# eye tracking, # beacony, # etnografia, # UX, # badania użyteczności

Piątek, godz. 12.10, sesja VIII, sale A+B+C

Start-up w muzeum, czyli nieznane technologie w ujęciu etnograficznym.

Krótki opis idei wystąpienia:

Temat User Experience, a wraz z nim badania użyteczności stają się coraz bardziej popularne. Dotyczą one najczęściej stron, systemów, aplikacji internetowych, ale obserwacje i pomiar doświadczeń użytkownika odgrywają ważną rolę w etapie projektowania różnorodnych produktów i usług. Ogromny potencjał badań UX uwidacznia się w przypadku projektowania usług opartych o nowe, nieznane powszechnie technologie. Przeprowadzone testy użyteczności usługi opartej na działaniu beaconów – specjalnych nadajników pozwalających na komunikację pomiędzy różnymi urządzeniami i przedmiotami – a smartfonami przyniosły ciekawe spostrzeżenia. Szczególnie w obszarze interakcji pomiędzy człowiekiem a nowymi technologiami. W badaniu wykorzystano metodę etnograficzną, a projekt zrealizowano wspólnie z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. Beacony - w czym rzecz? Prezentacja przedmiotu badania. [Tylko do wiadomości organizatorów - możliwość zaprezentowania działania beaconów oraz badanej aplikacji poprzez umieszczenie kilku nadajników w sali i prośbę o ściągnięcie aplikacji, będącej przedmiotem badania, w trakcie naszego wystąpienia].
  2. Muzeum, tajemnicze pudełko i smartphony - prezentacja projektu badawczego.
  3. "Czy naprawdę muszę to włączyć?" Najważniejsze wyniki z testów użyteczności.
  4. Podsumowanie: nieznana technologia odkrywana tradycyjną metodą - wyzwania dla badacza i projektanta.

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Prezentacja dostarczy informacji nie tylko o badaniach User Experience, ale przede wszystkim o przydatności tradycyjnych metod w badaniach nieznanych użytkownikom technologii. Uczestnicy kongresu będą mogli dowiedzieć się również czym jest technologia iBeacon oraz w jaki sposób Internet of Things może zmienić nasze postrzeganie świata i interakcję pomiędzy użytkownikami a urządzeniami. W prezentacji zawarte zostaną informacje o wyzwaniach związanych z realizacją badań zlecanych przez klienta z zagranicy.

Opis projektu badawczego:

Badania użyteczności nowej usługi oraz powiązanego z nią produktu zostały zlecone przez firmę projektową z Hamburga. Przedmiotem badania był z jednej strony poziom zrozumienia przez użytkowników koncepcji usługi, a z drugiej - ich interakcja ze wszystkimi elementami usługi, czyli: stroną internetową, aplikacją i panelem administratora oraz beaconami. Badania były prowadzone dwutorowo - jedna część była poświecona produktom skierowanym do bezpośrednich klientów usługi (m.in. właścicieli firm, które potencjalnie mogłyby skorzystać w swoich lokalach z beaconów); druga część obejmowała testy aplikacji zaprojektowanej dla użytkowników końcowych. Badania prowadzone były zarówno w laboratorium badawczym, jak i na terenie i przy współpracy Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. W czasie projektu poszukiwano odpowiedzi m.in. na następujące pytania badawcze:
  1. Jaki kształtuje się rozumienie koncepcji usługi wśród potencjalnych klientów?
  2. Jak rozumieją cel aplikacji użytkownicy końcowi?
  3. Na jakie problemy napotykają użytkownicy przy korzystaniu z aplikacji?
  4. Jak przebiega praca użytkowników z panelem administratora?
  5. Na jakie problemy napotykają użytkownicy podczas interakcji z produktem (na etapie otwierania pudełka-przesyłki z beaconami, wykonywania kolejnych kroków instrukcji, składania beaconów etc.)?
  6. Jakie nastawienie względem prezentowanej usługi mają użytkownicy (potencjalni klienci)?
Anna
Kiedrowska


UX researcher
Edisonda

Badacz user experience w studiu Edisonda. Swoje doświadczenie badawcze budowała współpracując zarówno z agencjami badawczymi (Millward Brown SMG/KRC), jak i jednostkami administracji publicznej. Uczestniczyła w projektach badawczych m.in. dla: ING Bank Śląski, TAURON , Grupa ONET, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Marszałkowski w Krakowie. Publikacje z zakresu UX: "5 zdań, które nie powinny paść przy zamawianiu badań UX".

Daria
Plutecka


UX Researcher
Edisonda

Specjalista ds. badań użyteczności. Posiada doświadczenie w badaniach ilościowych i jakościowych; o szerokiej tematyce i zróżnicowanej metodologii badawczej. Prowadzi szkolenia z zakresu przeprowadzania badań użyteczności. Doświadczenie zdobywała m.in. w PMR Research. Uczestniczyła w projektach dla m.in.: ING Bank Śląski, Proama, PKL, TAURON, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, HORIBA, PMR Publications. Publikacje: "Przekonać niedowiarków do UX” Marketing w praktyce 12/2015, ”When words are not enough” artukuł opublikowany w Boxes&Arrows: http://boxesandarrows.com/when-words-are-not-enough/.

Obszary badawcze:

Inny, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), produkt (innowacje, optymalizacja, ceny)

Charakter badania:

jakościowe

Metody badawcze:

etnografia, eye tracking, , IDI, , inne, wywiady w miejscach publicznych (na ulicy, przystanku, itp)

Branże badawcze:

firmy internetowe, portale, e-commerce

Start-up w muzeum, czyli nieznane technologie w ujęciu etnograficznym.

 

Kontakt

Na zlecenie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii i Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku obsługę XVII Kongresu zapewnia firma ORA&Funksters Wszelkie pytania, wątpliwości i uwagi dotyczące Kongresu prosimy kierować na adres: Biuro Organizacji Kongresu Badaczy Rynku i Opinii ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa tel. (22) 649 97 74 lub 511 117 221, e-mail: kongres@ptbrio.pl
 

Partnerzy:

marketingprzykawie3 nowymarketingGazeta logo socialpress zzinteria

Ważne: strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej.