PROGRAM
Magdalena Grabarczyk-Tokaj, Instytut Monitorowania Mediów
Magdalena Grabarczyk–Tokaj Socjolog cyfrowy i analityk mediów, kierownik ds. rozwoju badań w Instytucie Monitorowania Mediów. Zawodowo od ponad dekady zajmuje się analizami mediów na potrzeby działań wizerunkowych i promocyjnych, prowadziła projekty badawcze dla m.in. Coca-Cola, Kompanii Piwowarskiej, PKN Orlen, Bayer, Michelin.
Od kilku lat koncentruje się na edukacji związanej z pomiarem efektów działań komunikacyjnych oraz badaniami niereaktywnymi w internecie: prowadzi z tego zakresu szkolenia, zajęcia dla studentów i wykłady na konferencjach branżowych. Autorka publikacji i opracowań dotyczących konwergencji mediów i analiz social media. Absolwentka
Uniwersytetu Warszawskiego i SGH w Warszawie. Obecnie doktoryzuje się w zakresie prosumpcji sieciowej w SWPS w Warszawie.
Katarzyna Archanowicz - Kudelska,Trener biznesu
Katarzyna Archanowicz – Kudelska Psycholog społeczny i ekonomiczny. Zawodowo trener biznesu i jakościowy badacz rynku. Posiada dwunastoletnie doświadczenie pracy w badaniach rynku (GfK Polonia, 4PRM, CASE), w tym siedmioletnie managerskie. Prowadziła projekty badawcze dla m.in. Avon, Carrefour, Nike, Payback, Procter & Gamble, Tesco. Ma za sobą ponad 4000 godzin pracy z grupą – warsztatów, treningów, FGIs oraz paneli. Od 2012 realizuje własne projekty szkoleniowo – treningowe oraz zajęcia dla studentów. Prelegentka wieku konferencji naukowych i biznesowych, w tym 5 kongresów badawczych PTBRiO. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Trenerów Biznesu Intra, obecnie w trakcie studiów doktoranckich.
Wystąpienie ma na celu przybliżyć słuchaczom wiedzę na temat smart cities i cyfrowych gett.
Potrzeby nowego - informacyjnego społeczeństwa zaspokajają dziś nie tylko produkty i usługi, ale też całe miasta. Technologię wykorzystuje się do zarządzania miastem (smart governance) by poprawić jego konkurencyjność (smart economy), zoptymalizować transport (smart mobility), chronić zasoby naturalne (smart environment), czy poprawiać komfort życia mieszkańców (smart living i smart people).
Chcemy pokazać na czym polega tego rodzaju wymiana pomiędzy miastem a jego mieszkańcem i czy nosi ona znamiona współczesnej gettoizacji.
Chcemy skłonić słuchaczy do refleksji na ile jesteśmy w stanie zrzec się swojej prywatności aby mieć dostęp do informacji (sieci Wi-Fi), poprawić swoje bezpieczeństwo (monitoring ulic i budynków) czy poprawić finanse (inteligentne liczniki)?
O ile bowiem sama koncepcja inteligentnego miasta wydaje się słuszna, o tyle zasady współpracy między dostawcami inteligentnych rozwiązań a obywatelami prowokują już do dyskusji.
Czy zyskując poczucie pewności co do prawidłowości i skuteczności zarządzania miejskim życiem, tracimy poczucie pewności co do mocy samostanowienia o sobie? A może, na własne życzenie, oddajemy swoją prywatność w zamian za ochronę czy usługi? Czy dajemy się zamykać dobrowolnie w niewidocznych – wygodnych i kompleksowo zorganizowanych gettach oddzielających posiadaczy smartfonów od „analogowych prymitywów”? Czy podając rękę wielkiemu bratu wiemy na co się decydujemy? Czy to tylko przyjazne smart city czy może już Matrix?
Końcowa refleksja dotyczy też natury metodologicznej badań internetowych i w internecie: na ile penetracja internetu i kompetencje cyfrowe użytkowników sieci w Polsce ułatwiają / utrudniają proces prowadzenia badań w sieci.
Wystąpienie, opierając się na teorii współczesnych gett miejskich, zaproponowanej w 2007 przez Bohdana Jałowieckiego, podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy tworzenie w mieście sieci darmowego Internetu oraz rozwiązań, opartych na zbieraniu wrażliwych danych, faktycznie nosi znamiona współczesnej gettoizacji.
Mamy tu bowiem do czynienia z sytuacją, którą można uznać za nietypowy przykład gry o sumie nie do końca zerowej – mieszkaniec smart city wyzbywa się luksusu prywatności, ale zyskuje szereg udogodnień w codziennym życiu. Miasto zaś ponosi koszty pełnej transparentności swoich działań i prowadzenia dialogu z każdym indywidualnym mieszkańcem, ale w zamian dostaje partycypację mieszkańców - ich wkład w miejskie innowacje czy też pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów. Kto zatem zyskuje więcej?
Wystąpienie bazować będzie na różnorodnych źródłach wiedzy:
• analiza danych zastanych (dostępne badania, raporty, artykuły, regulaminy) dotyczących tematyki, cyfryzacji miast i przestrzeni publicznych
• wiedza ekspercka autorek
• literatura naukowa