Oldschool vs newschool – czy cyberprzestrzeń wyznacza trendy w telewizji?
Aleksandra Gębarowska, Instytut Socjologii UJ
Absolwentka socjologii ze specjalizacją: badanie rynku i analiza polityk publicznych. Ukończyła także pedagogikę o specjalności: animacja społeczno-kulturowa. Przez trzy lata prowadziła zajęcia dla dzieci, jednak pracę w przedszkolach zamieniła na firmę badawczą. Z wykształcenia ilościowiec, z zamiłowania jakościowiec. Pochłonięta głównie badaniami w obszarze kultury.
Tomasz Kleyff, Hip hop TV (Eska TV), Dyrektor Programowy
Znany także jako CNE (Człowiek Nowej Ery). Dziennikarz muzyczny, producent telewizyjny, raper. Był współtwórcą i prezenterem legendarnych programów hip-hopowych na antenie telewizji VIVA Polska oraz MTV Polska. Współautor „Antologii polskiego rapu”, wydanej przez NCK. Produkował „Najlepszy Program” w Eska TV - interaktywny magazyn łączący telewizję z internetem, nadawany na żywo. Obecnie objął funkcję dyrektora programowego nowego kanału Hip-hop TV.
Myśl przewodnia wystąpienia:
Telewizja przenosi się do Internetu, Internet staje się współczesną telewizją, mamy programy na życzenie, telewizję na żądanie. Wszystko gdzie chcemy i kiedy chcemy. Przestrzeń telewizji coraz mocniej przenika się z rzeczywistością Internetu. Jednak czy to telewizja wpływa na popularność pewnych treści w Internecie czy może Internet determinuje to co jest popularne w telewizji? Czy może to nadal dwa niezależne byty? Próbę odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w naszym wystąpieniu.
Sposób, w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej:
Przeprowadzone analizy pokazują życie tych samych treści w świecie telewizji i Internetu. Dotyczy to nie tylko klipów, poddanych tutaj głębszej analizie, ale i innych przekazów, reklam – ich procesu przyswajania, uczenia się i zapamiętywania. Pokażemy trendy w obrębie dwóch różnych przestrzeni medialnych.
Nowe i oryginalne treści wystąpienia:
Zestawienie ze sobą danych dotyczących analogicznych treści prezentowanych w stacjach muzycznych i oglądanych w Internecie. Pokazanie zależności, powiązań, a także różnic i ograniczeń w obu mediach, nakreślenie „linii życia” klipów, na podstawie równoległych analiz w telewizji i Internecie.
Czy wystąpienie opiera się na konkretnym badaniu?
tak
Opis badania, na którym bazuje wystąpienie:
Wybrane teledyski będą analizowane po pierwsze – z perspektywy wchodzenia na odpowiednie rotacje w telewizji muzycznej, a po drugie – ich „życia” w Internecie. Na wybranych przykładach opiszemy trendy, wzajemne oddziaływanie pomiędzy treściami i kanałami, oraz działanie pewnych mechanizmów cyberprzestrzeni.