Newsletter PTBRiO nr 87

Konsument 2012 okiem badaczy

Żyjemy w świecie przesyconym informacją. Dzięki nowym technologiom uzyskaliśmy niezwykle łatwy dostęp do ogromnych zasobów danych. Jednocześnie ilość dostępnych danych wciąż lawinowo rośnie. Ich gromadzenie staje się coraz łatwiejsze, coraz bardziej zautomatyzowane. Kamery przemysłowe rejestrują każdy nasz ruch w przestrzeni publicznej, każdy krok w przestrzeni wirtualnej pozostawia za sobą ślady. Wyzwaniem staje się umiejętne poruszanie w tym gąszczu informacji tak, aby faktycznie z nich skorzystać.

Ciągły głód informacji i jednoczesny przesyt już istniejącymi danymi to powszechne doświadczenie czasów, w jakich żyjemy. Również i my, badacze, nie pozostajemy obojętni na wyzwania, jakie niesie ta sytuacja. Sami dostarczamy wciąż nowych informacji, danych, insightów. Zadajemy konsumentom miliony pytań, obserwujemy ich zachowania, analizujemy wybory. Zdajemy sobie sprawę, że czasem warto przystanąć na chwilę w tym pędzie i spojrzeć na to, co już wiemy.

Potrzeba ta staje się inspiracją dla wielu rozwiązań w zakresie zarządzania wiedzą. Data mining, analizy baz danych, badania typu desk research to rozwiązania, po które sięgają nie tylko badacze, ale także marketerzy, ekonomiści, analitycy. Jednak popularność zyskują także metodologie odwołujące się do wiedzy zgromadzonej nie na papierze czy w plikach zbiorów danych, ale w ludzkich głowach.
Przeczytaj cały artykuł

Katarzyna Gawlik
Członek PTBRiO
Account Director, TNS Polska





Cyberresearch2.0, 19 i 20 kwietnia 2012 r.
Badania internetu cieszą się coraz większą popularnością o czym może świadczyć, między innymi niemalże dwukrotnie większa niż rok temu ilość nadesłanych wystąpień na konferencję Cyberresearch. Rada Programowa tej konferencji 13 lutego wyłoniła kilkanaście z nadesłanych wystąpień. Aktualnie trwają prace nad programem tegorocznej Cyberesearch2.0, który poznamy już w tym tygodniu.


Zbadaj.to - konkurs studencki
1 marca rusza III edycja konkursu studenckiego zbadaj.to. Znamy już tegorocznego sponsora konkursu, którym jest firma Orange. O szczególnym wymiarze tej współpracy będziemy informować na bieżąco. Ponadto rozpoczęliśmy współpracę partnerską ze środowiskami akademickimi z terenu całej Polski. Lada moment poznamy także propozycje płatnych staży oferowanych przez czołowe firmy badawcze. Tymczasem zapraszamy do śledzenia strony www.zbadaj.to oraz fanpage'u na FB


Projekt pośrednictwa pracy
Badania rynku i opinii to specyficzna branża charakteryzująca się mulitdyscyplinarnością jeśli chodzi o kompetencje swoich pracowników, dlatego też efektywna rekrutacja bywa trudna. Chcemy ułatwić ten trudny proces, udostępniając Państwu platformę służącą zarówno osobom prywatnym - członkom PTBRiO jak i firmom. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami




Katalog PTBRiO 2011/2012
Złóż zamówienie na bezpłatny katalog PTBRiO 2011/2012 klikając tutaj .

Strefa b
Twoja telewizja kłamie! Projekcja filmu "Free Rainer". Zapraszamy na kolejne spotkanie strefy b 23 lutego o godz. 18.00 w klubokawiarni Resort, przy ul. Bielańskiej 1. Tym razem będzie to projekcja filmu "Free Rainer" (2007), który porusza temat kształtowania rzeczywistości przez badania. Główny bohater na skutek wypadku (zamachu na swoje życie), przeżywa swojego rodzaju katharsis i zaczyna produkować ambitne programy telewizyjne. Ambitna telewizja jednak się nie sprzedaje, w konsekwencji czego postanawia fałszować wyniki telemetrii w imię - jak mniema, wyższego dobra. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu badawczego/marketingowego? Czym jest dobro wyższe? Czy w imię wyższego dobra można posunąć się do oszustwa? Po projekcji zapraszamy na dyskusję, w której wezmą udział Krzysztof Polak z Semiotic Solutions oraz etyk - prof. Paweł Łuków z Uniwersytetu Warszawskiego. Moderatorem spotkania będzie Bartłomiej Sokołowski, członek PTBRiO, Senior Account Manager w ABR SESTA.
Wstęp wolny - o uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia na spotkanie należy kierować pisząc na adres mailowy: sekretariat@ptbrio.pl.

PTBRiO na ATP Jobbing już 14 marca w PKiN w Warszawie
ATP JOBBING to rokrocznie miejsce spotkania kilkudziesięciu najlepszych pracodawców oferujących dziesiątki ofert praktyki i pracy. ATP JOBBING to również bogata oferta bezpłatnych warsztatów, spotkania z doradcami kariery i zaproszonymi gośćmi z firm. ATP Jobbing pokazuje, w którą stronę iść i jaką drogę kariery wybrać, dlatego też organizatorzy projektu zbadaj.to postanowili wziąć udział w targach i pokazać jedną z furtek wiodących do kariery w branży badawczej. Przyjdź 14 marca do PKiN na warsztat "Badania marketingowe - czyli praca z wielkimi markami" prowadzony przez członków PTBRiO Mateusza Galicę, Strategic Director'a z TNS Polska oraz Artura Nogę-Bogomilskiego, Business Development Director'a z GfK Polonia. Szczegóły już wkrótce na stronie www.jobbing.org.pl oraz na stronie konkursu www.zbadaj.to.




Praktyka Nauce, Nauka Praktyce
Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur (IBRKK) we współpracy z Polskim Towarzystwem Badaczy Rynku i Opinii zaprasza na kolejne seminarium z cyklu spotkań poświęconych praktycznym aspektom wykorzystania badań marketingowych. Spotkania przeznaczone są dla środowisk akademickich, w szczególności przedstawicieli uczelni ekonomicznych.
Najbliższe spotkanie: 15.03.2012 Internet w badaniach marketingowych. Praktyczne zastosowanie. 1.Badania Internetu - dla kogo? po co? - Andrzej Garapich (prezes zarządu, Polskie Badania Internetu). 2.Badania 2.0 - Internet w badaniach marketingowych - Janusz Sielicki (dyrektor ds. badań, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych).
Seminarium odbędzie się w siedzibie Instytutu, Al. Jerozolimskie 87, V piętro - sala 505. Prosimy o potwierdzenie udziału w spotkaniu telefonicznie 22-628-55-85 lub drogą elektroniczną iwona.aleksandrowska@ibrkk.pl

Zostań współtwórcą newslettera PTBRiO
Newsletter PTBRiO to inicjatywa tworzona z udziałem członków towarzystwa. Czekamy na artykuły, ciekawe raporty badań i Wasze propozycje. Zaproponujcie o czym chcielibyście przeczytać w naszym newsletterze? Piszcie do nas na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

Zostań recenzentem książek branżowych
Jeśli chcesz zostać recenzentem najnowszych pozycji wydawniczych na rynku branżowym, to skontaktuj się z nami pisząc na adres: sekretariat@ptbrio.pl. Propozycja skierowana jest do członków PTBRiO.

PTBRiO objęło patronatem
VII Ogólnopolską Konferencję Naukową Quo Vadis Marketingu. Konferencja odbędzie się w dniach 10-12 maja 2012 r. na Uniwersytecie Szczecińskim
Konferencję "Zachowania ekonomiczne kształtującej się polskiej klasy wyższej - badania, diagnozy, dylematy". Konferencja odbędzie się 17 kwietnia 2012 r. w Warszawie 

PTBRiO zostało partnerem
ESOMAR CEE Research Forum 2012, które odbędzie się w dniach 26-27 marca 2012 r. w Krakowie. Zostało już tylko kilka dni by zgłosić się do uczestnictwa w tym międzynarodowym wydarzeniu. Tegoroczną konferencję ESOMARU uświetnią wystąpienia naszego członka - Katarzyny Gawlik (TNS Polska) wraz z Beatą Gers (BAT), a także trenera i prelegenta konferencji PTBRiO - Dobromira Ciasia (MB SMG/KRC) wraz z Katarzyną Polok (ING Bank Śląski). Jeśli jesteś członkiem PTBRiO to rejestrując swój udział w konferencji możesz liczyć na specjalną ofertę skierowaną tylko dla członków towarzystwa .



Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
z dnia 6 lutego 2012 roku, przygotowany przez członka Zarządu PTBRiO Janusza Sielickiego.



"Marketing 3.0" Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan.
Recenzja Joanny Kwiatkowskiej z TNS Pentor.



W najbliższym czasie zapraszamy na następujące szkolenia PTBRiO

Segmentacja i badania segmentacyjne konsumentów
termin: 23 i 24 lutego (czwartek i piątek) 2012 r.
prowadzi: Paweł Wójcik (4P Research Mix)

Trudna sztuka zadawania pytań. Metody kognitywne w badaniach marketingowych
termin: 29 lutego i 1 marca (środa i czwartek) 2012 r.
prowadzą: Agata Grabowska i Agnieszka Pilawska
(4P Research Mix)

Jak skutecznie wyzwalać kreatywność w pracy warsztatowej
termin: 7 i 8 marca (środa i czwartek) 2012 r.
prowadzą: Aleksander Szojer (VisionSeedCoaching.com), Jolanta Michałkiewicz (Ipsos Polska)


Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, fax 22 649 97 75, sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl