PREZENTACJE
Tydzień prezentacji online z udziałem trendmasterów K20 i zaproszonych ekspertów
KONSULTACJE
z trendmasterami K20
NETWORKING
by LinkedIn
RAPORTY
TRENDWATCHINGOWE
MATERIAŁY
ŹRÓDŁOWE
ROCZNIK
BADANIA MARKETINGOWE Przedpremierowe wydanie poświęcone trendom
Wszystkie wydarzenia Trend Week były realizowane w formacie online
Trend Week start!
Konsumenci 2020 to 6 odsłona największego w Polsce projektu trendwatchingowego. Pierwszy raz projekt Konsument powstał w odpowiedzi na groźbę kryzysu ekonomicznego z 2008 roku. Od tego czasu w regularnym dwuletnim cyklu (z niemałym sukcesem) śledziliśmy ewolucję trendów konsumenckich w Polsce. Po ponad dekadzie znów stoimy w obliczu kryzysu, którego reperkusje społeczne i ekonomiczne będziemy odczuwać w najbliższych latach.
Zmiana, która jest kluczowym czynnikiem w świecie trendów jeszcze nigdy nie była tak nagła i tak wyraźna jak teraz, a jej efekty nigdy nie były tak szybko odczuwalne. Niezwykłe czasy wymagają niezwykłych środków. W ramach pierwszego w historii „K” Trend Weeku zabieramy Was w podróż przez 6 obszarów tematycznych. Będą one bazą do opowieści o tym, co zmienia się w głowach konsumentów i co może stać się motorem napędowym konsumpcji. Na zakończenie naszej podróży zapraszamy Was do wspólnej przestrzeni warsztatowej. Będziecie mieli okazję do twórczej pracy z efektami projektu i wykonania pierwszego kroku w stronę efektywniej implementacji trendów w interesujących Was kategoriach.
Społeczeństwo. Trendy. Redefinicje.
Świat od 2020 roku niebywale przyśpieszy i wyostrzy. Przypomni się nam i społeczeństwu co jest naprawdę ważne. Przypomnimy sobie piramidę, urodzonego na Brooklynie, Maslowa. Ułożą się nowe/stare hierarchie ważności spraw. Dopiszemy do niej na trwale dostęp do internetu. Przyśpieszymy. Wrócimy do współpracy, wymiany nie tylko myśli, sposobów zapewnienia bezpieczeństwa ale może też wymiany towarów i usług. Zautomatyzujemy działania. Słowa klucze to adaptacja, dopasowanie, dostosowanie.
Ze strachem będziemy żyć już zawsze. Myśl o bezpieczeństwie, autonomiczności naszego życia i gospodarstwa domowego towarzyszyć nam będzie do końca życia jak moim dziadkom (Waszym pradziadkom) myśl o wojnie. Skupimy się na edukacji dzieci. Po uporządkowaniu szaf, mieszkania, spraw i dokumentów przyjedzie czas na sprawy osobiste.
Moim gościem będzie profesor Uniwersytetu SWPS Mikołaj Cześnik, który opowie jak i dlaczego wygrywa się wybory w Polsce przed, w trakcie i po pandemii. O infodemii, dezinformacji i fake newsach rozmawiać będę z Mikołajem Nowakiem.
Zdrowie. Trendy. Redefinicje.
Do zdrowia podchodzimy holistycznie, równie istotny jest obszar fizyczny jak i dobrostan psychiczny. Coraz więcej z nas dba o dietę, ćwiczy, unika używek, medytuje, a psycholog stał się couchem i przepustką do lepszego, samoświadomego życia. Do tej pory robiliśmy to dla lepszego samopoczucia, osiągnięcia wyższej jakości życia. Natomiast w dobie pandemii koronawirusa wróciliśmy do pierwotnej definicji zdrowia - ciało stało się twierdzą, w której bronimy się przed wirusem. Kluczowym aspektem stała się odporność, o którą dbamy wewnętrznie i, na co do tej pory nie kładliśmy aż takiego nacisku, zewnętrznie poprzez płyny dezynfekujące oraz odzież ochronną. Dodatkowo odporność przestała być postrzegana przez pryzmat jednostki – z racji pandemii przypomnieliśmy sobie, o zapomnianym w ostatnich latach, jej społecznym wymiarze.
O tym wszystkim porozmawiam z zaproszonymi gośćmi już 16 czerwca! Serdecznie zapraszam!
Praca. Trendy. Redefinicje.
Według danych GUS w lutym 2020 stopa bezrobocia wyniosła w Polsce 5,5 % i wszystko wskazywało na to, że ma szanse osiągnąć 5,1% już pod koniec tego roku. W tak dobrej sytuacji Polska nie była właściwie od 30 lat. Wraz z początkiem marca obudziliśmy się w nowej rzeczywistości, która wprowadziła nowe warunki gry. Dane za marzec pokazują, że dobrze rozpędzony rynek pracy wciąż jeszcze nie odczuł skutków ostatnich wydarzeń (GUS podaje, że stopa bezrobocia wyniosła 5,4%), ale większość z nas już dostrzega wiele niepokojących zmian.
Toczące się od końca września 2019 roku prace nad projektem K początkowo nie wskazywały na to, że temat Pracy stanie się przedmiotem naszej analizy. Obecnie sytuacja diametralnie to zmieniła. O tym co uległo redefinicji w konsumenckiej rzeczywistości pracy opowiem Wam już w drugiej połowie czerwca. Do dyskusji dołączą eksperci – przedstawiciele świata nauki, biznesu i badań. Wspólnie postaramy się nakreślić Wam jak nowe trendy wpłyną na pracowników, pracodawców i rynek.
Środowisko. Trendy. Redefinicje.
Prawie ¾ Polaków uważa, że stan Ziemi jest poważny i należy działać tu i teraz. Czy i jak, w obliczu katastrofy klimatycznej, zmieniają się nasze dotychczasowe eko zachowania? Czy jesteśmy w stanie uwierzyć i zaangażować się w działania, które nieraz wychodzą daleko poza naszą strefę komfortu? Jak na te skłonności wpływa pandemia koronowirusa?
Pytań o środowisko, jak zwykle jest wiele. Przynajmniej na część z nich postaramy się odpowiedzieć podczas tego dnia Trend Week.
Czas wolny. Trendy. Redefinicje.
Żyliśmy w systemie, w którym podział na pracę i nie-pracę pozwalał organizować nam codzienne życie. I choć pracy było coraz więcej a nie-pracy coraz mniej staraliśmy się utrzymać wyraźną granicę pomiędzy jednym i drugim. Czas wolny – bo o nim tu mowa – traktowaliśmy jako bastion naszej wolności, wokół której budowaliśmy mity i marzenia. Marzenia o rodzinnej bliskości, życiu w stylu Hygge, niesamowitych podróżach do Ameryki Pd., przeczytaniu książek, na które nie mieliśmy dotąd czasu, samorozwoju dzięki jodze, czy wreszcie obejrzeniu wystawy w Zachęcie…
I nagle podział na pracę i czas wolny przestał istnieć. Czas pandemii i „wielkiego zamknięcia” sprawił, że wielu z nas dostało czas wolny w nadmiarze a inni stracili go w ogóle. Jedni poszukiwali pomysłów na jego wypełnienie inni szukali jego skrawków pośród codziennych obowiązków.
Jak redefiniuje się czas wolny? Jak będziemy odpoczywać i bawić się? Czy koncerty i muzea online wejdą na stałe do naszego repertuaru rozrywek? Co i jak będziemy zwiedzać i gdzie podróżować? Czy będziemy chcieli nadrobić stracony czas rozrywką na maksa czy wręcz przeciwnie zwolnimy jeszcze bardziej w poszukiwaniu tego co najważniejsze?
Na te i inne pytania odpowiemy wraz z moimi gośćmi w bloku Czas wolny – odzyskany czy stracony?.
Konsumpcja i rynek. Trendy. Redefinicje.
Nagle wybici ze strefy komfortu, zaburzeni w indywidualnym tempie rozwoju konsumenckiej świadomości. Konsumenci Dwóch Prędkości przechodzą przyspieszony kurs przemodelowania swoich kryteriów i zachowań zakupowych, bo pojawił się silny bodziec do rozwoju Nowej Świadomości w konsumpcji dóbr i usług. To informacja zwrotna dla wszystkich uczestników rynku kształtujących ofertę i dostęp do niej.
Dyskusja o sprzężeniach zwrotnych pomiędzy redefinicją postaw i zachowań konsumenckich a redefinicjami w łańcuchu dostawców oferty na rynku, którą poprowadzi Anna Rychlik z udziałem zaproszonych gości, a wśród nich Anna Stawiska z Nielsen i Szymon Mordasiewicz z GfK.
Category Development Consulting
Konsumenci 2020. Trendy. Redefinicje.
Nowy Kompas na dalszą drogę
Po wspólnej tygodniowej podróży przychodzi czas na zebranie i powiązanie niezwykłych odkryć i opowieści trendowych eksploratorów. W Wasze ręce trafi kompas i mapa, które pomogą Wam wyruszyć w dalszą, samodzielną drogę. Nim to jednak zrobicie popatrzcie na naszą wyprawę z lotu ptaka i posłuchajcie refleksji naszych gości.
Trend Aktywacja! Dedykowana sesja warsztatowa
Zapraszamy Cię do wirtualnej przestrzeni warsztatowej, w której nasi facylitatorzy stworzyli warunki do twórczej pracy z efektami projektu K20 i wykonania pierwszego kroku w stronę efektywniej implementacji trendów w interesującej Cię kategorii produktowej. Do wyboru przygotowaliśmy dedykowane grupy warsztatowe:
#Retail, #Finanse i Ubezpieczenia, #FMCG, #Telekomunikacja i IT, #Edukacja, #Mobility - Transport i Motoryzacja, #Środowisko i Gospodarowanie Zasobami, #Health & Wellness, #Beauty & Fashion, #Media, #Publicv
Zakończenie Trend Week
TREND WEEK K20
prezentacje
Materiały dodatkowe
K20 to szósta fala projektu trendwatchingowego, zapoczątkowanego przez PTBRiO w 2009 r. Stoi za nim kilkudziesięcioosobowy think tank badawczo-analityczny, który połączył odkrycia niezliczonych badań kulturowych, etnograficznych, wywiadów eksperckich, badań ilościowych, big data, danych behawioralnych oraz tysięcy godzin analiz treści. Projekt wspierało aż 10 agencji badawczych, które nie tylko podzieliły się wiedzą ze swoich raportów syndykatowych, ale zrealizowały dla K20 wiele dedykowanych projektów ilościowych.
Nasze prace nad K20 rozpoczęły się w połowie 2019 roku, aby wiosną 2020 roku wejść w decydującą fazę. Na wcześniej zebrane trendy nałożyliśmy filtr pandemiczny szybko zmieniających się postaw konsumenckich.
ŁOWCY TRENDÓW
Koordynowana zdalnie grupa trendhunterów.IDI Z ODWRÓCONYMI EKSPERTAMI
Grupa prowadząca wywiady z osobami wykonującymi zawody wymagające ciągłego kontaktu z ludźmi - np. pielęgniarki, barmani, taksówkarze etc.SEMIOTYKA
Grupa analizująca zmiany w kulturze i dyskursie.FGI Z BADACZAMI
Grupa prowadząca wywiady grupowe z doświadczonymi badaczami i obserwatorami rzeczywistości rynkowej.BADANIA ILOŚCIOWE
Grupa prowadząca badania ilościowe weryfikujące występowanie zjawisk.CZŁOWIEK VS ROBOT
Badania zespołu dotyczą relacji człowieka i robota, chatbota, sztucznej inteligencji.Czy to się sprawdza?
Czy predykcje K się sprawdzają, czyli dekada (z okładem) wiedzy dla biznesu.
Jak to wykorzystać?
Zrozumieć. Przetłumaczyć. Wykorzystać. Czyli made by trend.