# muzycznezaangażowanie, # fanimuzyki, # muzycznepasje, # segmentacja, # muzykawmarketingu, # fani, # pasja, # muzyka
Czwartek, godz. 14.00, sesja I, sale A+B+C
Ja lubię muzykę i Ty lubisz muzykę czy w związku z tym więcej nas łączy czy dzieli? Rodzaje zaangażowania w muzykę i segmentacja fanów.
Krótki opis idei wystąpienia:
Muzyka to jedna z najbardziej uniwersalnych ludzkich pasji. Od jakiegoś czasu sporo mówi się o muzyce jako o jednym z bardziej efektywnych sposobów kontaktu marek z konsumentami ponieważ dzięki wykorzystaniu muzyki marki mogą komunikować się z ludźmi poprzez to, co oni kochają. Nasze badanie pogłębia temat pasji jaką jest dla ludzi muzyka. Sprawdziliśmy nie tylko czego, jak, gdzie i dlaczego ludzie słuchają, ale także przeanalizowaliśmy wpływ technologii na zachowania związane z muzyką oraz to, jak w tej płaszczyźnie wyglądają relacje z markami. Prezentacja pokaże odkryte w trakcie analiz formy zaangażowania ludzi w muzykę, omówi wyodrębnione na ich podstawie segmenty fanów muzyki, a także przykłady aktywności marketingowych wykorzystujących poszczególne formy zaangażowania ludzi w muzykę.Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:
- Wstęp - muzyka jako uniwersalna ludzka pasja
- Muzyka a marketing – przesłanki dla których, muzyka jest ważnym narzędziem komunikacyjnym dla współczesnych marek
- Informacje o badaniu – omówienie założeń, metodologii, próby, realizacji
- Przedstawienie wyników – omówione zostaną rodzaje zaangażowania w muzykę, wyodrębnione na ich podstawie segmenty oraz charakterystyka każdej z grup ludzi, którzy angażują się w muzykę w określony sposób, a także to, jakie są podobieństwa, a jakie różnice pomiędzy segmentami.
- Przykłady aktywności marek opartych o poszczególne rodzaje zaangażowania
- Podsumowanie i rekomendacje
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Ludzie odkrywają muzykę z wielu różnych powodów, ze względu na znajomych i przyjaciół, ze względu na relacje z określonym miejscem lub też nastrojem, który bardzo mocno wiąże się z określonym brzmieniem. Nasze badanie odkrywa insighty, dzięki którym marki mogą uzyskać wiedzę o tym co motywuje fanów, tak, aby tworzyć z nimi bardziej jakościowe relacje, czyli takie, w których fani muzyki są naprawdę zaangażowani.Opis projektu badawczego
W celu uzyskania pełnego obrazu badanego zjawiska projekt zrealizowano przy wykorzystaniu kilku komplementarnych metod: kwestionariuszy ilościowych, IDI oraz monitoringu social mediów.Faza ilościowa:
Badanie było przeprowadzone na 17 rynkach, w Polsce oraz między innymi we Francji, Hiszpanii, UK, w Niemczech, we Włoszech, w Portugalii, w Belgii etc.
Łącznie przebadano ponad 18000 osób w wieku 13lat +, w tym w Polsce 1029 osób.
Pilot badania przeprowadzony był w porozumieniu z UMG, tak aby ująć wszystkie ważne elementy szerokiego tematu jakim jest muzyka.
Faza jakościowa:
Wywiady z 80 uczestnikami festiwali muzycznych przeprowadzone w trakcie trwania festiwali w badanych krajach. Czas trwania każdego wywiadu wynosił przynajmniej 45min.
Monitoring social mediów:
Analiza treści związanych z kilkoma wybranymi utworami muzycznymi.
Na podstawie zebranych danych wyodrębniliśmy różne formy zaangażowania ludzi w muzykę, a następnie na tej postawie zdefiniowaliśmy i opisaliśmy poszczególne segmenty fanów.
Końcowym elementem projektu było zebranie przykładów aktywności ze strony marek, wykorzystujących poszczególne rodzaje muzycznego zaangażowania.
Anna
Kuropatwa
Data&Insights Director
Havas Media
Kuropatwa
Data&Insights Director
Havas Media
Socjolog z 10 letnim doświadczeniem w badaniu mediów i reklamy. Od pięciu lat zajmuje się współtworzeniem strategii mediowych dla klientów Havas Media Group. Osiągnięcia: rozwój narzędzi badawczych unikalnych dla agencji, np. badanie zaangażowania konsumentów HVM Involve, rozwój narzędzia Audiovisual, zbudowanie społeczności internetowej Fabric, która jest kopalnią insightów konsumenckich.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), media, social media, social media, U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle),Charakter badania:
ilościowe, jakościoweMetody badawcze:
CAWI, desk research, IDI, web analytics - oglądalność witryn internetowych, ruch internetowy, traffic, wywiady w miejscach publicznych (na ulicy, przystanku, itp) eBranże badawcze:
agencje reklamowe, domy mediowe, agencje PR, inne typy podmiotów