Piątek, godz. 11.30, sesja IX, sale D+E+F
Jeszcze jeden krem sułtański? Czy Innowacja w przyszłości to musi być „mission impossible”?
Krótki opis idei wystąpienia:
Pod względem możliwości podaży, producenci, usługodawcy i dystrybutorzy osiągają obecnie w Polsce bardzo dobre wyniki porównywalne z wieloma rozwiniętym krajami Zachodu. Konsument – o ile tylko dysponuje odpowiednią ilością gotówki - nie może zatem narzekać. Ma coraz szerszy wybór produktów i usług i z łatwością może je kupować. Jeśli założymy , że ten trend się utrzyma - a wszystko na to wskazuje - wszyscy, którzy będą próbowali wprowadzić na rynek nowości będą mieli poprzeczkę zawieszoną niezmiernie wysoko. Istnieje bowiem ryzyko, że konsument w sytuacji swoistego przestymulowania straci naturalną ciekawość, zrutynizuje zakupy i stanie się znacznie bardziej wymagający. i wtedy (jak to ujął klasyk: „Brazylijski serial już nie cieszy jak kiedyś…”) łatwe triki zamieniające się w sukcesy staną się na trwałe wspomnieniem marketera. Wystąpienie będzie miało na celu wskazanie kilku czynników, które nabiorą szczególnego znaczenia w procesie wprowadzania na rynek nowych produktów i usług na dojrzałym rynku w erze zaawansowanego konsumpcjonizmu w oparciu o badania i refleksje prowadzone w firmie, która od wielu lat zajmuje się tego typu badaniami (IPD).Plan wystąpienia w punktach:
- „Wspomnień czar”, czyli krótkie przypomnienie, że jeszcze niedawno, aby odnieść sukces wystarczyło… wprowadzić produkt i go zareklamować.
- Dzień dzisiejszy - „etap stabilizacji” – stosunkowo wiele nowych produktów, nadal relatywna łatwość ich wprowadzenia, bardzo różne logiki, mało odważniejszych innowacji, ale „higieniczne” czynniki OK.
- „Kryzys wiary” – już częściowo widoczny, coraz więcej firm widzi, że nie ma spektakularnych sukcesów, często na rynku wygrywają propozycje oparte na niższej cenie. Konsument już teraz „przestymulowany” ofertą rynku (i komunikacją).
- Koncept konsumenta przyszłości: bardziej wymagający, mniej otwarty, spontaniczny, raczej zrutynizowany, koniec „naturalnego zaciekawienia nowościami”, selektywnie zarządzający swoją uwagą, bardziej nastawiony na własne potrzeby i korzyści.
- Recepta nr 1 – szukanie napięć (tension), mocnych insightów konsumenckich, „kreowanie nowych potrzeb”. Podanie przykładów innowacji, które już to robią.
- Recepta nr 2 – szukanie silnych benefitów, efektu WOW, co da szansę wybicia z rutyny zakupowej. Podanie przykładów.
- Co to może oznaczać jeśli chodzi o badania w przyszłości? Duży wzrost znaczenia badań realizowanych w kontekście: mobilny qual/etnografia, ekonomia behawioralna, wywiady kognitywne, crowdsourcing, co-creation, testowanie konceptów i produktów w kontekście sytuacyjnym.
Opis kosztści, jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Pokażemy, które z istotnych elementów pracy nad innowacjami / nowymi produktami nabiorą znaczenia w przyszłości. Jakie są aktualnie trendy i jak zmieni się konsument – odbiorca innowacji. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami.Szymczak
Client Service Director
Kantar TNS
Związany z badaniami od 1995. Od 1997 roku zajmuje się badaniami jakościowymi. Pełni funkcję Lidera w obszarze badań dedykowanych innowacji i rozwojowi nowych produktów w Kantar TNS.
Kosmala
Account Director
Kantar TNS
Doświadczony w badaniach rynku z użyciem szerokiego zestawu metod i technik – zarówno jakościowych, jak i ilościowych. Odpowiedzialny w Kantar TNS za obszar Innowacji. Realizuje projekty i bierze udział w projektowaniu badań – od momentu poszukiwania obszarów pod nowe produkty, przez testy pomysłów i optymalizację mixu, po szacowania wolumenów. Nie stroni jednak także przed badaniami, które weryfikują już podjęte działania bądź diagnozują istniejący stan rzeczy.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, proces decyzyjny, produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), retail (sprzedaż, dystrybucja), retail (sprzedaż, dystrybucja)Charakter badania:
ilościoweMetody badawcze:
CAPI, CATI, CAWI, desk research, ilościowe - ogólnieBranże badawcze:
napoje – produkcja FMCG, pozostałe towary nietrwałego użytku – produkcja FMCG, produkcja przemysłowa (dla potrzeb przemysłu), usługi finansowe (np. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, OFE), żywność – produkcja FMCG