CyberRemote

Jak przenieść festiwal filmowy do sieci i nie wylać widowni z kąpielą?
Sesja Zdalność w działaniu , godz. 14:50
#festiwal hybrydowy, #vod, #co-creation, #testy UX, #projektowanie zaangażowane
Myśl przewodnia wystąpienia:
Zaczęło się od tego, że wraz z zamknięciem kin w marcu 2020, w kilka miesięcy musieliśmy przenieść festiwal filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity do sieci. Gdy niezawodna publiczność festiwalu dopisała we wrześniu i w kinach i w onlinie, wspólnie zaprojektowaliśmy platformę VoD.
Korzyści:
Wystąpienie opowiada historię o tym, jak stała współpraca z firmą badawczą pozwala w sytuacjach kryzysowych szybko reagować na zmieniającą się sytuację. W wystąpieniu opowiadamy też o tym, jak festiwal pomógł nam później zaprojektować docelową, całoroczną platformę VoD – czego się nauczyliśmy i jak wykorzystaliśmy wnioski z festiwalu, który stał się pewnego rodzaju prototypem.
Nowe oryginalne treści wystąpienia:

Rozmowy na temat postawienia platformy VoD z filmami dokumentalnymi prowadziliśmy (my: Against Gravity i s360) od paru lat. Jednak mimo przeprowadzonych badań i pierwszej strategii, temat pozostawał wciąż w strefie planów. Pojawienie się pandemii, ograniczenia w kinach i potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa widzom sprawiły, że podjeliśmy wyzwanie.

Na szczęściej kilkuletnia współpraca agencji badawczej (s360) z organizatorem festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity i zebrana w tym czasie wiedza oraz dane pomogły nam wspólnie szybko zareagować na nowe warunki i zmiany w formule festiwalu. Dzięki temu, angażując widownię festiwalu przygotowaliśmy nową platformę VoD: najpierw na festiwal a później jego wersję całoroczną. Podczas wystąpienia opowiemy jak poradziliśmy sobie w tej specyficznej sytuacji, korzystając z paru lat współpracy i wypracowanych wspólnie rzeczy, jak poradził sobie festiwal w wersji hybrydowej i jak wykorzystaliśmy te doświadczenia przy projektowaniu platformy całorocznej.

Badania na których opiera się wystąpienie:
Projektując online’ową część festiwalu, ponownie wykorzystaliśmy dane z raportów, które stworzyliśmy podczas projektowania mobilnej wersji portalu mdag.pl w 2017 roku (wywiady pogłębione), dwóch ankiet wśród uczestników festiwalu na temat oceny festiwalu offline oraz wymagań wobec portalu VoD (2018 i 2019 rok). W 2020 roku przeprowadziliśmy kolejne badanie ilościowe widowni festiwalu oraz testy UX makiet nowej platformy.
Jaki charakter miały badania ze względu na metody
  • jakościowe,
  • ilościowe
Dodatkowe informacje:
W trakcie wystąpienia pokażemy także trochę kuchni badawczej i opowiemy o tym, jak włączać użytkowników w proces projektowy.
Julia Dziubecka
s360
Badaczka, z wykształcenia kulturoznawczyni, zarządza projektami badawczymi oraz dba o jakość procesów badawczych i wybór metodyk. Specjalizuje się w badaniach User Experience.
Mateusz Góra
Against Gravity
Filmoznawca, dziennikarz, PR Manager festiwalu Millennium Docs Against Gravity oraz serwisu VOD.MDAG.PL. Zanim na stałe dołączył do zespołu Against Gravity, pracował jako redaktor w magazynach VICE, i-D Polska oraz w think-tanku Kultura Liberalna. Współpracował także z polskim biurem VICE jako producent kreatywny oraz z Noizz.pl w roli Project Managera. Ukończył Filmoznawstwo i wiedzę o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.