# innowacje, # Nissan Leaf, # aplikacje mobilne, # testy użyteczności aplikacji, # eMobility, # design thinking, # Everett Rogers, # trendsetters, # prototypowanie, # samochód elektryczny, # user experience (UX), # Customer Journey Map, # profil socjodemograficzny, # infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych, użytkownicy
Piątek, godz. 10.40, sesja V, sale A+B+C
Rocky Road to eMobility
Krótki opis idei wystąpienia:
Projekt eMobility realizowany przez Enspirion, spółkę Grupy Kapitałowej ENERGA, miał na celu wypracowanie optymalnego modelu biznesowego w obszarze e-mobilności, czyli wykorzystania samochodów elektrycznych wśród odbiorców indywidualnych i przedsiębiorstw. Głównym wyzwaniem, przed którym stał Enspirion było wprowadzenie na rynek wysoce innowacyjnych produktów i usług, które są dopiero na etapie rozwijania na równoległych rynkach, np. autobusy elektryczne w Chinach lub taksówki elektryczne w Mardycie. Kluczowy problem Klienta to wybór model biznesowego, a także: - wykorzystanie potencjału innowacji i znalezienie niszy na tworzącym się rynku samochodów elektrycznych w Polsce, - identyfikacja kluczowych potrzeb potencjalnych klientów, - przygotowanie i testowanie produktów i usług w taki sposób, aby spełniały oczekiwania klientów docelowych i odniosły rynkowy sukces. Inny Format współpracował z Enspirionem od etapu konceptualizacji produktów i usług związanych z wdrożeniem e-mobilności. Głównym wyzwaniem, przed którym stanęli badacze, to brak możliwości zaprojektowania badania obejmującego użytkowników podobnych produktów i usług, gdyż w aglomeracji trójmiejskiej jest zaledwie kilkudziesięciu użytkowników samochodów elektrycznych. W projekcie pojawiła się konieczność ”stworzenia” szerszej grupy użytkowników produktów i usług związanych z samochodami elektrycznymi. Na potrzeby projektu eMobility powstała eksperymentalna grupa użytkowników aut elektrycznych i towarzyszącej im infrastrukturze sieci ładowania. Grupa korzystająca z prototypów rozwiązań w zakresie współużytkowania aut i infrastruktury wypożyczeń dała nieocenione insighty. Dane do rozwoju produktów i usług (doświadczenia, emocje, problemy, oczekiwania, potrzeby, funkcjonalności) uzupełniane są o badania grupy trendsetterów, kluczowych partnerów itp. Kluczowe wyzwania dla agencji badawczej w porjekcie eMobility to: - stworzenie grup testerów o różnym charakterze i nastawieniu do innowacji w oparciu o teorię E.Rogersa: grupa innowatorów, wcześni naśladowcy, wczesna większość, - skupienie się na całym procesie korzystania z usługi (customer journey map) i dobór odpowiednich narzędzi z obszaru user experience, service design oraz metod etnograficznych, - konieczność stworzenia zespołu badawczo-rozwojowego z Klientem, regularne dostarczanie wyników badań do budowania modelu biznesowego z wykorzystaniem Lean Canvas, wspólny warsztat poświęcony wynikom badania i wypracowanie rekomendacji do zastosowania w dalszej pracy nad wdrażaniem usługi z użyciem visual thinking. Kluczowy wniosek: Aby skutecznie zaadaptować innowacyjną usługę na rynku, trzeba ją testować i weryfikować. Grupy o rożnym nastawieniu do innowacji dostarczają wiedzy o bardzo rożnym charakterzePlan wystąpienia w najważniejszych punktach:
- Idea i charakter projektu eMobility: a) e-mobilność w innych krajach vs e-mobilność w Polsce,
b) bazowe elementy usługi – flota samochodów elektrycznych, carsharing, terminale ładowania, system IT, aplikacje mobilne, - Jak poradziliśmy sobie z wyzwaniami w projekcie badawczym w ramach eMobility: a) stworzenie grup testowych: profil socjodemograficzny trendsetterów, Customer Advisory Board, projektowanie grupy quasi-eksperymentalnej,
b) zagadnienia badawcze: badanie potrzeb, oczekiwań, doświadczeń użytkowników infrastruktury samochodów elektrycznych (customer journey map), prototypowanie (testy użyteczności); badania zachowań versus deklaracje, - opracowanie praktycznych wniosków i rekomendacji płynących z badań dotyczące minimalnych funkcjonalności usługi. 3. Projekt eMobility – lessons learned.
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Korzyści dla uczestników Kongresu płynące z wystąpienia to przede wszystkim:- konkretne rozwiązania badawcze do zastosowania w procesie tworzenia, adaptowania innowacyjnych usług i produktów;
- inspiracja i praktyczne przykłady, jak podchodzić do tworzenia quazi-eksperymentalnych grup badawczych;
- praktyczne przykłady korzystania z metodologii design thinking, badań UX, Customer Journey Map w branżach niekoniecznie związanych z rozwiązaniami IT;
- wskazówki jak układać współpracę z klientem, którego produkt/usługa nieustannie ewoluuje.
Opis projektu badawczego:
Nadrzędnym celem badań prowadzonych w ramach projektu eMobility było dostarczenie danych do weryfikacji oferty biznesowej dotyczącej użytkowania aut elektrycznych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, m.in. aplikacje mobilne do rezerwacji aut, terminale ładowania, wallbox. Aby to osiągnąć zrealizowano badania, które pozwalały na niestandardowe podejście, a jednocześnie gwarantowały optymalną ilość i jakość danych do analizy. To co było dla nas ważne, to spojrzenie na produkt i usługę e-mobilności przez pryzmat metod design thinking przy jednoczesnym niezaniedbywaniu ”tradycyjnych” narzędzi badawczych. Posiłkując się schematem Christiana Rohrera, wykorzystaliśmy zarówno atuty podejścia behawioralnego, jak i badania opinii – czyli zderzyć co ludzie mówią z tym, co tak naprawdę robią i jak działają. Aby dobrze zbadać doświadczenia, emocje, problemy, oczekiwania, potrzeby, użytkowników oraz niezbędne funkcjonalności usług i produktów związanych z e-mobilnością zaplanowaliśmy aż 19 badań cząstkowych – zarówno jakościowych, jak i ilościowych. W badaniu uczestniczyli:- trendsetterzy (innowatorzy) – w ramach panelu doradczego,
- pracownicy 7 firm, którym użyczono auto elektryczne (wczesna większość - grupa quazi-eksperymentalna),
- przedstawiciele firm posiadających samochody służbowe (potencjalna wczesna większość)
- pracownicy Grupy Kapitałowej Energa użytkujący samochód elektryczny oraz infrastrukturę do jego ładowania,
- uczestnicy targów motoryzacyjnych.

Jaskulska
kierownik projektów
Inny Format
Absolwentka socjologii UG, pedagogiki UG oraz studiów podyplomowych z zakresu User Experience: psychologii projektowania Uniwersytetu SWPS. Ukończyła kurs menadżerski prowadzony przez ICAN Institute. Badaniami zajmuje się od 2008 r. Specjalizuje się w projektach wielomodułowych opartych zarówno o metody ilościowe jak i jakościowe. Zajmuje się rozwojem nowych produktów i usług, problematyką user experience oraz kwestiami społecznymi.

Czapiewska
kierownik projektów
Enspirion
Justyna Czapiewska jest absolwentką kierunku Stosunki Międzynarodowe na Wydziale Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Posiada długoletnie doświadczenie w kierowaniu zespołami sporządzającymi analizy finansowo-ekonomiczne dla szerokiego spektrum inwestycji. W latach 2008 – 2012 trener projektów szkoleniowych. Od 2012 roku pracuje w spółce Enspirion (wcześniej ENERGA Innowacje), gdzie zajmuje się projektami innowacyjnymi. Od stycznia 2014 r. jest kierownikiem projektu eMobility.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, , proces decyzyjny, produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle), zarządzanie relacjami z klientami (jakość obsługi, satysfakcja))Charakter badania:
ilościowe, jakościoweMetody badawcze:
CATI, CAWI, desk research, etnografia, etnografia online, IDI, inne, PAPI, web analytics - oglądalność witryn internetowych, ruch internetowy, trafficBranże badawcze:
energetyka, przemysł samochodowy