# metody badawcze UX, # badania jakościowe, # badania ilościowe, # NPS, # Customer Experience

Piątek, godz. 11.50, sesja VIII, sale A+B+C

Ognisty romans czy małżeństwo z rozsądku? – czy skala NPS faktycznie odzwierciedla emocje związane z doświadczeniem klienta dostarczanym przez markę.

Krótki opis idei wystąpienia:

W ramach budowania strategii Customer Experience zadałyśmy sobie pytanie, czy jest możliwość, żeby zmierzyć poziom emocji związanych z marką oraz odnieść ją do skali NPS, z której firma korzysta jako wyznacznika CX. Na panelu internetowym przeprowadziłyśmy badanie na próbie 599 klientów firm telekomunikacyjnych, których poprosiłyśmy o napisanie listu miłosnego, rozwodowego lub ostrzegawczego do swojego operatora. Zebrane w ten sposób dane semantyczne porównałyśmy z wynikami miernika NPS. I okazało się, że Polacy nie są zimnymi rybami Północy pozbawionymi emocji i na wszystko patrzącymi racjonalnie. W naszym wystąpieniu będziemy chciały pokazać, że emocjonalne zabarwnienie skali NPS nie odbiega od światowego standardu.

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. krótki wstęp o skali NPS w Polsce i nie tylko
  2. założenia badawcze w kontekście pomiaru CX
  3. metodologia badania: połączenie metod ilościowych i jakościowych wykorzystujących metody z obszaru CX
  4. wyniki: analiza semantyczna listów oraz ich przełożenie na NPSa
  5. dyskusja wyników w odniesieniu do skali NPS

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

  • Łączenie badań jakościowo-ilościowych dla obszaru CX
  • Wykorzystanie metod storytellingowych i narracyjnych do badania sentymentu
  • Pokazanie poziomu sentymentu w odniesieniu do skali NPS w Polsce

Opis projektu badawczego:

W ramach przygotowania strategii Customer Experience pojawiło się wiele pytań odnoszących się zarówno do wartości skali NPS jako ogólnego miernika CX jak i tego, czy w Polsce poziom sentymentu reprezentowany przez NPS faktycznie odzwierciedla emocjonalny poziom zaangażowania klienta w markę. Łącząc siły oraz doświadczenie specjalistów UX oraz badań marketingowych, stworzyłyśmy dość nietypowe badanie ilościowo- jakościowe. Na panelu badawczym online poprosiłyśmy 599 klientów wszystkich operatorów telefonii komórkowej w Polsce, żeby napisali do swojego operatora list miłosny, rozwodowy lub ostrzegawczy. Celem tego ćwiczenia była próba zebrania materiału do semantycznej analizy sentymentu wobec operatora. W ramach badania poprosiłyśmy także o ocenę operatora na skali NPS, co pozwoliło nam zrozumieć poziom emocjonalnego zaangażowania na różnych poziomach. Wyniki okazały się o tyle zaskakujące, że pokazały, że Polacy potrafią zarówno kochać, jak i nienawidzić dostawców telefonii komórkowej i nie mają specjalnie problemu z wyrażaniem swoich emocji. Nasze wyniki pokazują, że skala NPS jest adekwatna do polskiego temperamentu i że nie należy jej w Polsce zmieniać, żeby ją dopasować do narodowej skali emocjonalnej. Chociaż obie zdajemy sobie sprawę z ograniczeń i niedoskonałości wskaźnika NPS jako jedynej prostej odpowiedzi na wszystkie pytania związane z Customer Experience to wierzymy, że nasze wyniki rozwiewają choć jeden z problemów z nią związanych.
balcer Agnieszka
Balcer


kierownik badań marketingowych
P4

Psycholog, od kilkunastu lat związana z badaniami marketingowymi. Od 6 lat prowadzi projekty badawcze w Play, od 5 lat kieruje zespołem badań marketingowych, wraz z którym wspiera działania wszystkich pionów biznesowych. Od 2015 roku pracuje ze studentami na studiach podyplomowych na SGH i SWPS.

Agnieszka
Szóstek


Konsultant
P4

Bazując na piętnastoletnim doświadczeniu, dr Agnieszka Szóstek zajmuje się strategicznym zarządzaniem designem oraz prowadzi projekty mające na celu stworzenie innowacyjnych rozwiązań przy wykorzystaniu procesu zorientowanego na użytkownika. Przez ostatnie cztery lata blisko współpracuje z Play, gdzie została zaproszona, żeby wprowadzić do firmy myślenie projektowe. Agnieszka współpracowała z Allegro, BZWBK, PZU, Netią, Tatrzańskim Parkiem Narodowym, Śląskim Urzędem Wojewódzkim i innymi firmami oraz organizacjami poszukującymi pomysłu na to, jak tworzyć emocjonalną wartość swojej marki w oczach klientów. Poza tym Agnieszka wykłada w Polsce i za granicą projektowanie Customer Experience. Agnieszka ukończyła studia magisterskie z projektowania interakcji, a następnie zrobiła doktorat na wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice w Eindhoven w Holandii. Filozofię swojego działania Agnieszka opowiedziała na TEDx Warsaw w roku 2013.

Obszary badawcze:

zarządzanie relacjami z klientami (jakość obsługi, satysfakcja)

Charakter badania:

ilościowe, jakościowe

Metody badawcze:

CAWI

Branże badawcze:

telekomunikacja (sieciowa i mobilna)

 

Kontakt

Na zlecenie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii i Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku obsługę XVII Kongresu zapewnia firma ORA&Funksters Wszelkie pytania, wątpliwości i uwagi dotyczące Kongresu prosimy kierować na adres: Biuro Organizacji Kongresu Badaczy Rynku i Opinii ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa tel. (22) 649 97 74 lub 511 117 221, e-mail: kongres@ptbrio.pl
 

Partnerzy:

marketingprzykawie3 nowymarketingGazeta logo socialpress zzinteria

Ważne: strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej.