TREND IMPACT

Trend Impact to projekt trendwatchingowy realizowany przez PTBRiO co dwa lata, nieprzerwanie od 2009 roku. W jego ramach multidyscyplinarny Think Tank obserwuje, zbiera, analizuje i porządkuje setki najnowszych zjawisk konsumenckich, społecznych i kulturowych. Wynikiem ponad rocznej pracy kilkudziesięcioosobowego zespołu, jest obraz aktualnej rzeczywistości, umożliwiający opisanie najważniejszych trendów, dominujących obecnie lub zyskujących na znaczeniu w najbliższej przyszłości. Do analiz wykorzystano obszerny zestaw źródeł, obejmujący obserwacje zebrane przez grupę „łowców” i grupę „semiotyczną”, raporty udostępnione przez firmy badawcze i mediowe oraz dedykowane badania ilościowe i jakościowe.
Wyniki przeprowadzonych badań i analiz, zostały premierowo zaprezentowane podczas festiwalu INSUMMIT 2024, dostarczającego najświeższe insighty wszystkim tworzącym innowacyjne produkty, usługi, marki i polityki.
Trendy są odzwierciedleniem naszej rzeczywistości – pokazują, w którą stronę zmierzają nasze wybory i jak reagujemy na zmieniający się świat. Żyjemy w czasach pełnych niepokoju i niepewności – z każdej strony napotykamy wyzwania, które niełatwo rozwiązać. Zmienna gospodarka, kryzysy czy napięcia polityczne budzą w nas lęk i poczucie bezradności. Uważamy, że dziś znacznie trudniej przewidzieć, co przyniesie jutro, a przyszłość wydaje się pełna nieoczekiwanych zmian – nie zawsze na lepsze.
Mimo tych wyzwań, w porównaniu do ostatnich lat, odzyskujemy nieco większy spokój i równowagę. Po burzliwych latach pandemii, które przewartościowały nasze podejście do zdrowia, oraz po okresie wysokiej inflacji, który zmusił nas do większej uwagi wobec naszych wydatków, zaczynamy oswajać się z nową rzeczywistością. Odczuwamy większy spokój dotyczący naszego zdrowia oraz zdrowia bliskich, a także czujemy mniejszy niepokój o bezpieczeństwo naszych finansów.
Jednak obawy o bezpieczeństwo w naszym regionie, zwłaszcza w kontekście napięć na wschodnich granicach, wciąż pozostają obecne. Mimo poprawy samopoczucia w wielu aspektach naszego życia, wciąż uważamy, że świat zmierza w nieznanym i niekoniecznie dobrym kierunku. Dynamiczne zmiany, które zachodzą w różnych częściach świata, sprawiają, że przyszłość wydaje się nieprzewidywalna, a nasze obawy o to, co może się wydarzyć, wciąż pozostają aktualne.

LIDERKI PROJEKTU

Aleksandra Sierakowska

Aleksandra Gębarowska

Badaczka rynku z zamiłowania i wykształcenia. Członkini zarządu PTBRiO, dumna matka INSUMMIT Youth, dziecko „zbadaja”. Absolwentka socjologii na UJ ze specjalizacją w badaniu rynku i analizie polityk publicznych. Zajmuje się analizą trendów konsumenckich i zachowań młodych pokoleń. Projekty, które realizuje, to połączenie analizy danych, obserwacji świata i szukania inspiracji. Na co dzień związana z NielsenIQ, gdzie wspiera firmy z branży FMCG w obszarze analiz rynkowych  dostarczania rekomendacji biznesowych. Wierzy, że dane to nie tylko liczby, ale historie, które są podstawą do budowania skutecznych strategii i wspierania wzrostu marek. W Trend Impact kierowniczka projektu, ogarniaczka chaosu i strażniczka deadlinów.
Agnieszka Warzybok

Agnieszka Warzybok

Baczna obserwatorka rzeczywistości i trendów konsumenckich. W branży badawczej od 2010 roku. Specjalizuje się w prowadzeniu i realizacji projektów związanych z doświadczeniami klientów, budowaniem relacji z klienta z marką, wizerunkiem marek oraz badań na potrzeby B2B. W pracy ceni niestandardowe podejście, łącząc różne metody badawcze i podejścia metodologiczne. Nie dzieli świata na czarno-biały. Uwielbia poznawać inne punkty widzenia i rozumieć motywacje za nimi stojące. W Trend Impact prawa ręka głównodowodzącej, próbuje zachować spokój w każdej sytuacji.
Basia Zajączkowska

Basia Zajączkowska

Badaczka rynku łącząca magię etnografii z potrzebami biznesu i nie tylko. Pasjonatka badań terenowych i wchodzenia w buty konsumentów. Kiedy tylko może, dzieli się swoją wiedzą z innymi jako wykładowczyni i prelegentka licznych konferencji. W branży od 2010 roku. Członkini PTBRiO. Finalistka pierwszej edycji konkursu zbadaj.to oraz zdobywczyni nagrody publiczności podczas XIX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii. Od wielu lat współpracuje przy tworzeniu projektu PTBRiO „K/Trend Impact”. W tegorocznym Trend Impact jest jedną z kończyn, które sprawiają, że cała maszyna jedzie do przodu i we właściwym kierunku.

ZESPÓŁ

Marta Skalmowska

Od ponad 10 lat bada mieszając techniki jakościowe i ilościowe, wymyślając własne podejścia i eksplorując coraz to nowe zagadnienia i branże. Od kilku zarządza nie tylko projektami, ale też zespołem badawczym – wcześniej w Kantarze, obecnie w Minds&Roses. Specjalizuje się w badaniach marki, w tym projektach strategicznych związanych z pozycjonowaniem oraz budowaniem spójnego wizerunku i doświadczenia klienta. Aktualnie pochłonięta szczególnie branżą finansową, retail i e-commerce. W projekcie Trend Impact najchętniej, z badawczej ciekawości, byłaby we wszystkich tematach. Z serca i rozumu wybrała obszar praca i shopper.

Sylwia Dąbkowska

Badaczem jest właściwie od urodzenia; od najmłodszych lat większość pytań do rodziców zaczynała od frazy „dlaczego ludzie…”. Na szczęście poszła na studia socjologiczne i przestała dręczyć tymi pytaniami najbliższych. Od 10 lat realizuje się w badaniach rynku. Zaczynała od projektów farmaceutycznych, ale od trzech lat w firmie Ipsos porusza się badawczo głównie w kategorii FMCG i shopperowych. Na szczęście, bo jeśli się nad tym dłużej pomyśli, to codzienność jest przecież naprawdę fascynująca! W polu jej zainteresowań są przede wszystkim popkultura, zmiany w obyczajowości i rola social mediów jako przekaźnika nowych narracji społecznych. W projekcie Trend Impact odpowiedzialna za obszary związane z relacjami i shopperem.

Marta Grybś-Kabocik

Ekonomistka i wykładowczyni akademicka,  przede wszystkim badaczka, która fascynuje się zachowaniami konsumentów i światem wokół. Specjalizuje się zarówno w ilościowych, jak i jakościowych badaniach zachowań konsumentów, aby lepiej zrozumieć, co kieruje decyzjami zakupowymi ludzi. Pracując zarówno po stronie uczelni, jak i agencji badawczej, zdobywała doświadczenie w badaniach zachowań konsumentów. W 2021 roku uzyskała tytuł naukowy doktora nauk społecznych z dyscypliny ekonomia i finanse. Z pasją do zachowań konsumenckich i bogatym zapleczem akademickim, nieustannie dąży do łączenia teorii z praktyką. W Trend Impact członkini zespołu jakościowego i semiotycznego, odpowiadając za obszar związany z relacjami.
Przemek Huk

Przemek Huk

Z branżą badawczą związany od 2011 roku. Specjalizuje się w badaniach marki oraz badaniach konsumenckich i segmentacyjnych. Na co dzień badacz wykorzystujący zaawansowane analizy do profilowania klientów, wspomagający strategię i komunikację marek. Współpracował m.in. z Kaufland, Rossmann, Selgros, Carrefour, Jeronimo Martins, Amazon, 3M, Canon, Disney czy Pyszne.pl. W projekcie Trend Impact odpowiedzialny za obszar związany z pracą.
Aleksandra Trojanowska

Aleksandra Trojanowska

Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini PTBRiO. Od 2007 roku związana z branżą badawczą – badaczka jakościowa i ilościowa w TNS OBOP (obecnie Kantar) oraz Ipsos. Od 2022 roku odpowiedzialna za badania z zakresu wizerunku marki i komunikacji ING Banku Śląskiego. W projekcie Trend Impact odpowiedzialna za obszar związany z tożsamością.

Konrad Siwiński

Badacz, społecznik, team leader, wykładowca akademicki. Szczególnie lubi duże projekty strategiczne, które są prowadzone blisko codziennego biznesu klientów. Specjalista w obszarze innowacji, strategii i budowania doświadczeń. Head of Research think tanku Social Impact Alliance for CEE. Wykłada Badania Marketingowe na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Przewodniczący Rady Rodziców w Szkole Podstawowej w Komorowie. W wolnym czasie trenuje, by dobiec jak najdalej, zawsze z muzyką na uszach. W Trend Impact odpowiedzialny za grupę jakościową.

Patrycja Prochera

Socjolożka, doktor nauk społecznych ISNS UW. Od lat zafascynowana socjologią codzienności. Doktorat napisała o doświadczeniu córectwa w polskich rodzinach. Autorka kilku publikacji naukowych oraz autorskiego kursu „Jak zostać kobietą w Polsce – instruktaż podstawowy” na Studiach nad Społeczną i Kulturową Tożsamością Płci UW. Jej foto-reportaż o tańcu Wititi zdobył pierwszą nagrodę Przeglądu Socjologii Jakościowej (2020). Konsultowała merytorycznie najnowsze wydanie „Badań Społecznych w praktyce” Erla Babbiego (2024). Z badaniami rynku związana od 2014 roku. Doświadczenie zdobywała w agencjach badawczych takich jak TNS, 4P i Kantar, prowadząc procesy innowacyjne i strategiczne oraz szkoląc Client Service z wizualizacji danych. Od 2021 roku doradza markom w zakresie insightów konsumenckich i strategii portfolio – najpierw w LOTTE Wedel, a obecnie w Grupie Żywiec. W projekcie Trend Impact odpowiedzialna za obszary związane z relacjami i shopperem.

Kasia Gawlik

Antropolożka, z fascynacją przekraczająca granice utartych kategorii i poszukująca wciąż nowych perspektyw w opisywaniu świata, także w życiu zawodowym. Od 20 lat w różnych rolach wspiera decyzje biznesowe wiedzą o klientach, użytkownikach i interesariuszach podejmowanych działań. W tym czasie zarządzała dużymi projektami badawczymi, działaniami z obszaru projektowania usług i produktów cyfrowych oraz customer experience, a także przeprowadzaniem organizacji przez zmianę technologiczną i optymalizacją procesów. Obecnie buduje rozwiązania służące zarządzaniu prywatnością danych. Pionierka pierwszych edycji projektu znanego dziś jako Trend Impact, wnosi do bieżących prac perspektywę długiego horyzontu i wcześniejszych doświadczeń. Moderatorka grup eksperckich.
Krzysztof Polak

Krzysztof Polak

Semiotyk. Z wykształcenia kulturoznawca. Współzałożyciel Semiotic Solutions – firmy, która wprowadziła na polski rynek marketingowy semiotykę. Współautor książki „Semiotyka w marketingu. Jak badać znaki, symbole i kody rynku” wydanej przez PWN pod patronatem PTBRIO. Autor publikacji popularyzujących semiotykę w marketingu w pismach branżowych polskich i  międzynarodowych. Wykłada również na Uniwersytecie SWPS gdzie przygotował specjalny kurs „Diagnoza semiotyczna i pozycjonowanie kulturowe” dla studentów School of Ideas SWPS. W Trend Impact odpowiedzialny za grupę semiotyczną i projekt „Wizje przyszłości”.
PODZIĘKOWANIA
Serdecznie dziękujemy wszystkim ekspertkom i ekspertom zaangażowanym w powstanie TREND IMPACT, a są to:
Kuba Antoszewski, Monika Banach, Paulina Bauer, Łukasz Bielewicz, Damian Borowiec, Marlena Bułanow, Sylwia Cembala, Magdalena Chorzewska, Artur Czajka, Alicja Czajkowska, Edyta Czarnota, Tomasz Detlaf, Krzysztof Domeradzki, Grzegorz Dzięgielewski, Barbara Frątczak-Rudnicka, Joanna Gierasimiuk, Urszula Hrynaszkiewicz-Pękała, Piotr Idzik, Katarzyna Janik, Maria Jaworska, Tomasz Jędrkiewicz, Joanna Kacpura, Anna Karczmarczuk, Aneta Kowalczuk, Magdalena Koprowska, Karol Kozak, Martyna Krakowiak, Justyna Król, Barbara Krug, Ewa Kubica-Ścieszko, Edyta Kus, Agnieszka Łebkowska, Jakub Matuszak, Weronika Niżnik-Chojnowska, Tymoteusz Ogłaza, Małgorzata Olszewska, Aleksandra Osip-Krystek, Filip Oszczyk, Agnieszka Owsianko, Anna Piasecka, Adam Polasz, Joanna Prokopiuk, Sylwester Sieczkowski, Magdalena Sosna, Marzena Stachura, Karolina Stanisławska, Pola Staniszewska, Leszek Szycman, Marta Ulman, Kamila Węglarska, Jakub Wittstock, Julia Wizowska, Alicja Włodarczyk, Marta Wojtoń-Piotrowska, Ewa Wołczyk, Arek Wódkowski, Agata Woźniakowska, Tomasz Woźniczka, Weronika Zamojska, Daniel Zdrodowski, Marzena Żurawicka, Oskar Żyndul
Projekt TREND IMPACT nie powstałby bez naszych partnerów badawczych: