Tego się nie da odzobaczyć... - Czego dowiedzieliśmy się o zachowaniach i gustach Polaków podczas 5 lat badań mediów społecznościowych
Jan Zając, adiunkt / prezes zarządu, Uniwersytet Warsawski / Sotrender
Badacz i psycholog. Współzałożyciel i prezes Sotrendera, jedynej w Polsce firmie badawczej specjalizującej się w social media i tworzeniu własnych narzędzi do ich badania. Adiunkt na Wydziale Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent SGH i UW, stypendysta Uniwersytetu Bocconi w Mediolanie oraz Uniwersytetu w Leuven. Autor wielu publikacji nt. psychologii Internetu i prowadzenia badań online. Częsty mówca na konferencjach branżowych. Wykładowca na studiach magisterskich i podyplomowych z zakresu marketingu internetowego oraz badań społecznych i marketingowych. Zna 6 języków, odwiedził 40 krajów – w większości na rowerze.
Filip Cyprowski, Head of Research Team, Sotrender.
Od 7 lat związany z dostarczaniem wiedzy dla firm i instytucji. Posiada doświadczenie w całym szeregu metod badawczych. Pasjonat technologii służących do analizy Big Data. Na co dzień tłumaczy zależności i zjawiska zachodzące w ponad 10 TB danych pozyskanych z mediów społecznościowych. Absolwent UAM. Prywatnie interesujący się filozofią, literaturą i sztuką, zwłaszcza jeśli te dziedziny mają związek z nowymi mediami.
Myśl przewodnia wystąpienia.
Pokazujemy, jak wiele można się dowiedzieć o gustach, poglądach i zachowaniach młodych i bardzo młodych Polek i Polaków na podstawie ilościowych (w tym podłużnych) i jakościowych analiz danych zastanych w social media.
Sposób w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej
Badania treści i zachowań w mediach społecznościowych może być świetnym sposobem na zrozumienie preferencji, gustów i wartości młodych ludzi. Wnioski pomagają zrozumieć Generację Y i Generację Z, ich wartości, oczekiwania i upodobania. Ponadto można je stosować w tworzeniu strategii reklamowych i komunikacyjnych oraz przy projektowaniu marek. Dodatkowo pesymistom prezentacja dostarczy wiele dowodów na to, że świat nieuchronnie stacza się ku upadkowi.
Nowe i oryginalne treści wystąpienia.
- Wśród 40 najpopularniejszych polskich piosenek w social media w 2015 r. większość Top Ten to Gang Albanii; nawet jeśli go pominąć, to i tak wśród pozostałych znaczniej więcej mówi o wódzie i paleniu, niż o miłości.
- Wszystkich 10 najpopularniejszych zdjęć na Instagramie to portrety młodych celebrytek: połowa jest wystylizowana, druga połowa - upozowana na naturalne
- 2 najbardziej nielubiane kanały na YouTube to Michał Wiśniewski i Kancelaria Premiera
- Na Twitterze rządzą niepodzielnie trójca Robert Lewandowski, Prezydent Duda i Dawid Kwiatkowski
- itd. itp.
Pokażemy miejsca i zjawiska, o których nawet badaczom się nie śniło i o których skali ciężko byłoby się dowiedzieć w inny sposób. Przedstawimy osoby i trendy, które dla kształtują Wasze dzieci i Waszych przyszłych klientów. W bonusie słuchacze - na własną odpowiedzialność - będą mieli niepowtarzalną szansę na poznanie życia i twórczości Honoraty Skarbek i Joanny Kuchty, a także profilu Ruchałbym jak dzika kuna w agreście.
Opis badania, na którym bazuje wystąpienie
W warstwie ilościowej jest to podłużna analiza danych na temat komunikacji firm, marek, organizacji i samych użytkowników na głównych platformach społecznościowych (Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, blogi i vlogi) w latach 2010-2015. Szukamy interpretacji socjologicznych i kulturologicznych.