Niewątpliwie tak - pieniędzy – ale ich zdobycie wymaga stworzenia produktu; który będzie nabywany, używany lub konsumowany czyli znajdował nabywców/klientów zaspakajających swoje potrzeby (również pragnienia). W tym procesie zaspakajania bardzo zróżnicowanych i odmiennych potrzeb ważne jest ‘coś’ co spowoduje, że końcowym efektem procesu będzie dobre samopoczucie nazywane zadowoleniem/satysfakcją konsumenta z podjętej decyzji zakupowej. Wspomniane ‘coś’ to jakość będąca wartością wynikową ocen konsumenckich (często subiektywnych) odnoszoną najczęściej do rozpoznanej specyfiki relacji produkt – potrzeba. Spełniająca kryteria konsumenta jakość produktu daje pełnię zadowolenia z konsumpcji, a zatem znajomość wyznaczników jakości z punktu widzenia konsumenta stanowi podstawową przesłankę do oczekiwania powtórnych zakupów. Systematyczne nabywanie tych samych produktów (kategoria, marka, producent) staje elementem zachowania zakupowego konsumenta, który nazywany jest klientem lojalnym. Jednak budowanie lojalności klienta i ;nbsp;osiągnięcie jego wysokiego poziomu na współczesnym rynku jest bardzo trudne ze względu na bogatą ofertę dóbr i usług, pełną dostępność do informacji o niej; a także trudności konsumenta w nbsp;znalezieniu istotnych różnic w oferowanych towarach oraz aktywności marketingowej uczestników rynku po stronie podaży. Mimo problemów i kłopotów w tej kwestii przyznać należy rację P.Druckerowi, że ‘celem biznesu nie jest zysk, a stworzenie klienta’; który wygeneruje poprzez skalę zakupów oczekiwane pieniądze.
Profesor nauk ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, kierownik Katedry Marketingu Produktu na Wydziale Towaroznawstwa UEP. Wiceprezes Związku Piłki Ręcznej w Polsce, członek Komisji Nauk Towaroznawczych PAN oddział w Poznaniu, Przewodniczący Komisji Programowej Europejskiego Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych (Instytut Lotnictwa w Warszawie). Zainteresowania i działania naukowo-badawcze koncentrują się na problemach: zarządzania produktem, badań rynkowych i marketingowych, badań produktu, systemu informacji marketingowej i marketingu sportowego (m.in. w ramach grantów naukowych: 2007 – 2009 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2009 – 2012 Narodowe Centrum Nauki, 2012-2013 NCBiR), w ostatnim okresie specjalizuje się komercjalizacji produktów (wyników badań instytucji naukowo - badawczych). Autor lub współautor licznych publikacji, w tym m.in.: Handel w gospodarce narodowej, PWE, Warszawa 1989; Rynek żywnościowy, PWE, Determinanty konsumpcji żywności. Analiza hierarchiczna, AE, Poznań , 1994, Podstawy marketingu, AE, Poznań, 1996 (I wydanie), 1999 (II wydanie poprawione), Zarządzanie produktem, PWE, Warszawa, 2003; Badania marketingowe. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2005; Informacyjne podstawy decyzji marketingowych, PWE, Warszawa 2009: Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności, UEP, Poznań, 2009; Komercjalizacja produktów żywnościowych i jej uwarunkowania, PWE, Warszawa 2012; Zachowania zakupowe i konsumpcyjne mieszkańców Poznania i Wielkopolski, IBRKiK, 2013