Newsletter PTBRiO nr 75

Badania coraz bardziej cyber

Mało kto dziś zastanawia się jak by wyglądał świat bez Internetu. W grudniu będziemy obchodzili zaledwie 20. rocznicę podłączenia Polski do światowej sieci. Przez ten czas Internet zmienił całkowicie zwyczaje korzystania z mediów, zwyczaje zakupowe, a nawet życie towarzyskie. Równolegle wybuchła telefonia komórkowa. Dziś bez tych dwóch wynalazków, z końca XX wieku, nie wyobrażamy sobie życia. Rewolucja internetowo-komórkowa jest tak niezwykła, że nawet autorzy science-fiction w połowie XX wieku nie byli w stanie jej przewidzieć. Młodsze pokolenia nie mogą już sobie wyobrazić jak ci starsi mogli się w ogóle umawiać na spotkania czy robić zakupy. Już ponad połowa Polaków ma dostęp do Internetu. Dziś dorasta pierwsze pokolenie dla którego Internet i komórka były zawsze.

Nie mogło to pozostać bez wpływu na rynek badań. Na świecie obserwuje się od dawna trend przenoszenia coraz większej części badań do Internetu. Jest to medium badawcze które ma swoją specyfikę i swoje ograniczenia, jednak niewątpliwie przyszłość należy do badań online. Nie oznacza to oczywiście, by miały zaniknąć bardziej tradycyjne metody badawcze, lecz ich udział będzie malał. Badania online coraz bardziej upodabniają się do pozostałych metod realizacji jeśli chodzi o zakres dostępnych narzędzi i technik. Bardzo prężnie rozwijają się badania jakościowe, kilka lat temu niemal w ogóle nieznane. Poza klasycznymi badaniami jakościowymi i ilościowymi, Internet daje także wielkie możliwości na całkiem nowych obszarach, jak na przykład badania etnograficzne czy metody śledzenia zachowania internautów. Przykładowo współtworzony przez Internautów Web 2.0 jest oknem, przez które badacze mogą zaglądać w ich życie o wiele łatwiej niż w klasycznych badaniach etnograficznych.

Konsumentami badań online są nie tylko firmy działające w Internecie, ale coraz częściej także firmy z tak zwanej klasycznej gospodarki. Same zresztą też przenoszą do sieci coraz większą część swojej działalności, czy to w sferze komunikacji, czy to obsługi czy wreszcie sprzedaży swoich produktów czy usług. Oczywiście wiąże się to także ze wzrostem znaczenia badań realizowanych za pośrednictwem Internetu.

Z każdym rokiem badania są coraz bardziej cyber.

Janusz Sielicki
członek Zarządu PTBRiO


Zapraszamy na seminarium "Badania semiotyczne w ewaluacji. Przykład analizy semiotycznej pojęcia przedsiębiorczość."

Seminarium odbędzie się 31 marca 2011 r. w Warszawie, organizatorami są PARP i PTE


Młodzi badacze jakościowi - zapraszamy na międzynarodowe stypendium

Międzynarodowe Zrzeszenie Badaczy Jakościowych (QRCA), ogłosiło nabór na stypendium.



Zaproszenie do zgłaszania propozycji wystąpień na konferencji Cyberresearch
PTBRiO przygotowuje się do kolejnej konferencji tematycznej, tym razem będzie ona poświęcona internetowi. Komitet Konferencji Cyberresearch zaprasza do zgłaszania propozycji wystąpień na konferencję Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, która odbędzie się w Warszawie w dniach 2 i 3 czerwca 2011 r.
Więcej informacji www.ptbrio.pl/cyberresearch


Społeczne zmagania ze sportem
Zapraszamy na kolejne spotkanie strefy b.


Letnie Seminarium Badawcze
Nieuchronnie zbliża się termin Letniego Seminarium Badawczego, trwają prace nad jego programem. Tegoroczne seminarium będzie poświęcone intrygującemu zagadnieniu stereotypów i uprzedzeń. Zachęcamy do przeczytania artykułu Izy Rudak wprowadzającego w temat tegorocznego seminarium. Szczegóły już wkrótce.
Letnie Seminarium Badawcze,
Nowy Zyzdrój 25-27 maja 2011 r.



Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
z dnia 7 marca 2011 roku, przygotowany przez członka Zarządu PTBRiO Janusza Sielickiego.

PTBRiO na Facebooku
Zapraszamy do odwiedzenia nowej strony PTBRiO na portalu społecznościowym Facebook.
Będziemy na nim informować Państwa o naszych aktywnościach. Już teraz umieściliśmy zapowiedź najbliższego spotkania strefy b. Mamy nadzieję, że ta mniej oficjalna strona naszego Towarzystwa przypadnie Państwu do gustu.
Zostań naszym Fanem na FB : )


Szkolenia PTBRiO:

Techniki kreatywnego myślenia w pracy nad tworzeniem konceptów - warsztat.
termin: 31 marca - 1 kwietnia 2011 r.
osoby prowadzące: Jola Michałkiewicz (Ipsos Polska) i Olek Szojer

Wprowadzenie do badań marketingowych
termin: 5 kwietnia 2011 r.
osoba prowadząca: Adam Polasz (PTC Era)

Segmentacja i badania segmentacyjne konsumentów.
termin: 7 - 8 kwietnia 2011 r.
osoba prowadząca: Paweł Wójcik (4P research mix)

Badania 2.0 - Internet w badaniach marketingowych i nie tylko.
termin: 12 - 13 kwietnia 2011 r.
osoba prowadząca: Janusz Sielicki (IIBR)


Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, fax 22 649 97 75, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl