakiegoś mocarstwa, czy wspólne dzieło setek milionów botów, wykonujących systematycznie swoją pracę? Może po prostu pewne treści mają potężną zdolność rozprzestrzeniania się w sieci, podobnie jak historie o pewnej strukturze dotarły do nas w formie mitów podróżując w czasie przez setki pokoleń? Może ludzkość sama przejęła nad sobą kontrolę w niekontrolowany sposób?

Cyfrowy konsument, wydający się czasem bioniczną końcówką sieci z której korzysta, stał się jednak niewidzialny. Z perspektywy cyfrowych maszyn żyjących w sieci jest wiązką kilku informacji. Automatyczne mechanizmy traktują go jak ciecz - przypływa i odpływa, jest przepychany "rurami", agregowany, wydaje się całkiem zhomogenizowany, a czasem znika, bo nie zostawia śladów, na które automaty mają reagować. Z drugiej strony odwiedza specjalistyczne witryny, zdobywa głęboką wiedzę, angażuje się. Wydaje się, że mamy gigantyczne ilości danych, ale ile z nich naprawdę używamy i ile jest tak naprawdę użytecznych? Jak tak naprawdę odbiera działania, które wydają się skuteczne na poziomie "statystyki ruchu"? Jakie jego obserwowalne przez sieć zachowania są naprawdę cenne z punktu widzenia zmian w realnej rzeczywistości? Czy marketing poprzez sieć naprawdę widzi konsumenta lepiej? Patrzy przecież oczami botów - czy te oczy widzą to, co naprawdę ważne?

Niewidzialny cyfrowy konsument, relacja botów i ludzi, mechanizmy wpływania przez sieć na świat, ograniczenia obserwacji behawioralnej w sieci, strategie zachowania ludzi w sieci, faktyczna konwersja na zachowania i decyzje zakupowe - oto tematy nadchodzącej konferencji Cyber7. Już wkrótce call for papers.

Michał Kociankowski
PTBRiO



Strefa b

Jeśli podczas tegorocznego Kongresu nie mogliście być na najlepszym wystąpieniu, zarezerwujcie wieczór w połowie stycznia na spotkanie z Pawłem Pawińskim i Łukaszem Tarnowskim. W ramach strefy b opowiedzą o zjawisku failcore. Specjalnie dla PTBRiO! Więcej informacji wkrótce.


Praktyka Nauce, Nauka Praktyce

Rozpoczął się kolejny sezon spotkań praktyków z akademikami. Podobnie jak w zeszłym roku spotkania odbywają się w Szkole Głównej Handlowej. 24 listopada Piotr Chojnowski i Robert Bajek opowiedzieli o mierzeniu emocji. Kolejne spotkanie odbędzie się 15 grudnia. Więcej informacji wkrótce.


Szkoła Consumer Intelligence

Odbyły się już pierwsze zajęcia. Partnerem merytorycznym tegorocznej edycji Szkoły jest Grupa Danone. Partner przygotował dwa case'y, a rozwiązanie jednego z nich jest częścią egzaminu końcowego. Nowością tegorocznej edycji Szkoły są ścieżki specjalizacyjne Client i Digital umożliwiające poszerzenie kompetencji w tych dwóch obszarach. Zapraszamy do zapoznania się z opisami ścieżek.
Więcej


Cyber7.0

Rozpoczęły się prace nad kolejną edycją konferencji poświęconej badaniom konsumentów w cyberprzestrzeni. Spotkamy się 6 kwietnia 2017 r. tradycyjnie w Centrum Nauki Kopernik. Więcej informacji wkrótce!


Rocznik badania marketingowe 2016/2017

Zamów bezpłatnie najnowszy numer Rocznika tutaj




Zgłoś swój projekt
Jeśli masz pomysł lub projekt, który moglibyśmy tworzyć razem, wypełnij formularz dostępny tutaj zyskaj patronat PTBRiO!

Zostań współtwórcą newslettera PTBRiO
Newsletter PTBRiO to inicjatywa tworzona z udziałem członków Towarzystwa. Czekamy na artykuły, ciekawe raporty badań i Wasze propozycje. Napiszcie o czym chcielibyście przeczytać w naszym newsletterze? Nasz adres: sekretariat@ptbrio.pl

Zostań recenzentem książek branżowych
Szanowni Państwo, wszystkich, którzy chcą podzielić się z czytelnikami newslettera PTBRiO swoimi opiniami na temat ekscytujących lektur, które mogą zainteresować nas jako badaczy zachęcam do współpracy. Napisz do nas na adres sekretariat@ptbrio.pl
Barbara Frątczak-Rudnicka

Zapraszamy do zapoznania się z dotychczasowymi recenzjami tutaj

Iza Rudak nową przedstawicielką ESOMAR na Polskę
Gratulujemy Izie Rudak, dwukrotnej Prezes PTBRiO i honorowej członkini Towarzystwa, objęcia stanowiska Przedstawiciela ESOMAR na Polskę. Za dotychczasową owocną współpracę dziękujemy Dominice Maison, która dotychczas reprezentowała ESOMAR w Polsce i która także dwukrotnie była Prezesem PTBRiO i jest członkiem honorowym naszej organizacji.



Badania i rozwój w biznesie
studia I stopnia na Uniwersytecie SWPS. Więcej informacji tutaj.
 

BIQdata
serwis "Gazety Wyborczej" z dziennikarstwem danych. Więcej informacji na stronie biqdata.pl



Nowi członkowie
Do grona członków PTBRiO dołączył: Marcin Klaus. Gratulujemy!

Potrzebna pomoc
Wspieramy akcję pomocy Kasi Rejzner w zbiórce funduszy na długotrwałe leczenie. Pomóż i Ty! Więcej
 



Stanowisko: Senior UX Researcher
Nazwa firmy: Symetria
Miejsce pracy: Poznań
Szczegóły oferty

Stanowisko: Młodszy badacz / Młodszy Analityk
Nazwa firmy: SW Research
Miejsce pracy: Warszawa
Szczegóły oferty

 



Szkoła Consumer Intelligence
Rozpoczęły się zajęcia X edycji Szkoły. Wiosną natomiast zapraszamy do udziału w ścieżkach specjalizacyjnych Client i Digital mających na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności w tych obszarach consumer intelligence. Więcej
 

Szkolenia

Zapraszamy do zapoznania się z listą szkoleń tutaj i skorzystania ze zniżek z tytułu wcześniejszego zgłoszenia.

Byliśmy młodzi, o coś nam chodziło. Pokolenia Y i Z w badaniach. 
Termin: 08.12.2016 r.
Trenerzy: Anna Rzeźnik i Bartłomiej Brach
Więcej

Jak zmieniać zachowania? Ekonomia behawioralna w praktyce
Termin: 12-13.12.2016 r.
Trener: Agata Grabowska
Więcej

Visual thinking 
Termin: 14-15.12.2016 r.
Trenerzy: Agata Nowotny i Magda Kochanowska
Więcej



Warsztat K16
Zapraszamy do zapoznania się z aktualną ofertą dedykowanych formatów szkoleniowych dla firm. Przygotowaliśmy dla Państwa prezentację, warsztat inspiracyjny lub dedykowany warsztat trendwatchingowy. Zobacz więcej tutaj.

 

Consumer Intelligence Mentoring
Zapraszamy do zapoznania się z indywidualnym programem szkoleniowym PTBRiO Więcej

 

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl