BLOK: KOMUNIKACJA
10.04
2025
BADANIA KOMUNIKACJI 4h
09:00-13:00, zajęcia ON-LINE (Zoom)
Opis zajęć
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z obecnie stosowanymi metodami i technikami badań reklamy na różnych etapach jej powstawania – począwszy od wstępnych pomysłów i insightów konsumenckich, poprzez reklamy w formie przejściowej (storyboardy, animatiki), na gotowych reklamach kończąc. Na zajęciach zaprezentowane zostaną popularne narzędzia badawcze wykorzystywane do ewaluacji reklam a także narzędzia niestandardowe wraz z omówieniem ich zastosowania w praktyce.
Kluczowe pojęcia i zagadnienia
AIDA, DAGMAR, macierz FCB, Insight, Benefit, Reason to Believe (RtB), koncept reklamy, storyboard, animatic, fotomatic, stilomatic, key message, badania neuromarketingowe/biometryczne, metody implicite, eye-tracking, mapa cieplna, ścieżka skojrzeń, moodboard, interest trace, priming, efektywność reklamy, pomiar czasów reakcji, kodowanie ekspresji twarzy, analizy semiotyczne w badaniach komunikacji.
Umiejętności, jakie wyniosą z zajęć uczestnicy:
- Słuchacz posiada podstawową wiedzę na temat modeli procesu komunikacji leżących u podstawy stosowanych narzędzi.
- Słuchacz zna metody i narzędzia wykorzystywane do badania komunikacji reklamowej.
- Słuchacz potrafi zoperacjonalizować problem badawczy i dokonać kwalifikacji materiału do badania.
- Słuchacz potrafi dokonać trafnego wyboru metod pomiaru komunikatu reklamowego w zależności od jego etapu rozwoju i celu badania
- Słuchacz jest przygotowany praktycznie do pracy z badaniami reklam, zarówno jako klient i odbiorca tych badań jak i po stronie agencji reklamowej dostarczającej materiał reklamowy do badania.
Program:
- Historia reklamy i historia jej badania – krótkie wprowadzenie we wczesne ujęcia badania efektywności przekazu reklamowego
- Klasyczne modelowe ujęcia działania reklamy – AIDA i jej kolejne warianty (np: AIDCAS). Krytyka i obrona modeli fazowych w świetle dzisiejszej wiedzy.
- Od psychologii konsumenta do psychologii reklamy: czy i w jakiej mierze indywidualne charakterystyki odbiorców warunkują i różnicują odbiór komunikatów.
- Poza psychologią – co do wiedzy na temat reklamy, jej konstrukcji i badania wnoszą studia kulturowe, socjologiczne i semiotyczne.
- Kluczowe metody stosowane na różnych etapach badania przekazu reklamowego: badania insightów, skryptów, animatików i gotowych reklam.
- Jakościowe badania reklamy – kiedy, w odniesieniu do jakich materiałów, w jaki sposób. O wyjściu poza fokusy i nowych metodach badawczych.
- Ilościowe badania reklamy – ilościowe testy insightów, copy-testy reklam.
- Analizowanie funkcjonowania gotowej reklamy – znaczenie metod trackingowych i śledzenia „cyklu życia reklamy” i jej funkcjonowania w kontekście mediowym.
- Nowoczesność badania reklam: metody implicite: neuroobrazowanie, eye-tracking, studia oparte o czas reakcji.
- Podsumowanie i dyskusja
Adam Polasz
Delikatesy Badawcze
Współzałożyciel butiku badawczego Delikatesy Badawcze. Wszechstronne doświadczenie badawcze zawdzięcza poprzednim miejscom pracy: pracował jako Research & Development Director w Difference, Senior Research Manager w Wavemaker, Dyrektor ds. Badań w One Eleven, Insights Manager w Kompanii Piwowarskiej, Główny Specjalista ds. Badań Rynku w Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile). Jest autorem licznych wystąpień konferencyjnych, szkoleń i wykładów z zakresu efektywności komunikacji, raportowania i wizualizacji danych.
CENA EARLY BIRD do 27.03.2025 r.:
ceny netto
W CENIE: udział w szkoleniu, materiały elektroniczne, certyfikat elektroniczny