PROGRAM
Maciej Płonka, EDISONDA
Badacz UX i specjalista ds. użyteczności, EDISONDA. Autor badań i raportów dotyczących m.in. użyteczności stron internetowych organizacji pożytku publicznego, firm, instytucji państwowych, mailingów reklamowych, a także serwisów e- commerce. Prowadzi zajęcia na temat projektowania i badań między innymi w Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie.
Badania etnograficzne są doskonałym sposobem na uzupełnienie wiedzy na temat użytkowników serwisów lub aplikacji, które projektujemy. Sposobem, o którym bardzo często zapominamy. Niepotrzebnie.
Studio EDISONDA jest jedną z wiodących, polskich firm w branży User Experience. Od 2009 roku zajmujemy się projektowaniem i badaniem użyteczności. W tym czasie przeprowadziliśmy badania (audyty, testy z użytkownikami, eyetracking) na łącznej próbie ponad 10 000 respondentów. Przy niektórych projektach zaproponowaliśmy klientom badania etnograficzne, które w zdecydowany sposób pomogły poznać potrzeby i oczekiwania przyszłych użytkowników.
- badania etnograficzne pozwalają wyeliminować niektóre hipotezy towarzyszące projektom digital,
- wchodząc w przestrzeń użytkownika poznajemy jego świat w sposób "namacalny"
- dlaczego systemy do wewnętrznej komunikacji zawodzą w dużych korporacjach?
- dlaczego duże firmy i korporacje są niechętne badaniom etnograficznym?
- jak zaplanować i przeprowadzić skuteczne badanie etnograficzne ukierunkowane na UX?
Wystąpienie będzie bazowało na 3 badaniach, które przeprowadziliśmy we wspomnianym okresie.
Pierwsze dwa dotyczyły firm ubezpieczeniowych. Badacze odwiedzili pracowników tych spółek, zarówno w biurach terenowych (rozmieszczonych w całej Polsce) jak i w centrali głównej klienta. Oba badania były zakrojone na szeroką skalę, wzięło w nich udział około 50 respondentów, dobranych przy użyciu metody kuli śnieżnej. Badania miały na celu poprawę użyteczności serwisów klienta.
Trzecie case study związane jest z pracami nad intranetem dla Grupy TAURON - największym systemem tego typu w tej części Europy. Badania Etnograficzne były uzupełnieniem testów użyteczności prowadzonych na przestrzeni 2 miesięcy. Pomogły w udoskonaleniu intranetu na etapie powdrożeniowym.