Państwowe Muzeum Etnograficzne
Sesję moderuje Robert Zydel, Państwowe Muzeum Etnograficzne
LOTTO
Synergion
Kasia ZANIEWSKA
Michał KOCIANKOWSKI
Ola JASIONOWSKA
Opowiem m.in. o tym, dlaczego Strajk Kobiet dba o swój język wizualny, dlaczego Młodzieżowy Strajk Klimatyczny ma font, który także możecie mieć i skąd się biorą plakaty w oknach mieszkań.
Ola JASIONOWSKA
Saatchi&Saatchi
Żyjemy w czasach, w których bunt jest wszechobecny w przestrzeni społecznej. Buntują się wszyscy i z wielu powodów – fale strajków przetaczają się przez różne grupy zawodowe, o swoje prawa walczą grupy społeczne, w tym mniejszości, silny sprzeciw jest widoczny w grupach generacyjnych, np. wśród młodych.
Jakie to ma znaczenie dla marketingu? Czy to są czasy dla zbuntowanych marek? Czy wręcz przeciwnie? Jak dzisiejszy kontekst wpływa na realizację – nie nowej przecież – idei budowania strategii marek w oparciu o archetyp buntownika?
W wystąpieniu chciałabym przybliżyć jak marki od lat wykorzystywały elementy buntu w swoich strategiach. W jakich sytuacjach po nie sięgały i jakie cele dzięki temu udawało im się realizować? Czy bunt był dobrym sposobem na dotarcie do określonych grup docelowych czy wynikał ze specyfiki kategorii lub sytuacji konkurencyjnej, z jaką mierzy się marka? Wreszcie – czy bunt w marketingu bywa początkiem konsekwentnej i bezkompromisowej drogi realizacji zmiany w świecie? Czy czasami pozostaje jedynie powierzchowną stylistyką?
Chciałabym również zaprosić do dyskusji – czy dzisiaj markom łatwiej czy trudniej jest się buntować niż kiedyś? Jakie wymogi stawiają dzisiejsze czasy przed buntownikami marketingu i zbuntowanymi markami? Co i w jakim zakresie zmienia się w tym obszarze? Przedmiot buntu? Jego formy? Natężenie? A może zupełnie nic?
Agnieszka KWAŚNIEWSKA
Sesję moderuje Michał Kociankowski, Synergion
Visual & Narrative Institute
Visual & Narrative Institute
Marzena ŻURAWICKA
Dr hab. Marcin NAPIÓRKOWSKI
Badam mity. Czasem pomagam tworzyć nowe. Wykładam w Instytucie Kultury Polskiej UW. Interesują mnie mity konsumenckie, legendy miejskie, teorie spiskowe i pseudonaukowe. Pisuję regularnie w „Tygodniku Powszechnym”, a czasami też w innych miejscach. Jestem autorem kilku książek, między innymi Kodu kapitalizmu i wydanego niedawno Turbopatriotyzmu o współczesnych polskich mitologiach politycznych. Ciekawymi odkryciami na bieżąco dzielę się na blogu mitologiawspolczesna.pl
Narrative Impact
Narrative Impact
Bycie rebelem oznacza bunt przeciwko mainstreamowi i narzucanym przez większość normom. W naszym wystąpieniu chcemy pokazać, gdzie przebiega linia mainstreamowej akceptacji – co jest obecnie akceptowane, a co (jeszcze?) nie. Spojrzymy na zjawiska zarówno z lewej jak i z prawej strony frontu.
Odpowiemy na pytanie, jakie typy narracji o rebelu są obecne w kulturze/komunikacji marek: jaki jest dzisiejszy rebel, czym się kieruje w swoim działaniu, przeciwko czemu występuje oraz w co się wpisują nowe buntownicze marki.
W wystąpieniu zaprezentujemy również Paletę Rebelskości, pokazującą różne odcienie buntu, niekoniecznie intensywnej czerwieni. Część buntowników może być szarmanckimi gentelmanami czy zbuntowanymi aniołami, co może być kluczowe dla marek które chcą odwoływać się do jakieś formy sprzeciwu czy protestu wobec mainstreamu.
Jacek WASILEWSKI
Właściciel Narrative Impact. Medioznawca i kulturoznawca. Zajmuje się narracjami w reklamie i biznesie, analizą narracji oraz warsztatami z jej kształtowania. Bada mechanizmy narratywizowania rzeczywistości, czyli zamykania wyselekcjonowanych faktów w struktury fabularne. Prowadził badania o wpływie emocji na odbiór tekstu, obrazu i opowieści a także o komunikacji botów. Autor książek pt. Baśnie wolnego rynku, Prowadzeni słowami oraz o polskich narracjach Opowieści o Polsce. Współtłumacz książek Storytelling. Narracje w reklamie i biznesie oraz Nie myśl o słoniu. Jak język kształtuje debatę publiczną.
Agata KOSTRZEWA
Sesję moderuje Kasia Zaniewska, LOTTO
Deloitte Digital
Freie und Hansestadt Hamburg. Miasto z wolnością w nazwie. Jeden z największych portów Europy. Przez stulecia handlowe centrum północy i najstarsza giełda w Niemczech. Miasto, które odkryło Beatlesów zanim świat się o nich dowiedział. I najsilniejsza w Niemczech marka miejska.
Tak, jak mocny, wyrazisty i nieoczywisty jest branding miasta Hamburg, tak ciekawe są pochodzące z niego marki. Bezkompromisowe, antysystemowe, niepoprawne i łamiące reguły. A przy tym bardzo lokalne. Warto przyjrzeć się, jak budują swoje niepokorne strategie i jak się komunikują, przy okazji kształtując swoje miasto.
Katarzyna GAWLIK
Warexpo
Warexpo
Marcin OCHMAŃSKI
Aleksandra DERC-JASIŃSKA
13.10
Saatchi&Saatchi
Sesję moderuje Agnieszka Kwaśniewska, Saatchi&Saatchi
Publicis
W swoim wystąpieniu chciałbym zaprezentować i udowodnić tezę, że bunt jest dzisiaj domeną normalsów.
W historii świata (choć pewnie zdarzały się wyjątki) rewolucja i impuls do zmian, pochodziły albo z grup wykluczonych z systemu albo tych, które świadomie stawiały się poza systemem lub w istotnej kontrze do niego.
Ten pierwszy przypadek to wszystkie rewolucje antyartystokratyczne i antyburżuazyjne, które rękami chłopów i/lub miejskiego proletariatu prowadziły do zmiany stosunków własności i oraz zmiany porządku symbolicznego wyrażającego się w hierarchii władzy.
Przykład rewolucji tych, którzy stawiają się poza systemem to studencka rebelia lat 60 lub ruchy alterglobalistyczne z przełomu wieków, kiedy walczono z establishmentem o wolność jednostki, przeciwstawiając się uniformizacji, konsumpcjonizmowi oraz omnipotencji władzy.
Rewolucje antysystemowe przyciągały najbardziej radykalnych; gotowych albo do drastycznej zmiany stylu życia (ruch hippisowski) lub bezpośredniej fizycznej konfrontacji z systemem (alterglobaliści, zamieszki w Seattle).
Marki walczyły wówczas z systemem na swój sposób, promując „buntowniczą” postawę. Cudzysłów jest tutaj całkowicie intencjonalny. Zamiast konfrontacji z systemem proponowały konfrontację z kulturą, czyli to co nazywamy kontrkulturą. Wartości promowane wówczas w ramach walki z systemem to niezależność, sprzeciw wobec reguł, podążanie własnymi ścieżkami czy szczerość. Kiedyś wystarczyło sobie kupić odpowiednie trampki, żeby poczuć się jak prawdziwy buntownik. W ten sposób marki, mimo że korzystały z poetyki buntu, ślizgały się po powierzchni prawdziwych problemów, proponując de facto to co umacniało system i napędzało kapitalizm, z którym rzekomo walczyły.
Tymczasem dzisiaj o zmianę świata walczą nie wyrzutki, radykałowie czy jednostki niepasujące do systemu. Prawa obywatelskie, prawa kobiet, równość, i ochrona środowiska o to dziś walczą zwykli ludzie – mainstream, czyli normalsi. A wraz z nimi międzynarodowe korporacje. Dzisiaj to już nie Converse czy Sprite są symbolami koncesjonowanego buntu, który niczego tak naprawdę nie zmienia. Dzisiaj do walki o rzeczywistą zmianę stają banki, firmy farmaceutyczne, telekomunikacyjne. Co więcej nie jest to bunt pozorowany, towarzyszą mu konkretne działania i poważne przedsięwzięcia na rzecz równości, tolerancji i ratowania planety.
Być może rewolucja normalsów to będzie pierwsza w dziejach świata rewolucja, która wszystkim wyjdzie na dobre.
Adam MIECZNIKOWSKI
Chief strategy officer w Publicis Worldwide Polska Dewiza zawodowa: Świat potrzebuje dobrej reklamy.
Praktyk i pasjonat komunikacji marketingowej. Związany z branżą reklamową od 1994. Łączy pragmatykę doświadczenia w dziale account management z podejściem strategicznym. Od 2013 Chief Strategy Officer w Publicis Worldwide Poland. Agencja specjalizuje się w tworzeniu skutecznych i długofalowych rozwiązań komunikacyjnych i należy do najbardziej nagradzanych na rynku, otrzymując takie wyróżnienia jak „Skuteczność roku” czy „Zaufanie roku”. Współtwórca kampanii wielokrotnie nagradzanych na konkursach Effie, Mixx Awards, Golden Arrow oraz Innovation. Uczestniczył w pracach jury konkursów Effie, Golden Drum oraz Young Creatives. Prowadził zajęcia m. in. na Psychologii Reklamy (UW) oraz w Szkole Mistrzów Reklamy. Na zaproszenie SAR prowadził szkolenie dla jurorów Effie w Chorwacji. Komentator wydarzeń branżowych dla Press oraz Wirtualnych Mediów. Certyfikowany trener biznesu. Gra na gitarze basowej i w brydża.
Danone
Paulina KACZMAREK
BNP Paribas
- Co nam daje odwaga w marketingu
- Purpose, brand activism czy to w ogóle pasuje do banku? Jak uniknąć woke-washingu
- Dlaczego sława marki napędza zespoły do odważnych decyzji
- Warto robić rzeczy wielkie i ważne, to sprawia że nasza praca jest efektywna i ma znaczenie
- Jak zaangażować wnętrze organizacji i zdobyć jej commitment
- Jak przełożyć aktywizm marki na wyniki biznesow.
- Marketing to Infinite game i trzeba o tym pamiętać.
Dariusz MACIOŁEK
Dyrektor Zarządzający Pionu Komunikacji w Banku BNP Paribas. Juror konkursu Effie 2020. Związany jest z branżą marketingową od ponad 16 lat. W ostatnim czasie był Dyrektorem Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej w Aviva, gdzie odpowiadał m.in. za opracowywanie i wdrażanie strategii marketingowej marek Aviva i Expander, tworzenie strategii dla wszystkich linii produktowych w ramach podejścia multichannel, rozwój kanałów społecznościowych, CSR i PR. Wcześniej był odpowiedzialny za całokształt działań marketingowych – strategię marki, komunikację marketingową oraz aktywności sponsoringowe PGE. Poprzednio przez ponad 5 lat pracował w Grupie PZU, gdzie odpowiadał za całość działań internetowych i mediowych prowadzonych przez PZU. Kluczowe projekty to m.in. rebranding PZU czy kampania „Agenci mocno pomocni”.
Sesję moderuje Robert Zydel, Państwowe Muzeum Etnograficzne
Radicalzz
Joanna MURZYN
W ramach swojej działalności zrzesza i współpracuje ze społecznością radykalnych marzycieli, polofuturystami, którzy wspólnie przeprowadzają akcje społeczne oraz projektują i wdrażają narzędzia umożliwiające bardziej świadome poruszanie się po sieci.
Muzeum Etnograficzne
Synergion