BLOK: PODSTAWY INSIGHTÓW
6-7.06 2024

BADANIA JAKOŚCIOWE 8h

09:00-13:00, zajęcia ON-LINE (Zoom)

Opis zajęć

„Badania jakościowe są bez sensu, bo to głównie deklaracje zebrane od ludzi w studio na fokusach”. „Nadchodzi zmierzch badań jakościowych, bo mamy tyle danych i AI, że nie ma sensu dalej pytać ludzi o pewne rzeczy”. „Jakie wnioski można wyciągać na próbach N= 24, to nie jest reprezentatywna próba”. „Analiza jakościowa to wróżenie z fusów i każdy badacz wywróży coś innego”.
Jeśli kiedykolwiek spotkaliście się z takimi wypowiedziami i zastanawiacie się czy jest w nich jakaś prawda, to zapraszam na zajęcia o tym jak dobrze planować i robić badania jakościowe i jak mądrze z nich korzystać aby mieć pewność, że wszystkie powyższe to wypowiedzi świadczące o braku zrozumienia czym są badania jakościowe lub o tym, że autor/ka nie spotkali się z osobami znającymi się dobrze na swojej jakościowej robocie
W mojej ocenie, osoby praktykującej badania jakościowe od ponad 20 lat, badania jakościowe są nieodzowne we wszystkich procesach, gdzie ostatecznie podjęte działania mają dotyczyć konsumentów lub shopperów, czyli ludzi po prostu. Dobre rozumienie człowieka, kontekstu w jakim podejmuje swoje decyzje, jego problemów i napięć, jego potrzeb i motywacji jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji biznesowych. Ta nieodzowność badań jakościowych w ostatnich latach się moim zdaniem jeszcze zwiększyła, bo mamy mnóstwo danych, tylko czy zawsze dobrze rozumiemy człowieka, który stoi za tymi danymi?
O tym będą zatem te zajęcia, czyli o tym jak dobrze projektować badania jakościowe, na co zwracać uwagę przy wyborze odpowiednich narzędzi, metod, kryteriów rekrutacyjnych, moderatorek/ moderatorów, wreszcie o tym jak ocenić czy przedstawiona analiza i raport są naprawdę wartościowe.

Kluczowe pojęcia i zagadnienia

#rola i miejsce badań jakościowych, #jak odpowiadać na cele badawcze i biznesowe, #jak rozmawiać, żeby ludzie mówili, #fokusy i wywiady to nie wszystko, #dobre badawcze rzemiosło, #kryteria oceny

Umiejętności, jakie wyniosą z zajęć uczestnicy:

Uczestnicy po zajęciach będą:
  • wiedzieli kiedy badania jakościowe są nieodzowne, kiedy pomocne a kiedy nie mają sensu w procesach badawczych,
  • rozumieli wagę różnych elementów procesu badawczego i wiedzieli jaki mają one wpływ na sukces lub porażkę całego badania,
  • wiedzieli, że badania jakościowe to nie tylko focusy, czyli będą znali różne metody badań jakościowych i wiedzieli kiedy je można zastosować,
  • czuli po czym poznać dobrą robotę badaczki jakościowej/ badacza jakościowego i wiedzieli dlaczego nie każdy może być dobrą moderatorką/ moderatorem.

Program:

  1. Definicja- czym są badania jakościowe, jak ewoluowały i jaka przyszłość jest im wróżona.
  2. Kiedy jest miejsce i czas na badania jakościowe, kiedy na ilościowe i jak są one ze sobą komplementarne?
  3. Jakie metody badań jakościowych są najczęściej używane w badaniach marketingowych i kiedy je stosować i w jakim celu?
  4. Przepis na sukces lub na porażkę, czyli jakie są podstawowe elementy procesu badawczego w badaniach jakościowych?
    1. Dlaczego brief i kick off procesu badawczego jest bardzo ważny?
    2. Piekarski na mękach, czyli dlaczego kryteria rekrutacyjne (i kwestionariusz rekrutacyjny) to niebanalna część procesu badawczego?
    3. Z pustego i Salomon nie naleje, czyli dlaczego scenariusz dyskusji i obserwacji ma znaczenie i kiedy należy go porzucić?
    4. Techniki projekcyjne, czyli dlaczego ludzie nie zawsze mówią to co myślą i myślą, że czują coś innego?
    5. Jak łatwo zostać moderatorem i dlaczego nie każda rozmowa to badanie jakościowe?
    6. Szukanie w gąszczu wypowiedzi, czyli co jest ważne w analizie i raportowaniu badań jakościowych i trochę o tym jak szukać insightów

Patrycja Szymańska

Z badaniami rynku jestem związana od ponad 20 lat, zawsze po stronie agencji badawczej. Specjalizuję się w badaniach jakościowych, choć najbardziej wierzę w synergię metod i głów badawczych. Najchętniej biorę udział w procesach gdzie łączy się bardzo różne metody, aby dostarczyć jak najbardziej wartościowych odpowiedzi na pytania biznesowe klienta. Interesuje mnie to co z badań wynika, jakie można i powinno się wyciągnąć na ich podstawie wnioski, jak budować rekomendacje i jak pomóc przekładać klientom wyniki badań na działania. Lubię też pracować metodami warsztatowymi.
Dziś zarządzam (najprawdopodobniej  😊) największym zespołem badaczek i badaczy jakościowych w Polsce, czyli m.in. mam możliwość uczyć się od i wspierać w rozwoju ponad 20 osób na co dzień zajmujących się badaniami jakościowymi. Zespół jest nie tylko duży, ale też doceniany za jakość swojej pracy (średnia ocena naszych klientów na pracę z nami w 2023 to 9.81 na skali 10 stopniowej 😊).
Nieskromnie dodam, że uważam, że ja osobiście znam się na robocie jakościowej 😊
Doświadczenie z uczenia innych tego co w badaniach jakościowych najważniejsze mam spore, a w ostatnim roku razem z Seniorkami pracującymi w Ipsos powołałam do życia Szkołę Badań Jakościowych, w których szkoliłyśmy adeptki i adeptów tej sztuki.
W przeszłości miałam też przyjemność dbać o rozwój i szkolenia badaczy w innych krajach CEE. Byłam nominowana do nagrody Archetypy 25-lecia PTBRIO w kategorii Mentorka. Jestem trenerką PTBRIO i SAR, oraz dwukrotnie miałam przyjemność zasiadać w jury Effie.
Wierzę w ciągły rozwój i niestanie w miejscu, więc co roku znajduję sobie jakiś nowy temat, zagadnie, technikę w którą się zagłębiam, doświadczam i używam coraz bardziej świadomie.

CENA EARLY BIRD do 16.05.2024 r.:

ceny netto

W CENIE: udział w szkoleniu, materiały elektroniczne, certyfikat elektroniczny