# segmentacja, # żeglarstwo, # model biznesowy, # e-commerce, # aplikacja, # projektowanie, # portal, # service design
Piątek, godz. 12.10, sesja VII, Congres Hall
Projektowanie innowacji napędzanej wiatrem.
Krótki opis idei wystąpienia:
Przedstawimy proces badawczy wspierający projektowanie aplikacji mobilnej i serwisu dedykowanego żeglarzom. Był on prowadzony na styku tradycyjnej, państwowej organizacji PZŻ oraz innowacyjnego, odważnego start-upu, chcącego przełamać satus quo i przyzwyczajenia środowiska żeglarskiego. Badania prowadzone w duchu service design dostarczyły wiedzy i rekomendacji do stworzenia nowego portalu i aplikacji mobilnej sailing.org.pl. W efekcie kumulacji wiedzy wypracowano użyteczną typologię i zestaw person, którymi posługiwaliśmy się przy projektowaniu modelu biznesowego i funkcjonalności. Celem stworzonych narzędzi jest integracja społeczności żeglarskiej i podniesienie jakości usług dedykowanych tej grupie. W interdyscyplinarny projekt byli zaangażowani badacze, żeglarze, działacze organizacji sportowych, dziennikarze, eksperci i przedstawiciele biznesu. Projekt stanowi przykład spotkania konserwatywnego środowiska żeglarskiego z nową technologią i dynamicznym podejściem do biznesu. Pracowaliśmy na styku 90-letniej organizacji i nowopowstałej firmy, wprowadzając obie w świat konsumentów i definiując kluczowe potrzeby. W codziennej pracy zderzaliśmy perspektywę elitarnego sportu, państwowej organizacji, małego butiku badawczego, nowoczesnego biznesu i różnych typów użytkowników. W efekcie wspólnej pracy wyłonił się obraz spójnej platformy biznesowo – komunikacyjnej stworzonej dla rynku, który od dawna czekał na innowację.Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:
- Gdzie woda a gdzie ląd – rysowanie mapy projektu
- Jaki mundur dla kogo – nie ma kogoś takiego jak „typowy żeglarz”
- Które żagle stawiamy najpierw - określenie funkcji portalu i aplikacji
- Jak sprawić, żeby zawsze wiało - budowa modelu biznesowego
- Przechyły i przechyły – łączenie perspektyw
- Po przybiciu do portu - wnioski badaczy
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się efektom procesu projektowego prowadzonego dla Klienta i kategorii, które do tej pory miały bardzo niewiele do czynienia ze światem marketingu, reklamy i innowacji. Opowiemy o doświadczeniach, wzlotach i upadkach, w pracy nad rewolucją w środowisku, które wysoko ceni tradycję i brak zmian. Przedstawimy jak wejść w rolę badacza tam, gdzie dane stanowią co najwyżej ciekawostkę science-fiction. Jednocześnie przybliżymy obraz ciekawego, spójnego i wielowątkowego procesu, w którym udało się pogodzić pozornie sprzeczne perspektywy i przekuć je na efektywne rozwiązania digital i mobile.Opis projektu badawczego:
Wychodząc od tradycyjnych celów statutowych PZŻ oraz założeń biznesowych nowej spółki, zrealizowaliśmy proces badawczy, którego celem było przygotowanie pierwszej rewolucji technologicznej w świecie polskiego żeglarstwa. Celem projektu badawczego z sailing.org.pl był opis społeczności żeglarskiej w Polsce oraz ocena potencjału tej grupy pod względem wprowadzenia nowej platformy i aplikacji mobilnej dedykowanej żeglarzom. Proces miał charakter eksploracyjny i trwał 6 miesięcy. Rozpoczął się analizą desk research, w której zmapowaliśmy kluczowe gałęzie biznesu, określiliśmy kluczowych graczy, opisaliśmy obszary żeglowne oraz tradycje i etos żeglarski w Polsce. Wyniki przedstawiliśmy w odniesieniu do krajów o rozwiniętej kulturze żeglarstwa. W kolejnym kroku oszacowaliśmy przy pomocy ogólnopolskich badań ilościowych liczbę i profil żeglarzy, wraz z częstością pływania i stopniem zanurzenia w żeglarski styl życia. Kolejnym krokiem były badania jakościowe na Mazurach, nad Bałtykiem i w destynacjach zagranicznych. Podczas tych badań rozmawialiśmy o potrzebach, oczekiwaniach, marzeniach i bolączkach żeglarzy rodzimych i podróżujących na Morzu Północnym czy Adriatyku. Porównaliśmy standard usług i dostępną ofertę w różnych obszarach geograficznych, aby stworzyć mapę rozbieżności pomiędzy Polską a resztą świata żeglarskiego. W ogólnopolskim badaniu U&A podjęliśmy próbę nakreślenia portretu polskiego żeglarza. Pytaliśmy o zwyczaje związane z żeglowaniem, postawy i wartości, początki i rozwój doświadczeń aż po ocenę szlaków żeglownych i jakości usług w rodzimych destynacjach. Znaczna część badania była poświęcona potrzebom informacyjnym i sposobom organizacji wyjazdów żeglarskich ze szczególnym uwzględnieniem dostępności usług online. Na bazie danych stworzyliśmy segmentację i typologię żeglarzy, prezentując persony stanowiące bazę w procesie projektowania funkcjonalności portalu i aplikacji mobilnej. Wykorzystując dane z badania prowadziliśmy warsztaty z Klientem, układając rekomendacje w optymalny model biznesowy i zakres usług serwisu sailing.org.pl. W efekcie procesu łączącego różne doświadczenia, potrzeby i podejścia metodologiczne, składającego się z wielu iteracji i spotkań zespołu projektowego, z dumą prezentujemy portal dla żeglarzy, którego premiera odbyła się na początku czerwca 2016 roku. Marcin
Ślęzak
Brand Manager
sailing.org.pl
Ślęzak
Brand Manager
sailing.org.pl
Kaja
Baszkiewicz
konsultant
CODE Design
Baszkiewicz
konsultant
CODE Design
Absolwentka UJ, socjolog, praktyk w dziedzinie badań jakościowych, etnograficznych oraz UX. W Code Design odpowiedzialna za badania w procesach projektowych i wsparcie prac strategicznych przy tworzeniu innowacyjnych produktów i usług, modeli biznesowych oraz strategii marki i komunikacji. Doświadczenie zdobywała w firmach badawczych oraz w agencjach reklamowych i konsultingowych, wspierając działy strategii i insightów konsumenckich. Przeprowadziła setki procesów badawczych dla korporacji (eksploracje, testy konceptów, komunikacji, ofert, produktów, satysfakcji, NPD). Ostatnio swoim doświadczeniem i wiedzą na temat potrzeb i zachowań konsumenckich, trendów, nowych technologii i modeli biznesowych wspiera również środowisko startupów. Zróżnicowane doświadczenie i łączenie perspektyw wielu kategorii i podejść, otwartość i wyczucie potrzeb oraz trendów, pozwala jej elastycznie reagować na potrzeby klientów, identyfikować i odkrywać nowe szanse i możliwości i rekomendować najefektywniejsze biznesowo rozwiązania, w oparciu o prawdziwe i mocne insighty.
Wojciech
Ciemniewski
badacz, właściciel
Combine
1984-2016
Ciemniewski
badacz, właściciel
Combine
1984-2016
Od 10 lat był związany z badaniami rynku i opinii publicznej, w szczególności z badaniami internetowymi. Zdobywał doświadczenie pracując dla największych polskich i międzynarodowych marek między innymi w branży finansowej, e-commerce, FMCG, alkoholowej, usługowej, doradczej i III sektora. Absolwent psychologii społecznej na SWPS w specjalności badań rynku, marketingu, szkoleń, HR i naukowej. Uczestnik wielu projektów naukowych, w tym międzynarodowych projektów R&D w ramach Programów Ramowych Komisji Europejskiej.
Obszary badawcze:
nsighty konsumenckie, konsulting badawczy, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle)Charakter badania:
ilościowe, jakośoioweMetody badawcze:
CAWI, desk research, etnografia, FGI, IDI, obserwacja uczestnicząca lub nieuczestniczącaBranże badawcze:
firmy internetowe, portale, e-commerce, hotelarstwo, gastronomia, turystyka