Pożrą, przeżują i wydalą - Google, Facebook i polskie biznesy internetowe
dr Jan Zając, Sotrender / Wydział Psychologii UW, Prezes Zarządu / Adiunkt
Badacz i psycholog. Współzałożyciel i prezes Sotrendera, firmy badawczej specjalizującej sie w social media i tworzeniu własnych narzędzi do ich badania. Adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent SGH i UW, stypendysta Uniwersytetu Bocconi w Mediolanie oraz Uniwersytetu w Leuven. Autor wielu publikacji nt. psychologii Internetu i prowadzenia badan online. Częsty mówca na konferencjach branżowych. Wykładowca na studiach magisterskich i podyplomowych z zakresu marketingu internetowego oraz badan społecznych i marketingowych. Zna 6 języków, odwiedził 40 krajów – w większości na rowerze.
Myśl przewodnia wystąpienia:
Google i Facebook już teraz są 2 największymi graczami na rynku reklamy internetowej w Polsce, rosnąc szybciej niż rynek i kosztem polskich graczy. Co więcej, ich decyzje i modele biznesowe wpływają też na inne obszary, od mediów i e-commerce, aż po rynek badań - z czego badacze i ich zleceniodawcy nie zawsze zdają sobie sprawę. Czy zatem krajowy rynek w najbliższych latach będzie zdominowany przez amerykańskich gigantów, budujących swe przewagi konkurencyjne w oparciu o budżety i dane niedostępne dla innych?
Sposób, w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej:
Rozwój usług Google i Facebooka wpływa na rynek reklamy internetowej, a co za tym idzie szerzej marketingu online. Ponadto ze względu na skalę tych podmiotów, ich decyzje i modele biznesowe wpływają także na media, e-commerce czy wreszcie badania - por. choćby usługi analityczne i badawcze oferowane coraz częściej przez Google i Facebooka jako dodatek do usług reklamowych.
Nowe i oryginalne treści wystąpienia:
Obszary, na który badacze i firmy badawcze powinni zwracać uwagę - choć często pozostają poza ich radarem. Próba syntezy ewolucji polskich rynków internetowych i ich zależności od światowych gigantów (ruch z Google, reklama na Facebooku, ale też warunki realizacji zamówienia z Amazon, ceny z Aliexpress, itd.).
Czy wystąpienie opiera się na konkretnym badaniu?
tak
Opis badania, na którym bazuje wystąpienie:
- Analiza danych na temat wydatków reklamowych na reklamę w internecie w Polsce, USA i w Europie Zachodniej (IAB/PwC AdEX + dane Sotrendera).
- Analiza popularności serwisów i usług internetowych w oparciu o dane Megapanel, Similar Web, i inne.
- Desk research: rozwiązania Google i Facebooka.
- Wywiady z ekspertami z branży digital.
Dodatkowe informacje na temat treści wystąpienia:
Będzie bardzo ciekawe, syntetyzujące wnioski na temat wielu obszarów i zjawisk.