Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/21072/kongresbadaczy/2017/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

 

e-commerce, spryt, plemiona, handel, etnografia, siła rekomendacji, ludzki bias, racjonalność, smart shopper, customer journey, społeczności on-line/div>

Piątek, godz. 10.00, sesja VII, sale A+B+C

Homo AliExpress. Kim jest smart shopper magiczny?

Krótki opis idei wystąpienia:

AliExpress, czyli największy chiński sklep internetowy dostępny w Europie, do Polski przychodzi z hasłem „Mądrzejsze zakupy, lepsze życie!” („Smarter Shopping, Better Living!”). Wydaje się, że bogata oferta supertanich przedmiotów z praktycznie każdej kategorii produktowej powinna zdemokratyzować w Polsce zjawisko on-line’owego smart-shoppingu. Gdy jednak przyjrzymy się potężnym społecznościom konsumentów AliExpressu (skupionym w facebookowych grupach sięgających nawet ponad 300 tysięcy użytkowników jak np. grupa AliExpress Polska) zobaczymy, że to, co się tam dzieje, znacząco odbiega od modelowego opisu „smart-shoppingu”.

"Konsumencki spryt" nabiera zupełnie nowych znaczeń, gdy zamawiamy z Chin przysłowiowego "kota w worku". Gdy nie mamy pewności, kiedy i w jakim stanie dotrze do nas produkt, radykalnie zmienia się charakter naszego konsumenckiego zadowolenia z zakupu. Gdy w zalewie ofert i fałszywych rekomendacji próbujemy znaleźć konkretną zachciankę, szukamy społeczności, jakie będą dla nas gwarantem wiedzy o najlepszych „cebulach” (korzystnych dealach) oraz źródłem informacji o sprawdzonych sprzedawcach, czyli tych, których towary jednak w końcu docierają do celu.

Opowiemy o tym jak e-commercowy gigant wygrywa nie tylko niskimi cenami i perfekcyjnie zaprojektowanym doświadczeniem konsumenckim, ale:

  1. siłą prężnej społeczności, która radzi jak najlepiej oszukać system,
  2. zaspokojeniem pierwotnej potrzeby buszowania i szperania,
  3. "magią niepewności" 6-tygodniowego oczekiwania na dostawę.

Wśród aliexpressowych społeczności odnaleźliśmy typowe plemienne myślenie magiczne, ciekawe rytuały i całkiem skomplikowany system wierzeń, który z racjonalnością, nawet pozorną, ma niewiele wspólnego. Zamiast zostawić ich badanie antropologom, chcemy wspólnie zastanowić się, jakie ma to konsekwencje dla marek na rynku e-commerce, ewolucji zwyczajów zakupowych Polaków oraz nowych, wyłaniających się modeli konsumentów.

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. AliExpress w Polsce - krótka historia.
  2. Społeczności konsumentów AliExpress on-line.
    a. Czym się zajmują?
    b. Co je charakteryzuje?
    c. Jak są liczne?
    d. Co je różni od innych społeczności konsumentów?
  3. Od smart-shoppera do Homo AliExpress, czyli o ewolucji polskiego konsumenta e-commerce.
  4. Podsumowanie najważniejszych insightów konsumenckich.
    a. Magia niepewności - czyli jak konsumenci radzą sobie z "dzikim charakterem" zakupów z Chin.
    b. Plemienna racjonalność - czyli jak nowoczesna platforma zakupowa buduje wokół siebie niemal "bazarową" społeczność.
    c. "Logowanie" produktów - o statusie oryginału oraz funkcji, jaką w konsumenckiej codzienności faktycznie spełnia marka.
    d. Dlaczego szperanie i buszowanie jest ciekawsze niż samo kupowanie, a może nawet i lepsze niż to, co kupiliśmy?

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Uczestnicy Kongresu poznają:
  • insighty o nowych zachowaniach konsumenckich w zakupach on-line,
  • etapy i punkty zwrotne customer journey nowego typu,
  • nowe terminy i pojęcia takie jak "cebula deal", "logowanie".
Dowiedzą się też:
  • jak wykorzystywać społecznościowy kontekst e-zakupów,
  • jak należy organizować i komunikować promocje dla nowego typu konsumenta,
  • czy jest coś, czego na AliExpress nie da się dostać.
Kosiorek Maciej Maciej
Kosiorek


Strategic Planner
VML Poland/Królicza Nora

Studiował projektowanie komunikacji. Od 4 lat związany z branżą reklamową. Na co dzień zajmuje się strategią marek w sieci.

Pawinski Pawel Paweł
Pawiński


strateg/wykładowca
Cięty Język/Uniwersytet Wrocławski

Socjolog specjalizujący się w metodologii badań jakościowych oraz społecznej konstrukcji Internetu. Równolegle do prowadzonych zajęć na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie SWPS pełni funkcję badacza, konsultanta i stratega marketingowego, obecnie we wrocławskiej agencji Cięty Język.

Obszary badawcze:

insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), proces decyzyjny, retail (sprzedaż, dystrybucja), retail (sprzedaż, dystrybucja), social media, U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle),

Charakter badania:

jakościowe

Metody badawcze:

Bulletin Board Discussion, desk research, etnografia online, IDI, IDI realizowane on-line

Branże badawcze:

firmy internetowe, portale, e-commerce, handel hurtowy i detaliczny, kosmetyki / higiena – produkcja FMCG, pozostałe sektory przemysłu (chemiczny, tekstylia, etc.), produkcja towarów trwałego użytku (domowych)