# segmentacja, # żeglarstwo, # model biznesowy, # e-commerce, # aplikacja, # projektowanie, # portal, # service design

Piątek, godz. 12.10, sesja VII, Congres Hall

Projektowanie innowacji napędzanej wiatrem.

Krótki opis idei wystąpienia:

Przedstawimy proces badawczy wspierający projektowanie aplikacji mobilnej i serwisu dedykowanego żeglarzom. Był on prowadzony na styku tradycyjnej, państwowej organizacji PZŻ oraz innowacyjnego, odważnego start-upu, chcącego przełamać satus quo i przyzwyczajenia środowiska żeglarskiego. Badania prowadzone w duchu service design dostarczyły wiedzy i rekomendacji do stworzenia nowego portalu i aplikacji mobilnej sailing.org.pl. W efekcie kumulacji wiedzy wypracowano użyteczną typologię i zestaw person, którymi posługiwaliśmy się przy projektowaniu modelu biznesowego i funkcjonalności. Celem stworzonych narzędzi jest integracja społeczności żeglarskiej i podniesienie jakości usług dedykowanych tej grupie. W interdyscyplinarny projekt byli zaangażowani badacze, żeglarze, działacze organizacji sportowych, dziennikarze, eksperci i przedstawiciele biznesu. Projekt stanowi przykład spotkania konserwatywnego środowiska żeglarskiego z nową technologią i dynamicznym podejściem do biznesu. Pracowaliśmy na styku 90-letniej organizacji i nowopowstałej firmy, wprowadzając obie w świat konsumentów i definiując kluczowe potrzeby. W codziennej pracy zderzaliśmy perspektywę elitarnego sportu, państwowej organizacji, małego butiku badawczego, nowoczesnego biznesu i różnych typów użytkowników. W efekcie wspólnej pracy wyłonił się obraz spójnej platformy biznesowo – komunikacyjnej stworzonej dla rynku, który od dawna czekał na innowację.

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. Gdzie woda a gdzie ląd – rysowanie mapy projektu
  2. Jaki mundur dla kogo – nie ma kogoś takiego jak „typowy żeglarz”
  3. Które żagle stawiamy najpierw - określenie funkcji portalu i aplikacji
  4. Jak sprawić, żeby zawsze wiało - budowa modelu biznesowego
  5. Przechyły i przechyły – łączenie perspektyw
  6. Po przybiciu do portu - wnioski badaczy

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się efektom procesu projektowego prowadzonego dla Klienta i kategorii, które do tej pory miały bardzo niewiele do czynienia ze światem marketingu, reklamy i innowacji. Opowiemy o doświadczeniach, wzlotach i upadkach, w pracy nad rewolucją w środowisku, które wysoko ceni tradycję i brak zmian. Przedstawimy jak wejść w rolę badacza tam, gdzie dane stanowią co najwyżej ciekawostkę science-fiction. Jednocześnie przybliżymy obraz ciekawego, spójnego i wielowątkowego procesu, w którym udało się pogodzić pozornie sprzeczne perspektywy i przekuć je na efektywne rozwiązania digital i mobile.

Opis projektu badawczego:

Wychodząc od tradycyjnych celów statutowych PZŻ oraz założeń biznesowych nowej spółki, zrealizowaliśmy proces badawczy, którego celem było przygotowanie pierwszej rewolucji technologicznej w świecie polskiego żeglarstwa. Celem projektu badawczego z sailing.org.pl był opis społeczności żeglarskiej w Polsce oraz ocena potencjału tej grupy pod względem wprowadzenia nowej platformy i aplikacji mobilnej dedykowanej żeglarzom. Proces miał charakter eksploracyjny i trwał 6 miesięcy. Rozpoczął się analizą desk research, w której zmapowaliśmy kluczowe gałęzie biznesu, określiliśmy kluczowych graczy, opisaliśmy obszary żeglowne oraz tradycje i etos żeglarski w Polsce. Wyniki przedstawiliśmy w odniesieniu do krajów o rozwiniętej kulturze żeglarstwa. W kolejnym kroku oszacowaliśmy przy pomocy ogólnopolskich badań ilościowych liczbę i profil żeglarzy, wraz z częstością pływania i stopniem zanurzenia w żeglarski styl życia. Kolejnym krokiem były badania jakościowe na Mazurach, nad Bałtykiem i w destynacjach zagranicznych. Podczas tych badań rozmawialiśmy o potrzebach, oczekiwaniach, marzeniach i bolączkach żeglarzy rodzimych i podróżujących na Morzu Północnym czy Adriatyku. Porównaliśmy standard usług i dostępną ofertę w różnych obszarach geograficznych, aby stworzyć mapę rozbieżności pomiędzy Polską a resztą świata żeglarskiego. W ogólnopolskim badaniu U&A podjęliśmy próbę nakreślenia portretu polskiego żeglarza. Pytaliśmy o zwyczaje związane z żeglowaniem, postawy i wartości, początki i rozwój doświadczeń aż po ocenę szlaków żeglownych i jakości usług w rodzimych destynacjach. Znaczna część badania była poświęcona potrzebom informacyjnym i sposobom organizacji wyjazdów żeglarskich ze szczególnym uwzględnieniem dostępności usług online. Na bazie danych stworzyliśmy segmentację i typologię żeglarzy, prezentując persony stanowiące bazę w procesie projektowania funkcjonalności portalu i aplikacji mobilnej. Wykorzystując dane z badania prowadziliśmy warsztaty z Klientem, układając rekomendacje w optymalny model biznesowy i zakres usług serwisu sailing.org.pl. W efekcie procesu łączącego różne doświadczenia, potrzeby i podejścia metodologiczne, składającego się z wielu iteracji i spotkań zespołu projektowego, z dumą prezentujemy portal dla żeglarzy, którego premiera odbyła się na początku czerwca 2016 roku.
Marcin
Ślęzak


Brand Manager
sailing.org.pl



baszkiewicz Kaja
Baszkiewicz


konsultant
CODE Design

Absolwentka UJ, socjolog, praktyk w dziedzinie badań jakościowych, etnograficznych oraz UX. W Code Design odpowiedzialna za badania w procesach projektowych i wsparcie prac strategicznych przy tworzeniu innowacyjnych produktów i usług, modeli biznesowych oraz strategii marki i komunikacji. Doświadczenie zdobywała w firmach badawczych oraz w agencjach reklamowych i konsultingowych, wspierając działy strategii i insightów konsumenckich. Przeprowadziła setki procesów badawczych dla korporacji (eksploracje, testy konceptów, komunikacji, ofert, produktów, satysfakcji, NPD). Ostatnio swoim doświadczeniem i wiedzą na temat potrzeb i zachowań konsumenckich, trendów, nowych technologii i modeli biznesowych wspiera również środowisko startupów.

Zróżnicowane doświadczenie i łączenie perspektyw wielu kategorii i podejść, otwartość i wyczucie potrzeb oraz trendów, pozwala jej elastycznie reagować na potrzeby klientów, identyfikować i odkrywać nowe szanse i możliwości i rekomendować najefektywniejsze biznesowo rozwiązania, w oparciu o prawdziwe i mocne insighty.


Wojciech
Ciemniewski


badacz, właściciel
Combine
1984-2016

Od 10 lat był związany z badaniami rynku i opinii publicznej, w szczególności z badaniami internetowymi. Zdobywał doświadczenie pracując dla największych polskich i międzynarodowych marek między innymi w branży finansowej, e-commerce, FMCG, alkoholowej, usługowej, doradczej i III sektora. Absolwent psychologii społecznej na SWPS w specjalności badań rynku, marketingu, szkoleń, HR i naukowej. Uczestnik wielu projektów naukowych, w tym międzynarodowych projektów R&D w ramach Programów Ramowych Komisji Europejskiej.

Obszary badawcze:

nsighty konsumenckie, konsulting badawczy, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle)

Charakter badania:

ilościowe, jakośoiowe

Metody badawcze:

CAWI, desk research, etnografia, FGI, IDI, obserwacja uczestnicząca lub nieuczestnicząca

Branże badawcze:

firmy internetowe, portale, e-commerce, hotelarstwo, gastronomia, turystyka

 

Kontakt

Na zlecenie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii i Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku obsługę XVII Kongresu zapewnia firma ORA&Funksters Wszelkie pytania, wątpliwości i uwagi dotyczące Kongresu prosimy kierować na adres: Biuro Organizacji Kongresu Badaczy Rynku i Opinii ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa tel. (22) 649 97 74 lub 511 117 221, e-mail: kongres@ptbrio.pl
 

Partnerzy:

marketingprzykawie3 nowymarketingGazeta logo socialpress zzinteria

Ważne: strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej.