# innowacje, # zaangażowanie społeczne, # kultura, # marka, # Millenialsi, # manifest, # insighty, # semiotyka
Czwartek, godz. 16.00, sesja IV, sale A+B+C
Manifest kulturowy marki - jak stworzyć markę ważną dla Millennialsów
Krótki opis idei wystąpienia:
Manifesty powstają wówczas, gdy ważne w danym momencie i społeczeństwie znaczenia nie znajdują ujścia, nie mogą zostać wyrażone gdy jakiś obszar kultury przestaje nadążać za rzeczywistością, za potrzebami ludzi. Dobry manifest skutecznie trafia w czuły punkt kultury. Oddaje narastające w kulturze napięcie, dając jednocześnie wytyczne, jak to napięcie rozwiązać. Jakie wykorzystać praktyki, które zbudują zaangażowanie społeczne. Dobry manifest jest inspiracją do tworzenia znaczeń i opowieści kluczowych w danym społeczno-kulturowym otoczeniu. Podobnie, jak ruchy społeczne czy artystyczne, marki, które świadomie i skutecznie włączają się do działania, a swoje strategie formułują w postaci manifestów kulturowych, działają efektywniej i są bardziej autentyczne. Marki oparte na aktywizacji i działaniu wynikającym z kluczowego kulturowego napięcia postrzegane są jako innowacyjne, aktualne i autentyczne. Kreując nowe, kulturowo aktualne tożsamości i stymulując przynależność do grupy, stanowią atrakcyjną komercyjnie alternatywę dla Millenialsów. Tworzone przez nie innowacje, oparte na zaobserwowaniu kluczowych zmian społecznych, stają się skutecznym narzędziem do kreowania określonej wizji rzeczywistości.Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:
- Tradycja manifestów – jak manifesty inicjowały powstanie innowacji.
- Kulturowy sens manifestów - od ideologii do kulturowej manifestacji/działania/wyrażania/ekspresji (przykłady manifestów w kulturze i sztuce, jak idee zaprzęgają znaczenie do działania).
- Brand manifesto vs manifest kulturowy – czym jest manifest kulturowy marki i jak może organizować jej działania czyniąc ją żywą, autentyczną i aktualną (zakres poruszanych kwestii, poziom opisu).
- Czym różni się marka aktualna kulturowa od marki opartej na aktualnym manifeście kulturowym – case studies (Lush vs Dove, Chipotle vs KFC etc.).
- Dlaczego oparcie marki na idei manifestu kulturowego jest ważne i jak to zrobić?
- Dlaczego marka jako manifest kulturowy jest atrakcyjną komercyjnie alternatywą dla Millenialsów?
- Czy manifest kulturowy zastąpi CSR?
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Wiedza na temat kulturowego zakorzenienia marki.Jak wykorzystać kulturę do tworzenia innowacji?
Jak stworzyć skuteczną markę opartą na idei manifestu kulturowego?
Dlaczego marki jako manifesty kulturowe są atrakcyjne z punktu widzenia Millenialsów?
Jak napisać manifest kulturowy marki?
Przykłady zidentyfikowanych napięć i problemów kulturowych, niezbędnych do budowania manifestu.
Opis kprojektu badawczego:
Projekt podzielony został na dwie części:- Analizy case studies marek, które oparły swoje działania na formie manifestu kulturowego. Analiza semiotyczno-kulturowa pokazująca mechanizmy działania tych marek oraz ich relację do kultury i trendów związanych ze zjawiskiem Millenialsów.
- Warsztat kreatywny z wykorzystaniem metody design thinking łączący perspektywę ekspercką i konsumencką. Celem warsztatu jest zdiagnozowanie i opisanie wizerunku marek aktualnych kulturowo oraz tych opartych na manifestach kulturowych, w grupie osób odpowiadającej definicji Millenialsów.
Paulina
Goch-Kenawy
semiotyk/partner afiliowany
Semiosfera, Heuristica
Goch-Kenawy
semiotyk/partner afiliowany
Semiosfera, Heuristica
Semiotyk, filozofka, badacz kultury i konsultant z wieloletnim doświadczeniem rynkowym. Założycielka bloga poświęconego semiotyce komercyjnej Semiosfera. Afiliowany Partner w Heuristica Strategy Design. Wykładowca, autorka licznych artykułów, a także wystąpień na temat kształtowania strategii i działań marek w oparciu o wiedzę płynącą z otaczającej nas rzeczywistości kulturowej. Prowadziła projekty na potrzeby marek na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Współpracowała z międzynarodowymi agencjami semiotycznymi. Moderator Design Thinking.
Anna
Niewiadomy
Senior Consultant
Spark Strategy
Niewiadomy
Senior Consultant
Spark Strategy
Badacz kultury i strateg z kilkuletnim doświadczeniem. Wykładowca, doktor nauk społecznych z zakresu semiotyki społecznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała w takich firmach jak: BNA, Semiotic Solutions, Stratosfera. Pracowała dla polskich i zagranicznych marek. Autorka artykułów w prasie branżowej oraz naukowej z zakresu metodologii semiotycznej i strategii marketingowej.
Maciej
Biedziński
Cultural Insight and Strategy Consultant
Touchideas
Biedziński
Cultural Insight and Strategy Consultant
Touchideas
Analityk kulturowy, semiotyk i strateg z ponad 9 letnim doświadczeniem w marketingu i badaniach. Ekspert insightu kulturowego w Touchideas – firmie projektującej innowacje, marki i produkty. Badacz semiotyczny i konsultant w międzynarodowych projektach brandingowych i komunikacyjnych.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja)Charakter badania:
jakościoweMetody badawcze:
semiotykaBranże badawcze:
kosmetyki/higiena – produkcja FMCG, przemysł samochodowy, słodycze – produkcja FMCG, żywność – produkcja FMCG