# analiza trendu, # adulting, # dorosłość, # redefiniowanie dorosłości
Czwartek, godz. 14.00, sesja II, sale D+E+F
Nie łatwo być dorosłym!... A trzeba?
Krótki opis idei wystąpienia:
Coś się z nami stało takiego, że nie chcemy być dorośli… Ja, jak byłam mała, to bardzo chciałam być dorosłą! Przede wszystkim z myślą o tylu fajnych rzeczach, które będę mogła robić (np. chodzić sama do kina, kupować sobie lody, kiedy tylko zechcę, wracać późno do domu, prowadzić samochód i kupić sobie psa) lub tych niefajnych, których nie będę musiała robić (np. chodzić do szkoły, nosić czapkę, jeść zupę itp.). I jakoś nigdy nie myślałam z niechęcią, o tych wszystkich rzeczach, które będę musiała robić jako osoba dorosła. Niezależnie od tego ”zestawu”, który pewnie był dla każdego trochę różny, dorosłym się stawało i już. Jedni wcześniej, a inni później przekraczali tę granicę, ale potem to już był stan nieodwracalny. Używane przez Millenialsów słowo (czasownik) ”adulting” temu doświadczeniu zaprzecza. Oznacza ono robienie rzeczy, które robią dorośli i podejmowanie ich odpowiedzialności, jak np. praca od 9.00-17.00, płacenie czynszu i podatków, robienie różnych nudnych i żmudnych, ale koniecznych rzeczy itp. Ale w pojęciu tym zawarte jest też to, że dorosłym można być na chwilę (dłuższą lub krótszą), ale potem można wrócić ponownie do bycia dzieckiem, do stanu beztroski, zabawy i braku odpowiedzialności. Czyli dorosłym można po prostu bywać od czasu do czasu, granicę przekraczać w tę i w tamtą stronę! Różnorakich manifestacji dla tego trendu sporo: place zabaw dla dorosłych, popularność książek pisanych dla dzieci lub nastolatków wśród dorosłych (podobnie filmów), dorosłe dzieci mieszkające z rodzicami, odkładanie zakładania rodziny, akademiki dla dorosłych, wyjazdy na kolonie dla dorosłych, a nawet zajęcia ”przedszkolne” (lepienie z gliny, nawlekanie koralików, malowanie kolorowanek itp.). Czy jest to ucieczka od dorosłości w trudnych czasach, czy może jest to redefiniowanie dorosłości i fundamentalne zmiany w naszej kulturze? W każdym razie, marki zauważają ten trend. Jedne podsuwają kolejne zabawki, a inne proponują pomoc, edukację, naukę bycia dorosłym.Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:
- Odraczanie dorosłości – trend nowy, czy stary? Na czym polega i skąd się to bierze. Co oznacza dla jednostek i dla naszej kultury?
- Czym jest ”dorosłość”; analiza ”kodów dorosłości”.
- Przejawy i manifestacje trendu w różnych dziedzinach.
- Sposoby adresowania trendu przez marki.
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Dostarczenie wiedzy, inspiracji i insightów. Diagnoza/ synteza wiedzy na temat aktualnego, globalnego trendu kulturowego i konsumenckiego, dotykającego ważnego segmentu ludzi młodych (ale także starszych). Barbara
Frątczak-Rudnicka
konsultantka ds. badań
4P research mix
Frątczak-Rudnicka
konsultantka ds. badań
4P research mix
Jestem absolwentką Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1978 r.) i jego wieloletnim pracownikiem (do 2007 r.). Jako stypendystka Fulbrighta studiowałam zachowania konsumenckie na Uniwersytecie Wisconsin (1990/1991). Od wieku lat prowadzę w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego zajęcia na temat marketingu społecznego i politycznego, zachowań konsumenckich, komunikacji marketingowej i trendów konsumenckich. W badaniach marketingowych pracuję od 1992 r. (DEMOSKOP 1992-2002). Od 2003 r. jestem członkiem zarządu firmy badawczej 4P research mix. Specjalizuję się w badaniach komunikacji marketingowej (w tym metodą analizy semiotycznej), segmentacyjnych, eksploracji potrzeb i zachowań konsumentów oraz w analizie trendów konsumenckich. Wiele uwagi poświęciłam grupom konsumenckim: dzieciom oraz ludziom starszym. Publikuję na tematy związane z marketingiem i badaniami konsumenckimi.
Obszary badawcze:
inny, insighty konsumenckieCharakter badania:
jakościoweMetody badawcze:
desk research, semiotykaBranże badawcze:
inne typy podmiotów