Przychody firm badawczych spadły w I półroczu br. o 0,7 proc.
Z audytu przychodów firm badawczych przeprowadzonego przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) za I półrocze 2009 r. wynika, że w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. spadły one o 0,7 proc. – dowiedzieliśmy się nieoficjalnie.
W audycie wzięło udział 16 firm. Audyt wyjątkowo został przeprowadzony po sześciu miesiącach, a nie jak do tej pory co roku (OFBOR prowadzi audyt przychodów od 2000 r.). Powodem tego jest recesja gospodarcza. W ostatnim zestawieniu rocznym wzięło udział 25 firm.
- Pomimo zastrzeżeń natury metodologicznej (mniejsza liczba firm biorących udział w audycie, sezonowość sprzedaży usług badawczych, której pik przypada na IV kwartał każdego roku) uważam, że ten wynik jest optymistyczny. Chcieliśmy sprawdzić, jak wyglądamy wobec innych branż usług marketingowych, tj.: public relations, reklamy czy marketing services, w przypadku których spadki były naprawdę drastyczne. Okazuje się, że rynek badawczy jest w miarę stabilny, a marketerzy wciąż chcą czerpać wiedzę o rynku z badań - komentuje Janusz Durlik, prezes zarządu OFBOR.
Według ostatniego zestawienia rocznego branża badawcza uzyskała w 2008 r. przychody na poziomie 636,9 mln zł. Rok wcześniej wyniosły one 599 mln zł.