Piątek, godz. 12.00, sesja X, sale A+B+C
ZOSIE-SAMOSIE CZY INSOURCERZY? Typologia polskich MŚP jako efekt rozdarcia między chęcią efektywnego rozwoju firmy w internecie a potrzebą zachowania kontroli
Krótki opis idei wystąpienia:
Polski biznes małymi i średnimi przedsiębiorstwami stoi. Czy są to jednak przedsiębiorstwa innowacyjne? Czy w pełni wykorzystują potencjał „nowych mediów”? Czy w rozwoju narzędzi internetowych widzą możliwość wzrostu - czy może jest to źródłem obaw?
Postanowiliśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu w kontekście dostosowania sposobu komunikacji rozwiązań Google w zakresie reklamy w sieci (AdWords, Google Partners) do polskich realiów. z AdWords można bowiem korzystać samemu - albo (aby w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia) zlecić tę formę reklamy wyspecjalizowanej agencji, najlepiej z certyfikatem Partnera Google. i tu pojawia się konflikt - trudno bowiem przyznać przed sobą, że nie do końca potrafi się używać niektórych funkcji AdWords, a na ołtarzu efektywności trzeba poświęcić ważną chęć “kontroli nad wszystkim w swojej firmie”. Dodatkową obawę kreuje postrzeganie współpracy z agencją jako rozwiązania wyłącznie dla dużych podmiotów.
Czy jest to konflikt tragiczny? Otóż nie, a strategie radzenia sobie z nim są różnorakie. w wyniku badań i analiz powstała typologia siedmiu różnych rodzajów polskich małych przedsiębiorców w świecie reklamy cyfrowej, zbudowana w oparciu o wymiary psychologiczno-behawioralne. Każdy z odkrytych typów ma inną motywację do użycia narzędzi Google, inne wady i zalety widzi zarówno w outsourcingu usług, jak i w zachowaniu pełnej kontroli nad obecnością swojego biznesu w sieci, a w związku z tym inaczej należy się z każdym z tych typów komunikować. Każdy z typów ma też własną nazwę – stąd w Google Polska, przygotowując komunikację dot. AdWords czy Partnerów Google, zaczyna teraz pracę od analizy postaw i zachowań “Dzieci we mgle” czy “Zosi-samosi”.
Na prezentacji opowiemy zarówno o samym projekcie, jak i o implementacji jego wyników – pokażemy, jak Google modyfikuje pod polskie MŚP komunikację swoich usług i wprowadza do niej Partnerów Google.
Plan wystąpienia w punktach:
- „Prawo Moore’a sobie, a polski przedsiębiorca sobie”, czyli znaczenie Internetu dla rozwoju biznesu w samoocenie MŚP.
- Reklama w internecie kiedyś i teraz: historia narzędzi od początkowej prostoty i intuicyjności po rozwój ekosystemu i potrzebę współpracy z certyfikowaną agencją (Partnerem Google).
- Co wpływa na chęć/niechęć outsourcingu usług internetowych? Naczelne wymiary porządkujące polskie MŚP w tym obszarze – znaczenie doświadczenia i potrzeby efektywności vs. obawy związane z przekazaniem odpowiedzialności oraz wielkością prowadzonego biznesu (“czy będę traktowany tak, jak duże podmioty?”).
- Dekonstrukcja konfliktu: propozycja typologii w oparciu o wymiar percepcyjny (postrzegane znaczenie Internetu dla rozwoju MŚP) i doświadczeniowy (wcześniejsze doświadczenie z narzędziami oferowanymi przez Google i ich ocena).
- „Zosie-Samosie” czy „Insourcerzy”? „Dzieci we mgle” czy „Lękliwi”? 7 typów polskiego małego przedsiębiorcy (w oparciu o wyniki badań jakościowych).
- Dynamika typologii – ewolucja polskiego MŚP w ekosystemie Google.
- Jak to robią Googlersi, czyli budowa i testy innowacyjnych rozwiązań w oparciu o wyniki badań (stworzenie zespołu doradców Google Partners, testy komunikacji AdWords, uwzględniającej Partnerów Google).
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
- Dynamicznie zmieniający się świat rozwiązań cyfrowych stwarza oczywiście wielkie możliwości dla wszelkiej maści start-upów, lecz wzbudza on także lęk i opór wśród firm o genealogii tradycyjnej. Postaramy się odpowiedzieć, jak można sobie z takimi wyzwaniami radzić.
- MŚP często traktowane są jednowymiarowo, a skierowana do nich komunikacja bazuje na generycznych insightach. Nasze wystąpienie otwiera oczy na zupełnie nowe obszary w definiowaniu barier i driverów w tej grupie.
- Wystąpienie promuje zmianę paradygmatu pracy z analizami typu segmentacyjnego / typologicznego – pozwala więc spojrzeć także na inne grupy docelowe z perspektywy psychologiczno-behawioralnej, a nie tylko (dalej często spotykanej) demograficznej.
- Zaprezentujemy również „best practice” testowej implementacji wyników procesu badawczego przeprowadzonego w warunkach lokalnych na strategie komunikacyjne wypracowane globalnie – pod rozwagę także dla innych ponadregionalnych podmiotów, borykających się z takimi problemami.
Opis projektu badawczego:
Poza analizą desk research wcześniej przeprowadzonych badań (zarówno dedykowanych ilościowych, zrealizowanych dla Google Polska przez Millward Brown w 2015, jak i ogólnodostępnych jakościowych: https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/katalog-kompetencji-cyfrowych-malych-firm/ ) latem 2016 roku przeprowadzono 42 IDIe z przedstawicielami MŚP: z osobami decyzyjnymi (właściciele, specjaliści ds. marketingu) w zakresie reklamy on-line. Respondenci zostali wybrani poprzez wywiady telefoniczne przeprowadzane na podstawie kryteriów rekrutacyjnych, wynikających z matrycy typologicznej. Dodatkowo weryfikowaliśmy podane informacje dotyczące reklamowanie się bądź niereklamowania za pomocą Google AdWords. Za realizację badań odpowiadał Millward Brown.Rosłan
Strategy Group Head
Saatchi & Saatchi IS
Strategy Group Head w Saatchi & Saatchi IS, na co dzień pracujący dla globalnych marek, ale niekiedy też dla lokalnych NGOsów. z wykształcenia psycholog, z zamiłowania entomolog, z mentalności harcerz. Ma: ponad 10 lat doświadczenia w branży i kilka nagród Effie na koncie (w tym jedną węgierską). Nie ma: tatuaży. Może kiedyś.
Długosz
Associate Product Marketing Manager
Google Poland
Marketing manager żyjący w świecie nowych technologii. Geek związany z Google od ponad 3 lat na szczeblu lokalnym oraz regionalnym. Zakochany w klasycznym rocku, fotografii reportażowej, pasjonujący się nowymi rozwiązaniami w obszarze edukacji - współorganizując m.in. TEDx Warsaw. Zawsze chętny do rozmowy przy kieliszku portugalskiego wina.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), proces decyzyjny, reklama, sponsoring, product placement, U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle), zarządzanie relacjami z klientami (jakość obsługi, satysfakcja)Charakter badania:
ilościowe, jakościoweMetody badawcze:
CATI, CAWI, desk research, IDI, web analytics - oglądalność witryn internetowych, ruch internetowy, trafficBranże badawcze:
agencje reklamowe, domy mediowe, agencje pr, firmy internetowe, portale, e-commerce, handel hurtowy i detaliczny, hotelarstwo, gastronomia, turystyka, inne typy podmiotów, pozostałe rodzaje usług, przemysł informatyczny