PTBRiO informuje
Patronatem PTBRiO została objęta Książka J. Hartmana "Widzialna ręka rynku".
Przeczytanie Widzialnej ręki rynku sprawą honoru marketera i badacza!
Nie przyjmuję do wiadomości, że marketing to pomocnicza komórka w strukturze korporacji, na posyłki u wszystkich po trosze albo odwrotnie - wyrocznia i szaman korporacyjnego plemienia.
Nie przyjmuję do wiadomości, że badania rynku i marketing to jakieś dwie branże, współpracujące ze sobą jak zleceniodawca i zleceniobiorca.
Nie przyjmuję do wiadomości, że nauką jest ekonomia albo socjologia, a marketing i badania rynku to w najlepszym razie praktyczna umiejętność podbudowana przez naukową wiedzę i metodologię, a w najgorszym pseudonauka dla naiwnych.
Ja w ogóle niczego, co się tyczy marketingu a jest sądem bądź wyobrażeniem utartym do wiadomości nie przyjmuję, a tym bardziej nie godzę się na tę rolę i pozycję, jaką dziś marketing i badania w biznesie zajmują. Dlaczego to właśnie nauki o zarządzaniu i finansach zawładnęły wyobraźnią i ambicjami przedsiębiorców i managerów? Czyżby inne odłamy wiedzy o rynku, na czele z wiedzą o jego badaniu i kształtowaniu, były mniej pożądaną i poślednią kompetencją?
Nie jestem marketerem - jestem profesorem filozofii. Wszak skoro już tak się stało, że los i ludzie związali mnie z Wami, dam Wam to, co filozofowie zawsze najchętniej dawali swym słuchaczom i czytelnikom (po resztę zgłoście się do sąsiadki lub sąsiada). Daję Wam wezwanie do wyzwoleńczej rewolucji. Dość poniżenia! Nie wstydźcie się tego, kim jesteście! Bo wcale nie jesteście, a w każdym razie nie musicie być najemnymi naganiaczami i reklamiarzami ani nadwornymi malarzami słupków poprawiających humor zarządowi. Wasze miejsce jest w samym jądrze życia gospodarczego i na uniwersyteckiej katedrze. Marketing i wszystko, co się z nim wiąże, to poważna dziedzina wszechstronnej refleksji, obejmującej zagadnienia społeczne, polityczne, psychologiczne i ekonomiczne. Marketing jest powołany do tego, by stać się pełnoprawną i suwerenną krainą na mapie nauk społecznych.
Jeśli pragniesz sprawiedliwości dla marketingu i badań, jeśli pragniesz wywalczyć dla nich należną im godność, a samemu przy okazji dobrze się pobawić przy zajmującej lekturze - przeczytaj mój zbiór felietonów pisanych przez cztery lata dla Marketingu w Praktyce a zawierający również wykłady dla PTBRiO, zatytułowany Widzialna ręka rynku. Filozofia w marketingu. Książkę wydało wydawnictwo Aureus (www.aureus.pl), w maju 2010.
Hartman - mądry, modny i niedrogi!
Jan Hartman