OBSZAR
ZAKUPY
Self-focus staje się głównym napędem tej zmiany – to trend, który odzwierciedla nasze dążenie do dbania o własne potrzeby, często kosztem innych. W świecie pełnym spersonalizowanych ofert, limitowanych promocji i intuicyjnych platform zakupowych, podejmowanie decyzji staje się szybkie i proste. Wystarczy kilka kliknięć, by zaspokoić pragnienie, a drobne zakupy stają się naszym codziennym zastrzykiem dopaminy, natychmiastową gratyfikacją. W tym kontekście, kwestie ekologiczne czy odpowiedzialności za środowisko często schodzą na drugi plan – w końcu, jak wynika z opinii konsumentów, to wielkie korporacje i rządy powinny wziąć odpowiedzialność za zmiany klimatyczne, a nie oni sami.
Po latach finansowej niepewności i szalejącej inflacji, obecna poprawa sytuacji ekonomicznej przynosi konsumentom chwilowe poczucie ulgi, a małe przyjemności stają się najłatwiejszym sposobem na oderwanie od trosk. W nowym otoczeniu zakupy to już nie tylko transakcje – dynamiczny rozwój platform e-commerce oraz aplikacji zakupowych sprawia, że dostęp do ulubionych produktów stał się niemal natychmiastowy, zapewniając satysfakcję tu i teraz. W tej rzeczywistości konsumenci koncentrują się coraz mniej na przyszłości, a bardziej na tym, co sprawia im radość natychmiast – bez zbędnych analiz i długich rozważań.


57%
Mam dość przerzucania odpowiedzialności za
ekologię na zwykłych ludzi
Źródło: Badanie Trend Impact 2024, Pollster, N=1067, T2B