REDEFINE
Żyjemy obecnie w świecie, w którym dane o zachowaniach konsumenckich zbierane są na co dzień przez tysiące systemów. Odwiedziny, lajki i inne wirtualne ślady, uzupełniane są przez sygnały pochodzące ze świata rzeczywistego, z tysięcy czujników i urządzeń mobilnych. Internet jest dookoła nas, a nasz świat jest już światem cyfrowym.
Interpretacja tej narastającej masy informacji wymaga redefinicji roli Badacza. Konieczne jest zderzenie jego tradycyjnej wiedzy z wiedzą "data scientist" (wywodzącym się bardzo często z IT i świata technologii). Badacz bez zaplecza technicznego widzi tylko część świata.
Jednak to zderzenie ról ma także drugą stronę. "Data scientist" bez warsztatu badawczego i wiedzy o tym, co "siedzi w głowie konsumenta" posiada jedynie bezwartościowy zbiór danych. Masa informacji bardzo często nie świadczy o ich jakości. Bardzo często mówi się dzisiaj o "Big Data" ale samo słowo "big" nie oznacza często nic, poza problemami do rozwiązania wynikającymi z nadmiaru i złożoności.
O zderzeniu tych dwóch światów i wynikającej z tego redefinicji roli badacza chcemy porozmawiać na przyszłorocznym Cyberze. Mamy nadzieję, że będzie ciekawie, inspirująco i że wspólnie coś wypracujemy. Jak co roku!
Wojciech Ozimek
one2tribe
|