Wyniki badań
Wiara i religijność polaków dwadzieścia lat po rozpoczęciu przemian ustrojowych (CBOS)
O zmniejszeniu religijności Polaków w ostatnim dwudziestoleciu przekonana jest blisko
połowa ankietowanych (48%). Jedynie co piąty badany (22%) zaobserwował jej wzrost i tyle
samo osób (22%) nie zauważyło istotnych zmian w tym względzie.
Portret internauty (CBOS)
W ostatnich miesiącach liczba korzystających z sieci internetowej przynajmniej raz
w tygodniu zbliżyła się do połowy dorosłych Polaków. Oznacza to, że jeżeli weźmiemy pod
uwagę wszystkich mieszkańców Polski (także dzieci i młodzież), to okaże się, że z sieci
korzysta większość Polaków.
Bilans zmian w Polsce w latach 1989–2009 (CBOS)
W tym roku mija dwadzieścia lat od zmiany ustroju w naszym kraju. Rocznica ta
skłania do podsumowań i ocen. W związku z tym postanowiliśmy zapytać Polaków, co,
ich zdaniem, zmieniło się w tym czasie w Polsce na lepsze, a co na gorsze. W roku
1999 po raz pierwszy poruszyliśmy kwestię oceny zmian systemowych, mamy więc
materiał umożliwiający porównania.
Internet coraz mocniej konkuruje z TV (GfK Polonia)
W marcu 2009 r. odsetek osób korzystających z Internetu wyniósł 58 procent. W kolejnym pomiarze zachowań związanych z korzystaniem z sieci - GfK Net Index - odnotowano wzrost liczby osób posługujących się Internetem. W Polsce jest obecnie 17,3 mln internautów w wieku 15 – 75 lat, to o 600 000 osób więcej niż w styczniowej fali badania. Zdecydowana większość z nich, bo aż 91 proc. korzysta z sieci przynajmniej raz w tygodniu, a 59 proc. codziennie.
Oczekiwana długość wywiadu telefonicznego
Badacze tworzą długie kwestionariusze, ale respondenci oczekują, że telefoniczne sondaże będą trwały zaledwie kilka minut. Badanie własne dotyczące oczekiwanej długości wywiadu telefonicznego przeprowadzone zostały na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej (próba przed ważeniem n=1000) metodą wywiadu telefonicznego (CATI) w lutym 2009 r.
Przednówkowy podmuch pesymizmu (Ipsos)
Od kilku miesięcy rośnie pesymizm Polaków. Marzec nie był tutaj wyjątkiem: po raz kolejny nastroje wyraźnie się pogorszyły. W marcu mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK obniżył się o 4 pkt. w porównaniu z lutym do 67 pkt. Pogorszenie szczególnie mocno dotyczy ocen klimatu gospodarcze-go, które obniżyły się o 7 pkt. do zaledwie 47 pkt. Tak niskich ocen klimatu gospodarczego nie obserwowano od 1992 roku. Polacy oceniają, że kryzys już dotknął naszą gospodarkę.
Sondaż Wielkanocny (Pentor)
Statystyczna polska rodzina przeznaczy na zorganizowanie tegorocznych Świąt
Wielkanocnych przeciętnie 380 złotych i większość (53 proc.) twierdzi, że jest to
suma porównywalna podobna do wydatkowanej w roku ubiegłym.
Cena najważniejsza (TNS OBOP)
Najważniejszym kryterium, którym kierowali się Polacy dokonując w 2008 r. zakupu samochodu, była cena auta (45%). Z kolei dla respondentów dopiero planujących zakup samochodu w 2009 r. najistotniejsza jest jego marka (42% wskazań).