# współczesna tożsamość, # dresiarze, # produkty premium, # moda, # subkultury młodzieżowe, #aspiracje młodych
Czwartek, godz. 13.30, sesja I, sale A+B+C
Jestem dresiarzem
Krótki opis idei wystąpienia:
W 2002 r. media okrzyknęły komedię E=mc2 proroctwem nadchodzących zmian w Polsce. Jej główny bohater Ramzes - wywodzący się z nizin społecznych dresiarz z łańcuchem na szyi postanawia doktoryzować się na wydziale filozofii, by awansować w hierarchii społecznej. Tak jak w filmie, anonimowi dresiarze z osiedli: Bemowa, Służewca, Pragi i wielu bliźniaczych miejsc w polskich miastach mieli zrzucić swoje uniformy i ucywilizować się, dążąc do realizowania aspiracji klas wyższych – zdobywania pieniędzy, odnoszenia sukcesu, założenia szczęśliwej rodziny… Tymczasem w maju 2016 na portalu gazeta.pl pojawia się wzmianka: Myślisz, że to typowy chłopak z twojego osiedla? Błąd. To zdjęcie z najnowszej kolekcji Adidasa, zwracając przy tym z oburzeniem uwagę na wysoką cenę - spodnie 562 zł, bluza 674 zł, czyli zdecydowanie poza zasięgiem finansowym przeciętnego Polaka. Równolegle, do dresiarza, a raczej po dresiarza ręce wyciągają takie medialne postaci jak Dawid Podsiadło, który przebiera się za niego w teledysku, czy Beata Szydło nazywająca ich solą tej ziemi. Okazuje się, że kompletnie wbrew przepowiedni Olafa Lubaszenki, dresiarz nie tylko nie ucywilizował się, ale wręcz stał się ważna figurą i punktem odniesienia w wielu dziedzinach życia społecznego, od sztuki po politykę. Do kogo więc w 2016 r. kierowany jest produkt bliźniaczo przypominający uniformy anonimowego, owianego złą sławą i obarczonego społeczną stygmą dresiarza z końcówki lat 90? Czy odbiorcą drogiego, ortalionowego uniformu są krypto-dresiarze, którzy zmienili swoje życie, ale wciąż z nostalgią wspominają czasy spędzone pod blokiem z wielkiej płyty na Bemowie? A może jest to ktoś zupełnie inny? Ktoś, dla kogo dres, dresiarz i wielka płyta po kilkunastu latach nabrały zupełnie nowego znaczenia, pozwalając manifestować współczesną, indywidualną tożsamość? Jeśli tak – co dla współczesnych Polaków oznaczają atrybuty wcześniej kojarzone z nizinami społecznymi, którym dotychczas przypisywano same negatywne znaczenia? Czy możliwym jest, by dresiarstwo stało się nowym przedmiotem aspiracji młodych, wykształconych z wielkich ośrodków? Jeśli tak, jak to możliwe i dlaczego tak się stało? W naszym wystąpieniu odpowiemy na każde z powyższych pytań. Opowiemy o zaskakującym trendzie odwrotnej aspiracyjności, który obserwujemy wśród młodych Polaków, wychodząc także poza nasz kontekst kulturowy – zjawisko zauważalne jest w wielu odległych zakątkach świata: od zachodniej Europy, przez Stany Zjednoczone, aż po osiedla Moskwy i St. Petersburga w Rosji.Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:
- Dresiarze kiedyś i dziś – ewolucja zjawiska w ujęciu historycznym
- Odwrotna aspiracyjność – wpływ globalnych influencerów na stworzenie i popularyzację trendu, oraz ukonstytuowania w wyniku tego nowych symboli statusu, dotychczasowo kojarzonych z kulturą nizin społecznych
- Nowe znaczenie dresiarstwa w kulturze hyperlinków:
- fascynacja dresiarzami jako współczesna odmiana chłopomanii
- bliźniacze zjawiska związane z klasą robotniczą występujące na całym świecie
- Zmiana paradygmatu aspiracji: oddziaływanie trendu na całość życia społecznego i jego kapitalizacja przez firmy w celu podnoszenia wartości postrzeganej marek, usług i produktów
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Odbiorcy wystąpienia na Kongresie:- zrozumieją w jakim kierunku obecnie ewoluują aspiracje i wartości wyznawane przez młodych ludzi
- poznają perspektywę młodych polskich influencerów (artystów, muzyków) dla których dresiarze są punktem wyjścia/odniesienia w twórczości i budowaniu swojego przekazu skierowanego do szerokiego grona odbiorców
- dowiedzą się do jakich wyobrażeń odwoływać się w komunikacji marek skierowanych do młodszej grupy odbiorców i otrzymają wskazówki dotyczące pozycjonowania aspiracyjnych produktów i usług do nich skierowanych
Bartłomiej
Brach
pomysłodawca
Królicza Nora
Brach
pomysłodawca
Królicza Nora
Antropolog z wykształcenia, trener debat z pasji, strateg marketingowy z zawodu. Pracował w najlepszych firmach brand consultingowych w Polsce (BNA) i w Wielkiej Brytanii (Saffron Brand Consultants). Zaangażowany w wytwarzanie młodej wiedzy. Współwprowadzał do Polski storytelling jako narzędzie analizy komunikacji i zmiany kultury organizacji. Założyciel KRÓLICZEJ NORY – sieci interpretatorów i twórców nowych zjawisk w kulturze.
Dominika
Sitnicka
Content Curator
Agora/Królicza Nora
Sitnicka
Content Curator
Agora/Królicza Nora
Rocznik 1990, absolwentka Kolegium MISH oraz Prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Jako dziennikarka kulturalna publikowała m.in. w ”Magazynie”, ”Dwutygodniku” ”Res Publice” oraz ”Krytyce Politycznej”. Interesuje się literaturą i krytyką literacką oraz muzyką, a zwłaszcza hip-hopem.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), social media, social media, U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle)Charakter badania:
jakościoweMetody badawcze:
desk research, etnografia online, IDI, IDI realizowane on-line, semiotykaBranże badawcze:
agencje reklamowe, domy mediowe, agencje PR, firmy internetowe, portale, e-commerce, inne instytuty/agencje badawcze, pozostałe rodzaje usług, pozostałe sektory przemysłu (chemiczny, tekstylia, etc.)