CyberRemote

Internet nieoswojony – netlor jako sposób na radzenie sobie z ambiwalencją treści w Internecie
Sesja Zdalność w doświadczaniu fizyczności, godz. 12:50
#netlor, #cyberplemiona, #cyberkultury, #aesthetics, #memy, #cyberslang
Myśl przewodnia wystąpienia:
Chcemy przybliżyć marketerom i badaczom pojęcie z badań kultury i komunikacji – netlor (internetowy folklor) i pokazać jak zjawiska zrodzone dzięki afordancjom Internetu wywierają realny wpływ na konsumentów i rynek. Coraz częściej badając kontekst dla marek, grupy docelowe i usługi sięgamy po treści i ślady pozostawione przez użytkowników w Internecie (social listening, netnografia, analityka) . Pandemia (słusznie) nasiliła ten trend. Ale nie zawsze rozumiemy to z czym mamy do czynienia – Internet w swojej historii wykształcił specyficzne języki (memy, skrótowce, zniekształcenia), hierarchie, zjawiska (role playing, estetyki). Czasem je odrzucamy – traktując jako trywialne i nieistotne, ale coraz więcej wydarzeń tzw. „prawdziwego życia” (wpż „w prawdziwym życiu”/ IRL „in real life” w ironicznym slangu Internetowym) – hasła na transparentach protestom przeciw PiS, szturm na amerykańską giełdę, zawirowania kampanii prezydenckiej w USA – pokazują, że lekceważenie tego typu zjawisk to duży błąd poznawczy.
Korzyści:
Staramy się dostarczyć narzędzia i wskazówki jak „czytać Internet”. Nie rozumiejąc Internetu, który nie odpowiada naszym wyobrażeniom o idealnej (zrozumiałej dla wszystkich) komunikacji z konsumentami, odrzucamy dużą część naszej rzeczywistości, która jest jak najbardziej rzeczywista i wywiera realny wpływ na rynek – Internetowe plemiona to nie grupki piwniczaków, ale coraz większe rzesze ludzi, szczególnie z najmłodszych pokoleń, które „czają” ten język i walczą o miejsce w Internetowej hierarchii. Musimy się otworzyć na ich sposób interakcji ze światem, żeby zrozumieć co nam przez to mówią.
Nowe oryginalne treści wystąpienia:
W czasie wystąpienia omówimy przykładowe zjawiska – estetyki, memy, fandomy, które powstały w Internecie i wywarły, lub wywierają wpływ na mody i zachowania konsumenckie. Przybliżymy również pojęcie netloru i zapoznamy słuchaczy z podstawowymi pojęciami takich współczesnych badaczy cyberkultury jak Whitney Philips, czy Magdalena Kamińska, które pozwalają oswoić „ambiwalentną” i „dziwaczną” naturę komunikacji w Internecie.
Katarzyna Lipińska
4P
Ukończyłam Instytut Etnologii i Antropologii Kultury na UW. W grupie 4P analizuję trendy konsumenckie z perspektywy kulturowej, zajmuję się analizą semiotyczną, ale też rozwijaniem badań social listeningowych i badań trendów w Internecie. Uwielbiam Internet, który jest dla mnie równie rzeczywistą formą życia co offline’y. Nie lubię gdy oskarża się go o to co złe w nas samych (choć rozumiem, że jego afordancje nasilają pewne negatywne zjawiska).
Marta Sałyga
Grupa OLX
Jestem UX Researcherem, a z wykształcenia: antropologiem kulturowym (IEiAK UW). Internet jest naturalnym środowiskiem mojej pracy: uczestniczę w powstawaniu aplikacji webowych i mobilnych. Jednocześnie, moja praca wymaga zobaczenia i poznania internauty jako użytkownika: człowieka z własnymi potrzebami i celami. Samo pojęcie netloru jest mi bardzo bliskie: (między innymi) na nim oparłam swoją pracę magisterską.