BLOK: STRATEGIA
18.06
2024

BADANIA U&A ORAZ BADANIA SEGMENTACYJNE 4h

09:00-13:00, zajęcia ON-LINE (Zoom)

Opis zajęć

Uczestnicy szkolenia będą mieli okazję poznać różne podejścia do badań opisujących kategorię i jej konsumenta z szerokiej perspektywy. Częścią szkolenia będą też ćwiczenia pokazujące praktyczną stronę tego typu projektów, począwszy od przygotowania badania aż po analizę i opis danych.
  • Zakres badań U&A i badań segmentacyjnych
  • Różne podejścia do segmentacji
  • Rola badań jakościowych w procesie
  • Cele badania segmentacyjnego
  • Projektowanie badania oraz narzędzi badawczych
  • Podstawy analizy i interpretacji danych
  • Raportowanie i prezentowanie badań tego typu

Kluczowe pojęcia i zagadnienia

Segmentacja, badania U&A, analiza czynnikowa, analiza skupień (clustering), targetowanie

Uczestnik po zajęciach: :

  • Potrafi zdefiniować zakres badania U&A i zaplanować najważniejsze obszary tematyczne
  • Wie czym różni się badanie U&A od segmentacji
  • Zna różne podejścia do segmentacji i wie czym mogą się one różnić
  • Wie do czego służą badania segmentacyjne
  • Zna podstawowe założenia analizy segmentacyjnej i wie jak ją interpretować

Program zajęć:

  1. Wstęp – zakres badań U&A i badań segmentacyjnych.
    • Czym są te badania? Na jakie odpowiadają pytania?
  2. Różne podejścia do opisu użytkowania oraz segmentacji w zależności od kategorii i celów badania:
    • Segmentacja konsumentów
    • Segmentacja okazji
    • Segmentacja produktów
    • Podejście wielowarstwowe / zintegrowane
  3. Rola badań jakościowych w procesie
  4. A właściwie po co ta segmentacja?
  5. Planowanie badania oraz przygotowanie narzędzi.
    • Dobór metody w zależności od wybranego podejścia
    • Dobór próby – metody i potrzebne dane
    • Konstrukcja kwestionariusza – struktura i typowe pytania
  6. Podstawy analizy i interpretacji danych.
    • Wybór zmiennych do segmentacji
    • Segmentacja jest sztuką, czyli wybrane metody statystyczne używane przy segmentacji, ich korzyści i ograniczenia oraz sposób interpretacji
    • Inne analizy wspomagające interpretację danych U&A
    • Interpretacja i nazywanie segmentów – ćwiczenia
  7. Kilka słów o raportowaniu badań U&A i segmentacji.
    • Struktura raportu i budowanie historii z danych
    • Przykłady sposobów prezentowania danych i inne formy przekazywania wyników
  8. Podsumowanie.
    • Planowanie procesu – okoliczności które warto uwzględnić.
    • Miejsce badań U&A i segmentacji w strategii.

Anna
Forycka-Zawadka

Kompania Piwowarska

Z badaniami marketingowymi związana jest od ponad 20 lat – początkowo w agencjach badawczych takich jak Demoskop, IQS i Ipsos, a następnie po stronie producentów. Mówi o sobie, że jest badaczem z krwi i kości, bo dobrze zna i lubi wszystkie elementy procesu badawczego – od przygotowywania narzędzi po szczegóły analiz statystycznych i rekomendacje strategiczne. Doświadczenie zdobywała głównie w pracy dla sektorów: FMCG, telekomunikacji i finansów. Jej zainteresowania zawodowe dotyczą szczególnie badań eksploracyjnych związanych z innowacjami i strategią marek, w tym badań segmentacyjnych, postaw i użytkowania, a także nowych rozwiązań w zakresie analizy danych ilościowych. Z wykształcenia jest psychologiem i historykiem sztuki.
CENA EARLY BIRD do 28.05.2024 r.:
ceny netto

W CENIE: udział w szkoleniu, materiały elektroniczne, certyfikat elektroniczny