PROGRAM
Marek Prokopowicz, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Na co dzień koordynator zespołu projektu Kuźni Kadr 7, członek zespołu ds. badań losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Doktorant w Instytucie Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz zagorzały zwolennik implementacji mechaniki gier komputerowych w działaniach zmierzających do utrzymywania i budowy relacji z klientami. Aktywny poszukiwacz 25h każdej doby.
Małgorzata Pałys-Dudek, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Koordynatorka badań jakościowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, członkini zespołu ds. badań losów zawodowych absolwentów. Doktorantka w Katedrze Badań Marketingowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współtwórczyni oprogramowania FOCUSSON do analizy danych jakościowych i przeprowadzania wywiadów on-line. Liczy na to, że nadejdzie dzień, w którym o wyborze metod badawczych będą decydować wyłącznie względy merytoryczne, a nie budżet.
- Dyskusja o braku hybrydowości w badaniach: na on- & off-line, a potrzebie łącznie kanałów komunikacji z obu środowisk.
- Absolwent klientem uczelni jako instytucji, która przestaje świadczyć wyłącznie usługi stricte edukacyjne, a zaczyna być ośrodkiem samorozwoju, doskonalenia i alternatywą na spędzenie wolnego czasu np. z rodziną.
- Powrót w uczelniane mury jako próba odświeżenia utraconych relacji z uczelnią i budowy świadomości absolwenta – prosumenta, angażowanego w różnego rodzaju działania proponowane zarówno przez uczelnię, a przede wszystkim przez niego samego.
- Relacje budowane w oparciu o wypracowaną metodologię prowadzenia badań w obszarach funkcjonowania uczelni, z wykorzystaniem czterech metod: wywiadów telefonicznych (CATI), ankiety internetowej (CAWI), tradycyjnych zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI), internetowych zogniskowanych wywiadów grupowych (OFGI). Triangulacja metod jako odpowiedź na nowe potrzeby i trendy wśród klientów uczelni.
Prezentacja ukaże specyfikę badań prowadzonych przez lub dla uczelni. Opierać się ona będzie na wnioskach płynących z dotychczas zrealizowanych badań przez Dział Obsługi Projektów Rozwojowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
W wystąpieniu postaramy się odpowiedzieć m.in. na pytania:
• Kim jest klient uczelni i jako można go kreować?
• Jakie metody badawcze (i dlaczego) wybierać do badań prowadzonych przez uczelnię?
• Dlaczego budowa relacji z klientami jest tak istotna na rynku edukacji wyższej?
• Jak można wykorzystać nowe kanały komunikacji do pozyskiwania informacji o kliencie?
• Dlaczego dojrzała budowa relacji wymaga dostępu do informacji zarówno o życiu prywatnym jak i zawodowym klientów?
• Dlaczego działania offline i online nie powinny być postrzegane jako odrębne kanały docierania do klientów?
• Jakie konkretne, innowacyjne mechanizmy budowy relacji z klientami uczelni można wykorzystywać w codziennych działaniach i jakie efekty one przynoszą?
• Jak uczelnie mogą wdrażać zaproponowane mechanizmy?
Nasza prezentacja ma uświadomić jak ważne jest innowacyjne wykorzystanie metod łączących działania on-line i off-line w szkołach wyższych, w kontekście utrzymania i kreacji relacji z klientami, a w rezultacie budowy przewagi konkurencyjnej.
Wystąpienie zawierać będzie wyniki najnowszych badań prowadzonych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Między innymi w wystąpienie oprzemy na analizach danych wtórnych oraz pierwotnych realizowanych w ramach projektów rozwojowych POKL realizowanych na przestrzeni ostatnich lat przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (głównie „Kuźnia Kadr IV” oraz „Kuźnia Kadr 7”). Badania pierwotne realizowane były na studentach, absolwentach jak i na przedstawicielach innych uczelni odpowiedzialnych za monitoring losów zawodowych absolwentów w całym kraju (łącznie n>3000 osób). Jesteśmy przekonani, że dzięki tak szerokiemu pomiarowi przedstawiona diagnoza stanu obecnego oraz implikacje menadżerskie będą uwzględniały holistyczne postrzeganie problemu.
Wystąpienie oparte będzie na wnioskach z kilkunastu projektów badawczych realizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu w ramach projektów Kuźnia Kadr IV oraz Kuźnia Kadr 7.Będą to m. in.:
- badania potrzeb absolwentów szkół wyższych z całej Polski (badanie CATI na reprezentatywnej próbie pod względem wieku, płci i województwa oraz 16 wywiadów fokusowych f2f i online),
- badania losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego (ponad 3000 wywiadów CATI, ponad 20 wywiadów fokusowych tradycyjnych jak i online),
- badania CATI oraz OFGI wśród pracowników 200 szkół wyższych w Polskie odpowiadających za relacje z absolwentami,
- wyniki analiz danych pochodzących ze specjalnego portalu tworzonego dla absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu