PROGRAM
Krzysztof Sobieszek, ZenithOptimedia Group
Konsultant i strateg związany z branżą nowych mediów i e-marketingu. Członek zarządu IAB Polska w latach 2010-2013. Przez wiele lat pracował w dziale mediów interaktywnych w domu mediowym Mindshare, gdzie współtworzył strategie takich marek jak Ford, Volvo, Nike, Samsung, VW Bank, IBM, Lenovo. Odpowiadał również za innowacje w mediach cyfrowych i komunikacji online. W latach 2009-2013 związany z Naszą Klasą, gdzie zarządzał obszarami marketingu oraz danych. Bezpośrednio odpowiadał za pracę zespołów: komunikacji marketingowej, hurtowni danych, wewnętrznych badań i analiz marketingowych oraz agencję badań rynkowych Research.NK działającą w ramach spółki. Obecnie Dyrektor Strategiczny w ZenithOptimedia Group, gdzie odpowiada za obszar planowania strategicznego i komunikację zintegrowaną (online i offline). Autor projektów badawczych, publikacji naukowych i branżowych. Prelegent licznych szkoleń i seminariów. Wykładowca tematyki związanej z mediami cyfrowymi i marketingiem relacyjnym na kursach Management, Akademia Strategicznego Przywództwa oraz Akademia Innowacji organizowanych przez ICAN Institute (Harvard Business Publishing). Zainteresowania badawcze skupia na wpływie rozwoju technologii na ludzi i biznes. Absolwent politologii i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim, niepoprawny optymista co do ukończenia doktoratu o modelach rozprzestrzenienia informacji w nowych mediach.
Od kilku lat widać rosnące zainteresowanie tematyką liderów opinii w branży reklamowej. Jest to w naturalny sposób związane z eksplozją popularności mediów społecznościowych. W rzeczywistości post-cyfrowej łatwo jest zapomnieć o tym, że tradycja badania liderów opinii ma już ponad 60 lat w ciągu których powstało wiele ugruntowanych metod i wskaźników. Internet dodaje nowe możliwości w tym zakresie jednak bardzo brakuje projektów, które patrzą na liderów opinii z szerszej perspektywy metodologicznej. Moim celem jest porównanie klasycznych skal używanych do badania liderów opinii z metodami analizy sieciowej i zaprezentowanie szerszej konceptualizacji dla badania ważnego zagadnienia liderów opinii.
Wykorzystanie tzw. influencerów staje się naturalnym elementem arsenału komunikacyjnego osób profesjonalnie zajmujących się marketingiem. Tym samym oczywistym dążeniem jest identyfikacja i pomiar liderów opinii. Szeroki wachlarz wskaźników i zgłębianie zależności między nimi, a także ujmowanie zjawiska szerzej, nie tylko w kontekście mediów społecznościowych to zagadnienia niezwykle ważne w praktyce marketingowej. Jest tak zwłaszcza w kontekście niewielkiej liczby projektów ujmujących problem kompleksowo. Co więcej można spodziewać się, że waga zagadnienia będzie wzrastać w ciągu najbliższych kliku lat.
Od kliku lat pojawiają się narzędzia globalne i polskie, których zadaniem jest uporządkowane mierzenie „wpływu” wywieranego przez np. przez blogerów i osoby popularne w mediach społecznościowych. Większość tych projektów całkowicie lub w dużym stopniu abstrahuje do kilku tysięcy prac naukowych jakie powstały w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat na temat liderów opinii i mechanizmów wywierania przez nich wpływu. W większości przypadków można zaobserwować negowanie bazujące na stwierdzeniu, że świat cyfrowy rządzi się zupełnie innymi prawami. Tymczasem znacznie ciekawsze wydaje się pytanie na ile media cyfrowe zmieniają i modyfikują znane wcześniej i opisane modele oraz wskaźniki. Mój projekt badawczy ma na celu właśnie takie ujęcie poprzez połączenie na dość dużą skalę różnych metod pomiaru.
Badanie jest przeprowadzane w ramach grantu NCBiR realizowanego w ICM UW. Polega na badaniu dyfuzji innowacji w postaci gier społecznościach w serwisie NK.pl. Wykorzystywane są jednocześnie dwie grupy metod: analiza sieciowa przeprowadzana na zbiorze danych wszystkich aktywnych graczy na serwisie NK.pl oraz szerokim badaniu deklaratywnym, w którym wykorzystywane są różne skale liderów opinii. Badanie jest w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia to styczeń 2015.
Wystąpienie będzie również zawierać krótki przegląd teorii i istniejących badań w zakresie liderów opinii