Wyniki badań
Oblicza kryzysu (ARC Rynek i Opinia)
Strategią na kryzys Polaków posiadających oszczędności jest „przeczekanie”, a lokata to tegoroczna gwiazda wśród produktów finansowych. Kryzys finansowy to przede wszystkim kryzys zaufania – w listopadzie br. już 14 % badanych* nie korzystało z usług instytucji finansowych by oszczędzać. Monitor Oszczędzania i Inwestowania instytutu.
Pesymistyczny początek roku (Ipsos)
Na początku nowego roku 2009 Polacy byli w wyraźnie bardziej pesymistycznych nastrojach odnośnie gospodarki i sytuacji materialnej własnych gospodarstw domowych, niż jeszcze w grudniu 2008 roku. Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK obniżył się aż o 11 pkt. do poziomu 84,17 pkt. Najbardziej pogorszyły się oceny związane z klimatem gospodarczym.
Internet w Polsce (Millward Brown SMG/KRC)
Ostatnia fala badania NetTrack objęła grudzień zeszłego roku, co daje możliwość przedstawienia wyników całorocznych. Wzrost penetracji Internetu zachował dynamikę sprzed roku. Po gwałtownym wzroście na przełomie lat 2005 - 2006 (wzrost o blisko 10%), obecna dynamika nie przekracza 5% rocznie. Konsekwentnie rośnie również odsetek osób korzystających z Internetu codziennie i łączący się z siecią w domach.
Zwyczaje zakupowe Polaków (Pentor)
55% respondentów twierdziło, że obowiązek robienia codziennych zakupów należy do obowiązków kobiet, co pokrywa się z danymi sprzed 3 lat. Od kilku lat natomiast utrzymuje się na tym samym poziomie odsetek osób, które twierdzą że w ich domach funkcjonuje model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków – 20%. Tylko niespełna co dziesiąty mężczyzna w Polsce bierze na siebie obowiązek robienia zakupów samodzielnie, co przekłada się również na mniejszą ilość czasu, który poświęcają na zakupy (średnio: kobiety - 3,4 godziny, mężczyźni – 2,6 godziny).
Barometr Nastrojów Ekonomicznych (Pentor)
Początek roku przyniósł „ocieplenie” klimatu konsumenckiego (PENKON). Z jednej strony złożyły się na nie nieco lepsze oceny sytuacji ekonomicznej kraju (PESK), z drugiej zaś strony odczuwana jest poprawa sytuacji materialnej w gospodarstwach domowych (OGD).
Korzystniej niż w grudniu postrzegany jest również stan i perspektywy gospodarki. Wzrosło również przekonanie, że polska gospodarka jest w stanie sama sobie poradzić z problemami, bez pomocy państw zachodnich.
Rynek telewizyjny w 2008 roku – podsumowanie (TNS OBOP)
W 2008 roku statystyczny Polak poświęcił na oglądanie telewizji 3 godziny i 26 minut dziennie, czyli blisko o 7 minut więcej niż rok wcześniej.
Polacy o Parlamencie Europejskim (TNS OBOP)
Niemal trzy czwarte Polaków (73%) i dwie trzecie Europejczyków (67%) nie wie kiedy odbędą się najbliższe wybory do Parlamentu Europejskiego - wynika z ostatniej fali badania Standard Eurobarometr, przeprowadzonego przez TNS Opinion na zlecenie Komisji Europejskiej.
Portret polskiego kierowcy (TNS OBOP)
Auto polskiego kierowcy to najczęściej Fiat (16%), Volkswagen (14%) lub Opel (14%), o pojemności silnika od 1501 do 2000 cm³ – wynika z badania MotoFinance Track realizowanego przez TNS OBOP.