logo

 

Dwa plemiona czy więcej? Polaryzacja w serwisach społecznościowych w Polsce 2015-2016 r.


rakocy kamilKamil Rakocy, Właściciel, KR Consulting

Over 14 years experience as consultant and manager in data driven projects for insurance, telecommunication, pharmacy and government. Ability to work on all level of organization from specialist to C-level to explain complex analysis. Experience in redefinition of problems to possible to implementation for organization and/or preparation IT tools to deal with it. In area: Big Data - spatial and temporal pattern detection based on logs / transactions through SNA / text mining / GIS. Data mining - predictive models: cross/up-selling, segmentation, churn GIS & Spatial Analysis - optimization & development of sales network Marketing Intelligence Research - quantitative, desk research and multi-method approach Strategy based on evidence

Współautorem prezentacji jest dr Jan Zając, Uniwersytet Warszwski/Sotrender.


Myśl przewodnia wystąpienia.

Na podstawie danych na temat komunikacji, zaangażowania i zainteresowań użytkowników mediów społecznościowych, przede wszystkim Facebooka, analizujemy polaryzację i fragmentaryzację dyskursu we współczesnej Polsce. Szukamy odpowiedzi na pytanie o cyberbałkanizację opinii publicznej.

Sposób w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej

Profilowanie i segmentacja należą do podstawowych narzędzi marketerów. Media społecznościowe stwarzają szanse na przeprowadzenie profilowania i segmentacji w oparciu o rzeczywiste zachowania i ich zmienność w czasie. W ramach naszego badania sprawdzamy trafność tego rodzaju metod. Wprawdzie nie wszyscy Polacy korzystają z social media, a nie wszyscy ich użytkownicy korzystają aktywnie, niemniej jednak dotyczy to wielu grup docelowych. Ponadto następuje sprzężenie mediów społecznościowych i tradycyjnych, przez co zjawiska rozwijające się w social media wpływają także na osoby niekorzystające z nich bezpośrednio. Ponadto w ramach eksperymentu rzutujemy wnioski z naszych badań także na wybrane marki komercyjne.

Nowe i oryginalne treści wystąpienia.

Unikalny zbiór danych dotyczący komunikacji i aktywności na wszystkich najważniejszych polskich profilach mediów, polityków, partii, organizacji pozarządowych i oddolnych inicjatyw, także prześmiewczo-satyryczynych, w okresie 2015-2016 (w tym w szczególności w trakcie kampanii prezydenckich i parlamentarnych). Połączenie analizy treści i dyskursu z dynamiczną analizą sieci społecznych. Analiza aktualnych tematów społeczno-politycznych.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie

Analiza danych niereaktywnych: analiza treści i dynamiczna analiza sieci społecznych. Przeprowadzone w oparciu o unikalny zbiór danych dotyczący komunikacji i aktywności na wszystkich najważniejszych polskich profilach mediów, polityków, partii, organizacji pozarządowych i oddolnych inicjatyw, także prześmiewczo-satyryczynych, w okresie 2015-2016 (w tym w szczególności w trakcie kampanii prezydenckich i parlamentarnych) - łącznie 311 profili i wszystkie komunikaty i aktywności w okresie ponad 12 miesięcy.